Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suoriudutte arjesta lapsi/koiraperheet?

13.01.2008 |

Niin, siinähän se kysymys olikin.. Eli kuinka sovitatte yhteen koiran sekä perheen muut tarpeet arkena kun vanhemmat käy töissä ja lapset ovat hoidossa?

Meillä tilanne seuraava: tulen töistä puoli viiden jälkeen illalla, sen jälkeen ruuan teko, syönti, ehkä kaupassa käynti, koiran lenkkeilyttäminen ja lapsen (2v3kk) kanssa leikkiminen ja muutenkin kiireetön yhdessäolo koko päivän erossaolon jälkeen. Kaikki tämä pitäisi tapahtua reilussa kahdessa tunnissa, klo 19 jälkeen pitää alkaa jo iltapuuhille, että saa pojan ajoissa nukkumaan, aamulla kun on taas aikainen tarhaan lähtö. Mies käyttää aamulla koiran ulkona ennen kuutta ja seuraava lenkki koiralla vasta kuuden maissa illalla. Välissä käy muutaman kerran pihalla " pikapissillä" . Hiukan liian pitkä väli ulkoiluille, koira alkaa jo olla levoton kun tulen töistä. Joskus otan pojan mukaan lenkille, mutta hän ei enää välttämättä jaksa, eikä voi olettaakaan, että jaksaisi istua rattaissa ym. illalla enää tarhassa olon jälkeen. Lisäksi koirallamme on lonkkavika, lenkit ovat kyllä sen vuoksi pääsääntöisesti lyhkäisiä, mutta erittäin hitaita. Joten nopeat pikalenkitkään eivät meidän koiran kanssa onnistu.

Minulla on jatkuva huono omatunto koirasta, joka makailee vaan apaattisena kotona kun ei vaan millään ehdi olemaan enempää sen kanssa. Viikolla en pitempiä lenkkejä koiran kanssa lähde tekemään, koska se veisi koko illan ja sekin lyhyt aika on pois pojalta. Ja lapsi kyllä menee koiran edelle, muutama tunti illassa on niin vähän aikaa muutenkin olla lapsen kanssa. Alan olla ihan poikki, en tiedä mihin repeäisi ja jo ennakkoon alkaa stressata tulevaa viikkoa ja miten sen toteuttaa. Itsekin olisi mukava hiukan istahtaa työpäivän jälkeen. Edes vaikka 10 minuutiksi eikä lähteä heti takaisin pihalle. Huoh, kiva jos joku jaksoi lukea. :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi koiraa ja tilanne tosiaan sama: tulen illalla klo 17 kotiin tytön kanssa piiiiitkän työpäivän jälkeen. Mies saapuu kotiin myöhemmin joten siitäkään ei juuri apua ole. Ruoka täytyy laittaa ja lapsenkin kanssa haluan olla, koirat jää väkisin vähemmälle huomiolle. Nyt olen aloittanut toisen koiran kanssa arkitottiksen, joten kerran viikossa tulee lähdettyä sinne ja saan koiran kanssa viettää laatuaikaa =)

Semmoinen vinkki kaikille koiran omistajille, että jos aikaa on vähän, ei kannata lähteä lenkille, vaan leikkikää koiran kanssa ja opettakaa sille uusia temppuja. Koiran aivot saa toimintaa ja koira väsyy nopeammin. Kävelyttäkää sivulla, heittäkää palloa niin että koira saa lähteä pallon perään vasta käskystä, piilottakaa nameja pitkin taloa jne.

Yks hyvä leikki on myös sellainen että lapset menee piiloon ja koiraa pyydetään etsimään lapset. Opetetaan koiralle siis lasten nimet: " Missä on Matti?" , " Hae Matti!" . Sit kun koira löytää lapsen, annetaan nami. Lapsistakin on kiva keksiä uusia piilopaikkoja =)

Vierailija
2/14 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen, että oisko teillä naapuristossa innokkaita lapsia jotka ulkoiluttaisivat välillä koiraa. Meillä on tässä pari tyttöä jotka ulkoiluttavat naapuriston koiria, ei tosin meidän omaa koska se alkaa olla jo niin vanha ettei tarvitse niin paljon liikuntaa enää. Olen itse vielä hoitovapaalla, joten pystyn itse hoitaan nyt vielä.

Mun mielestä riittää pissitysten lisäksi 1 h lenkkeily. Mitä jos toinen vanhempi laittaa muksun nukkumaan ja toinen lenkkeilyttää koiran, vaihdatte vaikka vuoroiltoina? Ja muuten jos koira pääsee pihalle hetkeksi nuuskimaan ja pissalle.

Meilläkin ens kuussa edessä sama tilanne kun palaan töihin mutta oma piha helpottaa kummasti tota ulospääsyä ja mä olen suunnitellut et lenkille lähdetään vasta, kun lapsi on nukkumassa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli myös mieleen kysellä löytyisikö naapurista tai jostain lähistöltä ulkoiluttajaa koiralle päivisin. Itse aikoinaan (ennen lapsia) palkkasin naapurin pojan (12 v) ulkoiluttamaan koiraamme päivisin, kun työpäivästä tuli pitkän työmatkan takia aika pitkä.

Nyt meillä on naapurissa eläkeläisrouva, joka satunnaisesti hakee koiramme lenkille, kun hänellä ei ole omaa koiraa ja hän sellaista haluaisi. Meillä koira on päivällä ulkona tarhassa ja olen antanut naapurille oman hihnan, joten hän voi milloin vain hakea koiran lenkille.

Nyt olen hoitovapaalla ja voimme lenkkeilyttää pidemmät lenkit lapsen nukkuessa rattaissa. Me myös vuorottelemme miehen kanssa iltalenkkejä.

Vierailija
4/14 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma kun olin töissä (nyt taas äitiyslomalla). Mä vaan otin jotain syötävää tai juotavaa mukaan esikoiselle, että jaksoi tarhapäivän jälkeen istua vaunuissa noin puol tuntia. En nyt ihan joka päivä tehnyt näin mutta usein. Sitten taas puolen tunnin lenkki illalla kasin maissa kun mies laittoi lasta nukkumaan.

Aina ei kyllä oo helppoa sovittaa koiran ja lasten hoitoa yhteen...

Vierailija
5/14 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitopäivinä aamuisin käy vaan pihapissalla sekä töistä tullessa pihalla. Lenkki odottaa, kunnes toinen vanhemmista laittaa lasta nukkumaan. vuorotellaan tässä fiilisten mukaan. Joskus kun mies iltaan saakka töissä, lähdetään ruuan jälkeen rattaiden kanssa lenkille. Viikonloppuisin yritetään korvata tätä rutiinia koiralle ja ulkoilla enemmän sekä käydä metsissä vapaana samoilemassa. Onneksi hoitopäiviä vaan 2-3 viikossa, muina päivinä isoäiti ulkoiluttaa lasta ja koiraa, ainakin tunnin isolla pihallamme, jolleivät lähde kävelylle.

Vierailija
6/14 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paineita lenkittämisestä... :) Eikä mielestäni sinunkaan tartte, jos koiralla on lonkkavika. Meillä mies käyttää koiran aamulla klo 7.15 ulkona n. 10 min. ja minä töiden jälkeen klo 16 samaisen pikalenkin. Muuten koira käy illalla pihapiirissä (asumme rivarissa) pissillä pari-kolme kertaa. Illalla koira on ulkona, jos olen lasten kanssa pihassa.

Koiralle hyvä sisätouhu on herkkupalojen etsiminen.. eli esim. nakinpaloja ripottelet ympäri huushollia, tuolille, jalkalistalle yms. (koira vaikka toisessa huoneessa oven takana sen aikaa) ja koira saa ne sitten etsiä. On yllättävän väsyttävää koiralle, kun joutuu haistelemaan pitkän aikaa. Puruluut / herkkuluut silloin tällöin aktivoi koiraa. Pihalla voi koiralle tehdä pienen makkarajäljen, varsinkin jollet ole jälkeä koiralle opettanut. Eli nakinpaloja omien jälkiesi päälle (kilpailumielessä treenaavat eivät saa ärähtää ohjeelle :)) ja jäljen loppuun vaikka iltaruoka. Ulkona voi myös leikkiä koiran kanssa piilosta... Mies vaikka pitää koiraa kiinni ja sinä/lapset juoksee piiloon, koiran tullessa paikalle annetaan herkkuja tai keppi (jos on keppihullu koira, kuten meillä). Pienillä touhuilla saa koiran väsytetyksi, paremmin väsyy, kun aivot joutuu töihin, kuin että käyttäisi lenkillä. :)

Vierailija
7/14 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2,5-vuotias, joka ei millään enää haluaisi töistä tulon jälkeen lenkittämään koiraa rattailla. Paikoitellen arki on aika hankalaa.

Mies käyttää aamuisin koiran lenkillä ennen töihin lähtöä, minä yleensä töistä tullessa. Ja sitten jompikumpi käyttää vielä iltalenkillä. Meilläkin on piha, mutta se ei koiralle riitä, vaan kärttää lenkille.

Nyt kun oli muutamana päivänä lunta, lenkitys oli helpompaa. Poika tuli mielellään mukaan rattikelkalla. Voi kun tulisi taas lunta ; )

Jos jompikumpi meistä on poissa kotoa esim. työmatkalla, niin sitten yhdistelmä koira ja lapsi vasta haastavaa onkin, etenkin talvella. Helpommallakin voisi päästä...Mutta kai tämä hankala vaihe on loppupelissä aika lyhyt...

Vierailija
8/14 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, että vauvattaako teidän muiden reilu 2,5-vuotiaita lapsia? Meillä poika on nyt heittäytynyt ihan pikkuvauvaksi. Pitää syöttää, haluaa apua jopa leivän syönnissä, nukuttaa ja paijata, laulaa tuutulaulua, kantaa sylissä rappusia jne ja muutenkin palvella koko ajan. Poika osaa kyllä tehdä kaiken itse ja varmaan tekeekin päiväkodissa. Pientä sisarusta ei ole eikä muitakaan elämänmuutoksia.

Mietin tässä että mitä tekisin, pistetäänkö syvän pään tekniikalla vai yritänkö vaan ymmärtää...Meinaa esim. oma syöminen jäädä hieman huonolle, kun toista pitää samaan aikaan palvella. Miten mahtaa toimia, jos ehtona on että jos ei syö itse, ei saa ruokaa ollenkaan. Auttaisikohan tarroilla lahjominen?

Mielipiteitä, vinkkejä?

Vierailija
9/14 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmeellinen juttu kävi edellisen viestin kanssa, piti olla oma aloitus. Pahoitteluni...

Vierailija
10/14 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapsi oli pieni ja tykkäsi olla vaunuissa/rattaissa ei ongelmaa ollut. Nyt pian 4-vuotias lapsi ei enää käytä rattaita ja pulkalla ei pääse. Kesällä ja syksyllä tyttö pyöräili ja minä olin koiran kanssa. Mutta kun kelit on tänä talvena mitä on, on koira jäänyt aika huonolle lenkille. Aamuisin jompi kumpi vanhemmista käy koiran kanssa lenkillä. Muuten asioi takapihalla. En voisi kuvitellakaan asuvani kerrostalossa lapsen ja koiran kanssa, silloin kun ei olisi tätä pihapissatus mahdollisuutta. Vaihtelevasti koira on päässyt iltaisin toiselle lenkille, useimmiten jää tuohon aamulenkkiin. Koira on onneksi pieni, joten ei mitään super lenkkejä tarvitse.

Vierailija
11/14 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ekaks mieleen, että mitäs (jos sulla on auto käytössä) niin lähtisitte heti työ-ja tarhapäivän päätteeksi koiran kans johonkin metsään jossa lapsikin varmasti viihtyy? Tuolloin välttyis jatkuvalta pukemislta ja lähtemisltä. Eli koira, lapsi ja eväät kyytiin ja menoks.

Teen tuota itse paljon, vaikka olenkin kotona lasten ja koirien kans. Siinä tavallaan maksimoi ajan ja hyödyn, koska jos matkaan ei mene kohtuutonta aikaa niin pikainen 1/2-1h metsäretki korvaa paljon pidemmän hihnassakävelyn. Ja lonkkavikahan ei ole mikään syy lenkkien vähentämiseen, päinvastoin, fyysisestä kunnosta on pidettävä erityistä huolta.

Tuli vaan tällainen idea mieleen. Tätä aion itse ainakin tehdä, jos syksyllä maltan töihin palata ja iltapäivä-ilta menee 4 lapsen ja 2 aktiivisen koiran kans. Illalla sitten (20-21.30) lähden koirien kans pitkälle metsälenkille kun mies laittaa lapset nukkuun, tämä on käytäntö jo nyt.

Vierailija
12/14 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin HELPOTTAVAA huomata, että jollain muillakin on samoja ongelmia! Meillä mies hakee pojan tarhasta ja ulkoilevat jonkin verran pihassa kotiintulon jälkeen, mutta myös meillä koira kärttää lenkkiä ja rauhoittuu vasta lenkityksen jälkeen. Asumme omakotitalossa, joten koira saa ulkoilla myös meidän kanssa pihassa. Tulen vaan niin myöhään töistä, että viikolla ei ehdi kovinkaan paljoa ulkoilla enää minun kotiintulon jälkeen. Lisäksi juuri tuo lonkkavika vaatii säännöllistä lenkkeilyä, tosin pienempiä lenkkejä. Myös täällä odotetaan lunta, että voisi vetää pulkkaa, että lapsi viihtyisi paremmin lenkeillä!

Mutta koitetaan jaksaa! :)

Vierailija
13/14 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi myös niin antoisaa :)

Meillä helpottaa kovasti se, että asumme omakotitalossa ja koiria on 3 ja ne viihtyvät paljon pihalla. Jos on työpäivä niin aamulla pikanen lenkki, työpäivän jälkeen ovat omalla pihalla ja illalla kun isä vie useimmiten lapsen nukkumaan niin minä lähden koirien kanssa ulos pidemmälle lenkille.

Aikaisemmin asuttiin rivitalossa kahden koiran kanssa ja lapsi oli silloin reilu 1,5v niin kyllä se oli paljon rankempaa, onneksi olin silloin kotona. Mies teki silloin vielä kolmivuorotyötä ja kyllä silloin tuntui usein, että mä en kestä. Aina piti lapsi ottaa mukaan kärryihin ja miettiä että missä vaiheessa iltaa koiria ulkoilutti.

Vierailija
14/14 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella hyvä keksintö! Tytöt käyvät kurssin koiranhoidosta jne ja ovat luotettavia ja innokkaita koiranhoitajia. Hintakaan ei muistaakseni ole kovin paha. Kannattaa hyödyntää!