pieni astma+allergia lapsi päiväkotiin vai perhepvähoitoon?
Puolitoistavuotias poikamme sairastaa melkoisen pahaa astmaa sekä lisäksi on ruoka-aineallergioita mm maito, muna, peruna, porkkana yms, (viljat nyt testissä)
Päivähoitoasiat alkaisivat olla kohta ajankohtaisia, mutta kiperä kysymys onkin että kumpi olisi parempi vaihtoehto, päiväkoti vai perhepäivähoito?
Molemmissa hyvät ja huonot puolensa esim, pväkodissa erikseen ammattitaitoinen hlökunta huolehtii ruokapuolesta, toisaalta pväkodissa liikkuu enemmän infektio yms tauteja. Lisäksi vaikea vielä sanoa miten herkästi poika oireilee eläinpölylle muiden lasten vaatteiden yms kautta, kun koira-allergia todettu. Joten siinä mielessä perhepäivähoito olisi parempi vaihtoehto.
Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Kommentit (8)
Meillä järjestettiin allergiasyistä(ja infektio herkkyydestä johtuen) kotiin pph, jolloin lapsilla allergia mielessä turvallinen ympäristö, eikä hoitajan tarvitse esim. anaflyksian sattuessa lähteä 4 lapsen kanssa sairaalaan. Olisiko se teillä mahdollista? Meidän lähiympäristössä kun ei ole esim. allergiapäiväkoteja, joista olisin enemmän kuin kiitollinen...
Poika oli täysin terve (1 flunssa aikaisemmin) puolitoistavuotiaaksi, kunnes aloitti viime elokuussa päiväkodissa.
3 viikon jälkeen oli ensiksi sepsis, jonka takia oltiin osastolla muutama päivä, syyskuun alussa ensimmäinen korvatulehdus (3 päivää ed. antibioottikuurin jälkeen),
ja myöhemmin syyskuussa todettiin virusflunssa ja hengitysvaikeudet sairaalassa, siihen spiralla ventoliea, kortisonikuuri ja ventolinea kotona.
Lokakuun alussa olin viikon pojan kanssa kotona (muutimme), että sai tervehtyä rauhassa, sitten olikin kaksi viikkoa terve, jonka jälkeen uusi virusinfektio+korvatulehdus ja osastolle (taas).
Jäin Lokakuun jälkeen hoitamaan poikaa kotiin ainakin ensi elokuuhun asti. Joulukuun alkupuolella oli jälkitarkastus korvista t.keskuksessa (en muuten vie enään terveyskeskukseen poikaa!), jolloin ei havaittu mitään, hengityskin tuntui kulkevan. Sovittiin uusi aika TERVEYDENHOITJALLE tammikuun alkuun korvien putsaukseen (joka oli suoraan sanottuna aika veemäinen), ei kuitenkaan putsannut korvia koska ei halunnut, vaan varasi lääkärille ajan 2 viikon päähän.
tammikuun alussa vein sitten lapsen yksityiselle allergologiaan ja keuhkosairauksiin erikoistuneelle lastenlääkärille yskän takia, joka totesi korvatulehduksen ja vinkunan, eli taas spriraa, kortisonikuuri ja 4tunnin välein ventolinea kotona. Totesi infektioastman.
(suosittelen Mehiläisen Ruusulaa, ja vakuutushan korvaa mikäli semmoinen on)
Pahoittelen pitkää selostusta, mutta koko jutun pointti oli se, että viime elokuun jälkeen en muista milloin poika olisi ollut TÄYSIN terve ilman minkäänlaista yskää tai muuta räkätautia.
Taipumus astmaanhan hänellä on ollut itsessään, mutta koen päiväkodissa olon pahentaneen tilannetta, sillä isossa ryhmässä (12lasta + pihalla muut ryhmät leikkivät samaan aikaan) liikkuu enemmän pöpöjä ja lapsella on ollut huono vastustuskyky niitä vastaan. Korvakierre nyt ainakin lähti sieltä. ja kun nämä astmakohtaukset liittyvät juuri infektiohin, olen itse kallistumassa perhepäivähoidon puoleen. Toki hän tulee sairastamaan jokatapauksessa, eli töistä tulee oltua poissa kuitenkin, mutta jos se vaikka vähän vähentäisi poissaoloja...?
Hei!
Yksityiseen olisin laittanut moniallergisen lapseni, (joka on allerginen viljoille, maidolle, kananmunalle ja perunalle) mutta hoito olisi tullut maksamaan enemmän, kuin kunnallinen, joten asia jäi sikseen. (mutta jos fyffee olis enempi, ni yksityiselle oitis!!)
Erikoisruoat tulisi maksamaan kuukaudessa 100e verran enemmän about kunnalliseen verrattuna.
Yksityisessä on tietysti se parempi, että flunssaisia ynm. lapsia on vähemmän. (joten infektiokierre voi olla pienempi)
Minun tyttö aloitti kunnallisen päivähoidon 10kk ikäisenä ja on sen jälkeen kuukausittain sairastellut. Korvatulehduskierre alkoi samantien. Marraskuusta 2007 lähtien on jo viides korvatulehdus meneillään :/
Tosin olen kuullut, että korvatulehdus ei ole tarttuvaa, joten se vaan tulee jos on tullakseen. Näin Pikku-Jätissä sanottiin minulle, kun kysyin tarkemmin korvatulehduksista.
Nuhaisia ja yskäisiä lapsia on välistä päiväkodissa, joten kun tytsy on saanut kunnon flunssan pväkodista niin ei mene kuin tovi, kun raapii korvia.. eli meillä on huomattu, että flunssalla ja yskällä on selvä yhteys korvatulehdukseen.
Tässä liirumlaarum mun mielipiteitä :) Kandee punnita tovi, mikä sopivin vaihtoehto teille :)
Kunnalliseen hoitoon joudun ostamaan erikoismaidot itse. Tyttö juo kauramaitoa. Siihen uppoaa n.50e/kk. Ruuista enjoudu maksamaan erikseen. Yksityisellä sektorilla täytynee maksaa sitten koko ruokapuoli könttäsummana. (riippuen kai allergioiden laajuudesta, miten paljon maksaa)
Meillä on mietitty meidän 1 v 8 kk lapsen laittoa päiväkotiin syksyllä. Allergioita on mm. viljat, kala ja tomaatti. Perhepäivähoito olisi muuten hyvä, mutta kun tällä alueella nuo kunnalliset ovat hyvin vaihtelevaa laatua ja sitten olen ajatellut sitäkin, että tuohan rasittaisi perhepäivähoitajaa aika paljon, kun joutuisi tekemään kahta ruokaa. Tämä voisi näkyä muussa hoidossa ja pahimmillaan asenteessa lapseen. (Vaikka toivon ettei kukaan hoitaja olisi niin epäkypsä.) Meillä on myös se tilanne että joka tapauksessa isoin lapsi tuo koulusta nuo pöpöt kotiin. Perhepäivähoitajien lapsillakin voi olla sisaruksia, joiden kautta kaikki samat pöpöt kiertäisivät kuitenkin sielläkin. En tiedä onko tämä oikein ajateltu, mutta näin minä sen olen nähnyt.
hoitoon, siihen mennessä oli sairastanut paljon nuhia ja yhden korvatulehduksen. Sen syksyn aikana tilanne meni tosi pahaksi. Lapsi oli vuoden vaihteeseen mennessä pois hoidosta ja minä töistä noin 2,5kk. Korvatulehduksia muistaakseni 7kpl sen 4,5kk aikana, oli myös vauvarokko... Syksyn aikana sai infektioastmadiagnoosin ja löytyi monia allergioita. Kun allergisoivat ruoka-aineet jätettiin pois ruokavaliosta, niin jatkuva päivystyksessä ramppaaminen ja osastolla olo loppuivat kuin seinään. Tosin myöhemmin löytyi siitepölyallergioita, jotka sitten aiheuttivat omia ongelmiaan, mutta ennenkaikkea oireilu oli huomattavasti lievempää, eikä olla jouduttu osastolle. Päivystyksessä spiran hengittäminen on auttanut.
Edelleen nuhan tullessa pari ekaa yötä on hankalampaa mutta hyvä lääkitys auttaa pian. Syksyllä on tarvinnut olla pojan sairauden takia vain 5pv pois. Ja meidän poika on sellaisessa päiväkodissa jonne jotkut vanhemmat tuovat todella sairaanoloisia lapsia hoitoon, eli pöpöt kyllä liikkuvat.
eli lääkityksen ollessa tasapainossa, hoito kyllä onnistuu kummassa vain, joko päiväkodissa tai pph:lla. Se kuitenkin täytyy hyväksyä että ensimmäinen syksy todennäköisesti tulee olemaan vaikeata sairasteluineen, paljon poissaoloja jne. mutta se täytyy vain hyväksyä. Sinä aikana lääkitystä luonnollisesti säädetään kohdilleen ja eläm helpottuu... Eri asia sitten on jos lapsesi saa todella vaikeita oireita esim. vieruskaverin vaatteessa olevasti koirankarvasta mutta niitä voi sattua myös pph:lla hoidossa olevilla lapsilla.
Hei!
Jos saatte aina terveen perhepäivähoitajan, jolla on kokemusta allergioista tai astmasta, se varmaan olisi paras vaihtoehto. Jos taas hoitaja ei ole tottunut lukemaan ruokien tuoteselosteita tai ei uskalla ottaa vastuuta babyhalerin käytöstä tai jos hän itse tai hänen omat lapsensa sairastelevat ja sinun lapsesi joutuu jatkuvasti eri varahoitopaikkoihin, tilanne on pahin mahdollinen...
Meillä astmaattinen ja allerginen 2 v tyttö on ollut jo vuoden verran päiväkodissa ja ollaan ihan tyytyväisiä. Muutaman kerran on neiti saanut epähuomiossa vääränlaista ruokaa, mutta onneksi meillä oireet ovat " vain" iho-oireita. Ja päiväkodissa meillä on jatkuvasti pidetty kortisonirasvaa ja perusvoidetta. Babyhaler laitetaan mukaan, jos olo on sellainen, että avavaa lääkettä olisi syytä kesken päivänkin antaa.
Talossa on oma keittäjä ja hoitohenkilökunta on ottanut reippaasti vastuuta lääkityksestä tarpeen vaatiessa.
Me ei vaihdettaisi perhepäivähoitajalle kuin pienestä pakosta...