Kun vaipoista on päästy eroon, niin milloin aloit pyyhkiä pelkästään paperilla?
Kiinnostaisi tietää miten muissa vaippa iän ohittaneiden lasten perheissä toimitaan???
Vaippa-aikana pissat hautuivat vaipassa ja pylly tuli pestyä aina vedellä kakan jälkeen vaikka kakka tulikin aina pottaan. Nyt kun 2vuotias käy pelkästään potalla (paitsi öisin), niin olen miettinyt pesenkö turhaan ison lapsen lavuaarissa vaikka pelkkä paperikin saattaisi riittää kakan jälkeen. Mies käyttää aina kakan pyyhkimiseen niitä vauvojen kosteuspyyhkeitä. Aamulla huuhdon vaippa-alueen lavuaarissa, kun se on ollut koko yön pissassa ja vasta sitten laitan puhtaat pikkuhousut jalkaan. Ja joka toinen aamu koko poika käy suihkussa. Kuinka usein muiden lapset pestään?
Opetatko lapsesi pesemään kädet jokaisen pissan jälkeen? Ainakaan mun tuttavapiirissä vielä pottaikäiset lapset eivät pese käsiään. Paitsi meidän poika. Meillä poika ainakin joka krt koskee alapäähänsä potalla istuessa, kun se painaa pippeliä alaspäin, ettei pissa roisku potan reunojen yli pissatessa. Eli kädet huuhdotaan joka pissan jälkeen, oli sormissa pissaa tai ei. Nuorena on vitsa väännettävä, sillä olen huomannut että suurin osa miehistä ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen!! En anna 2vuotiaan vielä pyyhkiä pissatippaa itse paperiin, vaan se on vielä äidin homma. Jotkut vain ravistelevat, eivätkä käytä paperia. Kuinka teillä toimitaan?
Kommentit (7)
kun oltiin kotona, niin varmaan vielä lähes 5v pesin pyllyn kakan jälkeen ;-). Kuopus meni päiväkotiin samalla kun jätti vaipat pois (1v9kk) ja pyllyn pesu jäi seuravan talven aikana vähitellen pois. Mielestäni on parempi pestä ' varmuuden vuoksi' kuin olla pesemättä. Pyllyt pestään edelleen meidän leikki-ikäisiltä joka ilta iltapesun yhteydessä - tytöillä ainakin pimppa haiskahtaa muutoin, alkaa punoittaa ja kutiamaankin.
eli kun vaipoista on päästy niin kyllä meillä lapsilta suikutellaan pylly kakan jälkeen aina jos on vaan suihku lähellä. joskus tietysti ei ole sitä bideesuihkua saatavilla. sitten vähän tilanteen mukaan- eli märällä paperilla ensin ja sitten kuivalla.
mun mielestä se kuuluu ihan perushygieniaan.
Tuosta käsien pesusta: Kun päivävaipoista päästiin ja poika alkoi käymään pissat ja kakat potalla, niin aina ollaan pesty kädet vessassa käynnin jälkeen. Eli vaikka ei olisi tullutkaan mitään pottaan. Kyllähän ne pöpöt tarttuu vessassa, vaikkei pissaisikaan, onhan siellä pikku kädet koko ajan joka potan, pöntön ja lavuaarin kulmassa...!
Kakan jälkeen peppu pyyhitään, jos on ollut löysempi tms kakka, niin sitten suihkutellaan puhtaaksi. Pissan jälkeen pyyhitään pippeli.
Nämä on mielestäni ihan perusasioita, ja tuo käsien pesu varsinkin juuri sellainen perusjuttu, jota ei koskaan voi liikaa korostaa. Siksi jotenkin tartuin tähän aiheeseen, kun en voi ymmärtää, jos joku ei pese käsiä siksi, että pottaan ei mitään tullut...En näe tuossa mitään logiikkaa! ;)
Nalle rv 36+ ja poika 2v10kk
1v 7kk poika ei kyllä käsiään tunge pottaan, eikä liiemmin pottaa kanniskele tms, jossa ne likaantuisi.
Peppu pyyhitään paperilla kakan jälkeen. Yleensä kakka on niin kovaa, että edes paperiin ei mitään jää. Peppu pestään aina iltapesujen yhteydessä ja silloin jos housuun tulee kakkavahinko.
Kädet pestään aina vessakäynnin yhteydessä. Minusta tärkeä oppia käsihygieniaa heti pienestä pitäen. Kädet pestään myös aina, kun tullaan ulkoa sisälle.
Molemmilla lapsilla on yövaippa, joten aamulla pesen molempien pepun. Esikoisen pepun pyyhin kakkaamisen jälkeen, mutta yleensä paperiin ei jää yhtään mitään, joten en ymmärrä, miksi peppu pitäisi pönttöön kakkaamisen jälkeen pestä. En muista, onko kakka ollut koskaan niin tahrivaa, että ois kakkaamisen jälkeen pitänyt pestä. Pissalla poika käy itsekseen, eikä olla nähty tarpeelliseksi opettaa poikaa pyyhkimään pippeliä. Ravistaa sen kyllä ja sen jälkeen pesee AINA kädet. Samoin kakkaamisen jälkeen.
Kuopus taas on vaipoissa ja peppu pestään kakan jälkeen, koska kakka on yleensä liiskaantunut peppuun =) Pestään peppu myös illalla, koska on hautunut vaipassa koko päivän. Yleensä tyttö kakkaa 2 krt/pvä, joten keskimäärin 4 krt/pvä tulee pestyä tytön peppu. Silloin kun tyttö istuu potalla, ei olla hänen käsiä pesty, koska potta on puhdas. Ei ole sinne nimittäin pissannut viimeisen vuoden aikana kuin kerran. Siksi en pidä sitä sen likaisempana kuin esim. kylpyammeen reunaa, enkä pese omia käsiänikään sen jälkeen, kun olen jostain syystä koskenut ammeen reunaan...
Pojat käyvät saunassa 2 krt/viikko, lisäksi yleensä suihkussa 1 krt/vko.
Pienempi (1 v 8 kk) kulkee vaipoissa eikä edes osoita haluja potalle. Häneltä toki pestään peppu aina kakan jälkeen, mutta ei pelkän pissavaipan vaihtamisen jälkeen. Pienempää istutamme potalla, mutta koska sinne ei mitään tule, niin eipä ole tullut sitä käsien pesuakaan opetettua vielä.
Isomman (4,5-v) pepun pyyhimme yhä niillä kosteuspyyhkeillä, kun jotenkin niillä vaan saa helpommin puhdasta. Nyt isompi on alkanut opetella itse pyyhkimistä, aikuinen tekee " tarkastuspyyhinnän" lopuksi. Isompi pesee kädet kakan jälkeen, olen opettanut että myös pissauksen jälkeen ja toisinaan se muistuu mieleen, toisinaan ei... En kuitenkaan seiso sitä vieressä vahtimassa, tuon ikäinen kun käy omia aikojaan jo pissalla.