muita joiden 8 kk ei konttaa, nouse itse istumaan?
pitäisikö huolestua; istuu tuetta ja ryömii kovasti, nousee pystyyn tukea vasten. on isokokoinen ja pullukkareitinen. pidän huolestuttavana jos konttausvaihe jäisi kokonaan välistä, onko kokemuksia esim. fyisoterapiasta tms?
Kommentit (6)
Nyt hän on reipas ekaluokkalainen ja luokkansa parhaita liikunnassa :)
en halua huolestua vielä ollenkaan, mutta ymmärtääkseni konttauksen oppimisella on yhteys aivojen kehitykseen ja muuhun oppimiseen, ei huolta niinkään fyys. kehityksestä
Meidän poika lähti konttaamaan ja nousi samalla itse istumaan 10,5kk:n iässä. Kävelemään lähti siitä kahden kuukauden päästä.
Mutta fys. ter. oli yhtä huutoa ja vierastamista. Koko tunti meni itkiessä tätiä. Sitten vaan lähti ilman opetuksia itse konttaamaan, kun halusi. Aivan turhaan käytiin siellä huutamassa, mutta tietysti on hyvä toisaalta, että asiaan tartutaan, kun ei esikoisen äitinä aina näistä jutuista tiedä....
meillä oli tyttö 8kk ikään asti paikallaan ja oppi konttaamaan tuossa iässä. Istumaan nousi itse ehkä 9-10kk iässä. Käveli 11-kuisena tuetta.
Itse jätin väliin sekä ryömimisen että konttaamisen ja lähdin kävelemään tuen kanssa ilmeisesti 9 kk iässä ja 11 kk tuetta.
Ihan on normaalia vaikka ei konttaisi ollenkaan,kaikki lapset kun ei ala konttaamaan vaan nousevat suoraan pystyyn,meillä saman ikäinen ja tekee just samoja asioita kun sinunkin lapsi enkä ollenkaan ole hulissani,se alkaa nyt harjoitteleen tota kävelyä,tuumannu että konttiminen on turhaaa :)