Ihanaa, perhetyöntekijä vei lapset pulkkamäkeen ja minä pääsin nautinnolliseen
pitkään kuumaan suihkuun ja sitten tänne av:lle notkumaan =)
Kommentit (16)
perhetyöntekijä ei käy joka päivä joten ap tuskin ottaa pitkää kuumaa suihkua joka päivä. Jospa ap pääsee vain harvoin suihkuun? Ehkä ap: n viikossa käyttämä vesimäärä on pienempi kuin joka päivä lyhyen suihkun ottavan. Itseasiassa ap teki ekoteon =)
Täältä tulee kuitenkin jotain ihme vittuilua.
3-vuotiaani pääsee vain parina päivänä viikossa ulos, arkisin ei ollenkaan.
Vierailija:
3-vuotiaani pääsee vain parina päivänä viikossa ulos, arkisin ei ollenkaan.
Oikeasti ihan perusperheetkin kaipaisivat enemmän konkreettista tukea arjessa jaksamiseen, kun sukulaisverkostot on nykymaailmassa etenkin kaupungissa asuvilla usein ihan olemattomia. On miljoona kertaa parempi vaihtoehto tarjota vaikka perhetyöntekijää äidin/isän avuksi jo ajoissa arjen keskelle kuin odottaa, että tapahtuu jotain kamalaa ennen kuin apua tarjotaan :-/ Toivottavasti ap ehti saada apua ajoissa, ja pääasia, että sitä on edes nyt.
Nauti ilman syyllisyyttä, ihanaa! Jaksat varmasti olla parempi äitikin taas pienen breikin jälkeen :) Täällä av:lla notkuminen vain taitaa olla kaikkea muuta kuin rentouttavaa, kun porukan empaattisuusaste on usein lähellä nollaa...
Olen toipilaana, enkä saa nostaa mitään kiloa painavampaa. Onneksi Tampereella saa ihania perhetyöntekijöitä (ja vielä halvalla, eli 20¿/pv)
Lastenhoito ei siis itseltä onnistu, eikä kyllä muutkaan kotityöt vielä pariin viikkoon.
Toivottavasti muissa kunnissa on asiat yhtä hyvin. Meidän perhe olisi ollut aivan pulassa ilman perhetyötekijöiden apua, kotiäiti ei saa sairastaa. Mies olisi joutunut ottamaan palkatonta, mutta työnantaja ei olisi kuukauden äkillistä poissaoloa varmasti katsonut hyvällä. Kuukauden takia en halunnut lapsia aivan kylmiltään päiväkotiinkaan totuttaa. Ja tuskin paikkaa olisi päivän varoitusajalla löytynytkään. Lapset 1 ja 3v. olisivat joutuneet vielä eri ryhmiinkin.
Kiitos Tampere, kerrankin joku asia hoidettu kunnolla!
Tai sitten vanhemmat käyvät ihan oikeissa töissä ja lapset saavat ulkoilla päiväkodissa.
Yllätyin kuinka asiallisiakin vastauksia joukkoon mahtui. AV:lla siis on ihan mukaviakin äitejä näin aamupäivisin. Yleensä kaikki vaan haukkuvat toisiaan.
Kotihomissa ja lastenhoidossa auttaa kotipalvelu, perhetyöntekijä hoitaa enemmänkin perheen tilannetta.
ja sitä voi kysellä sosiaalivirastosta.
Vierailija:
Kotihomissa ja lastenhoidossa auttaa kotipalvelu, perhetyöntekijä hoitaa enemmänkin perheen tilannetta.
Tässä kopioituna teksitiä tampereen sivuilta:
Perhetyö
Perhetyö, entiseltä nimeltään lapsiperheiden kotipalvelu, on kaikille lapsiperheille suunnattua yleistä sosiaalityötä.
Kotiin voi tilata perhetyöntekijän, joka helpottaa perhettä senhetkisessä avuntarpeessa. Hän auttaa lastenhoidossa, ruoanlaitossa ja muissa kodin päivittäisissä töissä. Perhetyöntekijä tukee vanhempia myös lasten kasvatukseen liittyvissä asioissa ja antaa tietoa muista lapsiperheiden palveluista.
Milloin?
raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
kun sinä tai lapsesi olette sairaana
kun kaipaat tukea vanhemmuudessa tai arkipäivän sujumisessa
kun tunnet tarvitsevasi aikaa itsellesi tai parisuhteellesi
lastensuojelullisin perustein, esim. sosiaalityöntekijän suosituksesta
jonkun muun syyn vuoksi
Perhetyö tukee perheen omatoimista selviytymistä: perhe osallistuu kodin töihin yhdessä perhetyöntekijän kanssa.
Perhetyöntekijä on vaitiolovelvollinen asiakasperhettään koskevissa asioissa.
Tarvittaessa perhetyö tekee yhteistyötä perhettä tukevien eri ammattiryhmien kanssa.
Perhetyö toimii opetusyksikkönä, ja siksi perhetyöntekijän mukana saattaa olla lähihoitajaopiskelija.
kaikissa kunnissa näin ei välttämättä ole.
Itse olin n vuosi sitten polvileikkauksessa enkä millään pystynyt hoitamaan silloin 6kk ikäistä vauvaamme. Kunnasta ei apua herunut vaan miehen oli pakko ottaa palkatonta lomaa.
Lapsia on yksi ja olen yh. Kotiapua, lastenhoitoapua ja ties mitä on tarjottu moneen kertaan mutta en ole oikein älynnyt miksi sitä pitäisi ottaa vastaan jos ei tarvitse.
Taustalla on tottakai syitä jotka täyttäisivät tietyt normit, mutta käyn töissä, hoidan kodin (joka on melkein aina siisti!) ja lapsen (joka ei koskaan joudu kulkemaan likaisissa tai silittämättömissä vaatteissa) Puhutaankin ns. ennaltaehkäisevästä avusta ja toisaalta kohdallani ylisuorittamisesta.
Ehkä pitäisi harkita koko homma uudestaan.
kohta sitä ei saisi enää kukaan. Hyvä kaikki jotka pärjäävät itse, ja jättävät avun sitä todella tarvitseville.
Vierailija: