Te joille on syntynyt pienempiä vauvoja (-3500g) niin onko sikiön koko raskausaikana vastannut viikkoja?
Kommentit (32)
Mitään syytä ei heidän pienikokoisuudelleen koskaan edes etsitty.
Oli alkuun ihan normaali kasvuinen ja sitten tyrehtyi ikään tuo kasvu.
Ennuste oli suuresta vauvasta. Viimeinen ultra otettiin kolme päivää ennen syntymää. Lääkäri totesi, että lapsi on n. 4500g eli veilä voidaan pari päivää odotella.
Lapsi syntyi kolmen päivän kuluttua tästä arviosta ja kokoa todellisuudessa oli
3005g / 46,5cm
eli näin meni meillä arviot ;)
Koko raskausajan vauvan arveltiin olevan mielummin iso kuin pieni. Itse olen lyhyt (158cm) ja miehenikin vain 179cm, joten ihmettelinkin jo mielessäni, mistä meille selainen iso vauva ilmaantuisi, kun ei ollut sokeri- tai muitakaan ongelmia raskausaikana vaan kaikki sujui hyvin.
Me vanhemmat aika pienikokoisia. Minä 150 cm ja mies 170 cm.
Toinen sitten vastaavasti 2,9kg ja arvioitiin 3,2kg painavaksi. Terveitä tyttöjä, toinen syntyi viisi päivää lasketun päivän jälkeen ja toinen laskettuna päivänä. Ensimmäinen oli yläkäyrällä toinen alakäyrällä/keskikäyrällä sf-mitan suhteen.
Viimeistä lastani epäiltiin hieman pienemmäksi ja katsottiin useampaan otteeseen ultralla ja napavirtaukset, mutta kaikki kuitenkin kunnossa. Ja Bruno arvioi 24 viikolla, että laskettuun aikaan mennessä max 3kg, tyttö syntyi laskettuna päivänä ja painoi 2990g eli aika nappiin meni ;D
Ultrassa kaikki oli kuitenkin aina kunnossa, painoarvio liikkui siinä 3000g tietämillä. Poika syntyi ihan ajallaan ja painoi 3450g.
Neuvolalääkäri tuijotti liikaa mittanauhaansa. Hän ei suostunut uskomaan, että näin pitkällä ihmisellä vatsan ei tarvitse kasvaa niin isoksi, kun vauvalla on muutenkin tilaa kasvaa.
Samana päivänä kun syntyi teki lääkäripaino arvion joka oli 2.5kg, joten ihan nappiin osui. Käynnistettiin juurikin tuon pienikokoisuuden takia, oli epävarmaa se oliko vauvalla kaikki hyvin mahassa.
Terve vauva syntyi kumminkin. Kaikki siis oli hyvin, mutta vauva vaan jostain syystä pienipainoisempi.
Paino 3200g, ja paino oltiin arvioitu kaks viikkoa aikaisemmin 2,5kg
Ultraattiin joka tarkastuksessa (asuin ulkomailla). Syntyessään viikon yliaikainen ja painoi muistaakseni 3360g.
Jossain vaiheessa loppuraskautta katsottiin, että vaikuttaa pienikokoiselta, kävimme ultrassakin seuraamassa tilannetta. Oli lopussa keskivertoa pienempi, mutta lääkärin mukaan normaalin kasvun rajoissa. Mitään syytä ei löytynyt, istukan virtaukset olivat hyvät ja muutenkin kaikki kunnossa. Perimä varmaan vaikutti, itse synnyin reilu viikko lasketun ajan jälkeen ja painoin 2900g.