Hei, elatusmaksuasiaa.. Exäni oli pitkään työttömänä, ja maksoi minulle 75 euroa, kaupunki loput.
Nyt hän on ollut puoli vuotta töissä (sai juuri paremmin palkatun työnkin) mutta maksaa silti tuon 75 euroa. Miten mun pitäisi nyt toimia?
Kommentit (42)
Isä ei osallistu mm. lääkekustannuksiin, tai osta uusia talvikenkiä tms, koska maksaa jo elatusmaksun.
Niin, sen 75 euroa!!!
ap
Saat kuitenkin lapsesi elatukseen täsmälleen yhtä paljon rahaa kuin mekin, ja lisäksi lapsesi saa isän luona ne ylimääräiset pleikkajutut sun muut. Eihän isän tosiaankaan tarvitse osallistua lääkkeisiin ja ruokiin, kun sinulla ja yhteiskunnallakin on elatusvastuunsa hänen lisäkseen.
Meillä asuva mieheni lapsi ei saa äidiltään yhtään mitään, mutta silti tulemme aivan hyvin toimeen. Lapsilisä ja elatustuki riittävät kouluikäisellä lapsella jo tosi pitkälle, ja jos on paljon sairaanhoitokuluja, niihin saa hoitotukea - olemme saaneet.
Koska sinua ei oikeasti kiinnosta, mitä itse saat, vaan vain se, paljonko exäsi maksaa, tästä voi päätellä, että olet edelleen exässäsi kiinni. Sitä tarkoitin, kun sanoin, että laske jo hänet menemään!
On totta, että hänen pitäisi maksaa enemmän, mutta oikeasti se on kunnan/kaupungin intresseissä eikä niinkään sinun.
näiden ns turhakkeiden oston lapselleen ja tekee itsestään marttyyrin. Ei ole varaa ostella pleikkapelejä kun sun äiti on niin ahne että vie mun kaikki rahat.
Mutta jos isä maksaa kokonaan, se voi olla paljon suurempi kuin tuo 130-140¿
En ymmärrä minkä takia miehiä pitää puolustella tuossa asiassa. Täällä näköjään moni on sitä mieltä että mies saa toimia täysin miten haluaa ja sitten kun äiti yrittää pistää vähän rajoja tai yhteisiä pelisääntöjä niin hyökätään äidin kimppuun kuinka tämä yrittää vaan sulkea isää pois lapsen elämästä. pitäis vaan olla tyytyväinen siihen että mies osallistuu edes jotenkin lapsen elämään.
Apeen mies tuntuu olevan samaa kastia kuin omakin exäni. Eli voihan siihen lapseen rahaa laittaa kun saa vaan itse päättää mitä sille ostaa. Harvemmin se on mitään hyödyllistä kuten lääkkeitä, ruokaa tai vaatteita vaan jotain turhakkeita. Onhan nekin kivoja varmasti lapsen mielestä mutta vastuullinen vanhempi kyllä ymmärtää asioiden tärkeysjärjestyksen.
Meillä on elatuksista ollut vääntöä aina. Mies makselee täysin miten itseään huvittaa, ja tietenkin sen minimimaksun. Tiedän että saa ihan hyvää palkkaa koska itse aina kehuskelee mitä on ostellut tai että ei ole rahasta puutetta. En ole uskaltanut kuitenkaan pyytää mitään tulojen tarkastusta tai ilmoittaa mihinkään että maksut yleensä myöhässä tai maksamatta koska mies suuttuisi siitä saisin maksaa siitä kovan hinnan.
Muutenkin mies toimii todella mielivaltaisesti pitää kyllä yhteyttä melkein viikoittain mutta ei kysele lapsesta tai kiinnostu sen asioista paitsi silloin kun voi niillä vaikuttaa minuun. Yleensä haukkuu puhelimessa minua, joskus haluaa nähdä lasta mutta sitten kun on sovittu jotain tekee oharit ja syyttää siitä minua. Mitään säännöllistä tapaamissopimusta ei voi tehdä, se kuulema sitoo liikaa. Nyt jouluna oli kuulema heittänyt kaikki vanhempiensa lapselle antamat joululahjat roskiin kun ei meitä kuulema kiinnostanut. Soitin kyllä hänelle mutta puhelin oli pois päältä. Aattona soitti minulle ja kertoi millainen mulkku olen ja hyvää joulua..
Tähän kaikkeenko minun pitäisi olla vaan tyytyväinen että isä edes jollain lailla osallistuu lapsen elämään?
Ja tätä samaa rataa jatkuu vuositolkulla ja Nykyään minulla on uusi kumppani josta lapsi onneksi saa terveen kuvan normaalista miehestä. En vaan itse ymmärrä miksei noita kaheleita saada kuriin, miksei heitä koska samat säännöt kuin muita isiä?
Isä lellii, samalla kun äiti hoitaa kaikki menot, ja te sanotte että oisit tyytyväinen kun lapsi saa pelata pleikkaria ja ajaa mönkijällä?
Vai oletteko itsekin samanlaisia?
Entä jos joku äiti täällä kertoisi olevansa samanlainen kuin tuo mies?
mutta ap:n viestistä paistoi läpi että hänellä ei ole nyt rahasta pulaa vaan miettii miten pärjää uuden lapsen kanssa, siis tämä olemassa oleva lapsi pärjää kyllä.
Mutta näköjään se on niin että etä-isät saavat maksaa mitä huvittaa. Terveisin erään parin eroa sivusta seurannut. Isä maksaa minimiä koska näin on asian sopinut lastenvalvojan läsnäollessa äidin kanssa sopinut. Lastenvalvojan mielestä asiasta olisi pitänyt käräjöidä mutta äiti ei halunnut lapsilleen sellaista vuosien oikeustaistelua. Isän uhkaus oli että hän kyseenalaistaa kaiken, jos elatusavusta hänet viedään käräjille.
Eikä myöskään se miten pärjään esikoisen kanssa.
Se mitä ajan tässä takaa, on tilanteen epäreiluus! En ole rahapulassa, en tarvitse yhtään minimielaria isompaa summaa, minusta vaan ei ole oikein että exä maksaa 75 euroa, kun tulot ovat varmaankin triplaantuneet siitä kun tämä sopimus tehtiin...
Minusta olisi oikeudenmukaista, etten joutuisi olemaan kaupungin " elätti" , vaan exä maksaisi minulle tuon 130 euroa kuussa ihan itse, aikuinen työssäkäyvä mies kun on.
ap
ja kun tämä muutos huomataan niin peritään elatusmaksut isältä koko siltä ajalta kun olisi pitänyt isompaa maksua maksaa...näin kävi mun exälle.
sad but true. Pistää vihaksi, tiedän. Olen itse monesti ollut viittä vaille että soitan äijälle ja sanon että tunkee ne k***set elatusapunsa sinne minne aurinko ei paista, me pärjätään ilman niitäkin. Mutta kun kyse on myös hänen lapsestaan ja myös hänellä on velvollisuus osallistua lapsen huoltamiseen niin miksi hänen pitäisi päästä kuin koira veräjästä.
t. 27
Vierailija:
ja kun tämä muutos huomataan niin peritään elatusmaksut isältä koko siltä ajalta kun olisi pitänyt isompaa maksua maksaa...näin kävi mun exälle.
Annoin mielestäni selkeät ja järkevät toimintaohjeet että saat asian kuntoon. Sinun on aika tehdä seuraava siirto.
Exäsi toiminta on moraalisesti väärin, hänellä on kykyä elatukseen muttei tahtoa.
Lisäksi on väärin että lapsen lahjat on isän kotona eikä lapsi saa niitä kuljettaa teille, tarkoitan niitä pelejä en sitä mönkijää.
Mönkijä on huono ostos - moni lapsi ja aikuinen on menettänyt henkensä niiden kanssa.
Sinun ei tarvitse kohdata isää vaan viranomainen pyytää selvittämään sen isän tulonsa ja tekevät viranpuolesta laskelman mikä on oikein ja kohtuullista. Jos isä on hyvin tienaava on oikein että elatusmaksu on suurempi kuin tuo perus minkä saat sinun tuloistasi riippumatta ja siitä onko perheenne hyvätuloinen vai ei.
Lasteni isä ostaa lapsillemme kalliita lahjoja ja ne on meillä kotona missä asuvatkin ei hänen kotonaan jossa lapset käy harvoin.
Joululahjat ja synttärilahjat isä ostaa mieluusti jopa kysyen toiveet mitä lapset haluavat.
On vaan sen verran ärsyttävä persoona, että ei tee mieli asioida hänen kanssaan. Mutta kerään voimia ja soitan ensi viikolla. :)
ap
ap
Vierailija: