Kysymys työttömyysturvasta.
Hoidan kotihoidotuella lapsia kotona. Kun ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi, pääsenkö suoraan ansiosidonnaiselle vai tipahdanko peruspäivärahalle?
Kertokaa asiasta tietävät!
Kommentit (20)
täyttyykö työssäoloehtosi. Tai siis täyttyikö, ennen kuin jäit vapaalle töistä. Työssäoloehdon täyttyminen muistaakseni 18 tunnin viikkoja 2 vuoden sisällä 43 kappaletta. Voin olla väärässäkin.
niin siis sinulla ei saa olla vakituista työpaikkaa. eli työttömyydestä jäit vapaalle.
t. 3
Tuli vaan sellainen paniikki, että jos se alkaakin alusta tuo oikeuden laskeminen, ei kai?
Olin ollut kotona 7v jonka jälkeen menin kortistoon ja sain 7vrk karenssin
riippuu tietenkin mistä syystä on kotona, mutta esim omien alle kouluikästen lasten hoitaminen on ihan hyväksyttävä syy olla poissa työelämästä. Minulla ammatti ja työkokemusta ennen lastenhoitoa
siis että ensin patistetaan duuniin ja kun et mene,niin muutaman vuoden päästä voit ilmottautua hakijaksi ja taas raha juoksee....ei saatana.
Tämän työsuhteen aikana työssäoloehto täyttyi. Ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi kun olin ensin ollut äitiyslomalla, ja sen jälkeen kotihoidontuella. Sain 7 vrk:n karenssin, ja ansiosidonnainen päiväraha laskettiin työtulojen perusteella.
tietenkin työstä kieltäytyneet saavat karenssin. Mikä on ihan oikein
Mulla oli alle 3-vee lapsi kun ilmottauduin työttömäksi. Ei se ollut hyväksyttävä syy ainakaan silloin olla pois työelämästä! On karmeeta kaksinaismoralismia työkkäristä,jos se jälkeenpäin hyväksytään syyksi olla kotona. jos näin on,en edelleenkään mene ko. firmaan vaan kituutan puurolla ja miehen tuloilla. 13(kai)
jos työssäoloehtosi on täyttynyt ennen äitiysloman alkamista, ja sinulla ei ole työpaikkaa odottamassa (eli et ole työsuhteessa), niin kyllä, saat ansiosidonnaista päivärahaa ilmoittautuessasi työttömäksi työnhakijaksi äitiysloman jälkeen (hoitovapaan aikana).
Vierailija:
Mulla oli alle 3-vee lapsi kun ilmottauduin työttömäksi. Ei se ollut hyväksyttävä syy ainakaan silloin olla pois työelämästä! On karmeeta kaksinaismoralismia työkkäristä,jos se jälkeenpäin hyväksytään syyksi olla kotona. jos näin on,en edelleenkään mene ko. firmaan vaan kituutan puurolla ja miehen tuloilla. 13(kai)
Vierailija:
Jos sinulla on ansiosidonnainen kerättynä, saat olla 7 vuotta pois työelämästämm. opiskelun, äitiysloman ja hoitovapaan takia ja ansiosidonnainen päivärahasi säilyy. Saat sitä siis, kun ilmoittaudut työttömäksi.
Et siis saa olla pois työelämästä.
Vierailija:
Vierailija:
Mulla oli alle 3-vee lapsi kun ilmottauduin työttömäksi. Ei se ollut hyväksyttävä syy ainakaan silloin olla pois työelämästä! On karmeeta kaksinaismoralismia työkkäristä,jos se jälkeenpäin hyväksytään syyksi olla kotona. jos näin on,en edelleenkään mene ko. firmaan vaan kituutan puurolla ja miehen tuloilla. 13(kai)Jos sinulla on ansiosidonnainen kerättynä, saat olla 7 vuotta pois työelämästämm. opiskelun, äitiysloman ja hoitovapaan takia ja ansiosidonnainen päivärahasi säilyy. Saat sitä siis, kun ilmoittaudut työttömäksi.
Et siis saa olla pois työelämästä.
heh, eikun kaiken pitäs selvitä ihan täältä äly vapaa palstaltako?! internetin ihmeellisemmästä maailmasta löytyy mm. työvoimatoimiston ja liittojen sivut.
ja kai muutenkin tulee karenssi,ei ne muutakaan keksi;(