Miten aloittaa lenkkeily (juoksu)?
Juoksukengät ja urheiluliivit on, pari vuotta kaapissa lepäillyt sykemittarikin löytyy, joten varustepuoli on kunnossa.
Kunto on suht kohtuullinen, vaikka en ole varsinaista liikuntaa kesän jälkeen harrastanutkaan. Lasten kanssa tulee kuitenkin liikuttua.
Eli, miten kannattaisi aloittaa? Kaikenlaiset vinkit ovat tervetulleita, kiitos jos joku viitsisi avittaa.
Kommentit (6)
intervalli sitä, että esim pari pylväänväliä kävelyä ja pari väliä juoksua?
Ja millainen on hyvä hengitystekniikka?
ap
Eli juokse ja kävele vuorotellen. Jos kestävyyskuntosi on heikko niin voit aloittaa ihan vaikka minuutti juoksua ja kaksi kävelyä -tahdilla. Jos kestävyyttä on enemmän (eli et tuossa minuutissa ihan hängästy) niin aloittele vaikka 3min juoksua, 2min kävelyä -tahdilla.
Ja mitä sitten ikinä teetkin, huolehdi (tai siis anna sykemittarisi huolehtia) että syketasosi pysyy aisoissa. Mittareissa on valmiina ohjelma, joka säätää sinulle hyvän rasvanpoltto-sykkeen ja siis sen maksimikaton, jota ei kannata juuri ylittää, jotta rasva palaa ja kunto nousee.
katso mm.
http: //www. kuntoplus. fi/Crosslink. jsp?d=1235&a=4645
itse olen aloittanut aikoinani ihan vain kevyellä hölkällä, ekaksi juoksin vartin lenkkiä ja siitä pikkuhiljaa pidensin matkaa kun tuntui helposti menevän lenkki. Vauhtia lisäsin myös kunnon kohentuessa. Ihan ilman mitään sykemittaria olen treenannut, omaa kehoa kuunnellen.
Netistä löysin jonkun ohjelman jossa aloitettiin parinkymmenen minuutin lenkillä, josta alussa juostiin vain 5 min. juoksun osuus lisääntyi koko ajan, ja lenkit tehtiin aina tietyllä sykkeellä. Lenkkejä oli viikossa 3 kpl. Ohjelma kesti 12 viikkoa, jonka jälkeen pystyi juoksemaan tunnin lenkin. Oli tosi mukava ohjelma, kunto nousi ihan huomaamatta, kunhan malttoi pitää ohjelmasta kiinni, monesti tuntui melkein liiankin helpolta. Aloitin tuo syyskuun alussa, ja jatkoin 12 viikon jälkeen omien fiilisten mukaan (ei ollut jatko-ohjelmaa) ja juoksin keväällä puolimaratoonin.
otin nuo kuntoplussan ohjeet talteen.
Mutta jäin vielä miettimään noita hengitysohjeita?
Ja sitten vielä sellainen tekniikkakysymys, että pitäisikö vatsalihaksia tai lantionpohjanlihkasia jännittää jotenkin juostessa?
ap
ja jos juoksu ei ole entuudestaan tuttua, niin kiinnitä huomiota hyvään hengitystekniikkaan