Onko 319 neliön talo liian suuri?
Meillä on 3 lasta, ehkä joskus 4. Suunnitelmissa ei ole mitään erikoisia luksusjuttuja tai tarpeettomia tiloja (kirjasto, uima-allas, kuntosali tms) vaan jokaiselle huoneet ja työhuone ja pesutilat ym normaalit. Varastoja ja vaatehuoneita on, että ne on sitä luksusta. Onko kallista ylläpitää? Siivous?
Kommentit (13)
Minä en ainakaan suostuisi siivoamaan tuollaista... Luulisi myös lämmityskulujen olevan aikamoiset.
Ylläpitokustannuksetkin, eli lämmitys, sähkö ovat korkeat - mutta elämä on ;o)
Mutta minä asunkin vain 86 neliön okt:ssa, että ehkä tähän hieman voisi lisää tilaa saada.
Ja voin sanoa, että on meille AIVAN LIIAN ISO!
Ensinnäkin, meillä menee kamalasti rahaa tämän talon lämmittämiseen.
Siivous kahdessa kerroksessa on ihan oma juttunsa.
Haaveilen jo PALJON PIENEMMÄSTÄ TALOSTA, ihan oikeasti. Ja vain YHDESSÄ tasossa. Ei kiitos enää kaksikerroksista taloa meidän perheelle.
muuttaneet isompaan ja isompaan asuntoon. Joka kerta olen manaillut yhtä asiaa: ikkunoita on aina entistä enemmän ja MINÄ VIHAAN IKKUNANPESUA!!!
asutaan 2 aikuista, 1 lapsi 3v ja vauva ja meillä neliöitä 66.
Olen kyllä kateellinen. Meillä ei tule olemaan ikinä varaa noin isoon taloon. Nauti!
Varastoja ja vaatehuoneitahan ei tarvitse niin usein siivota, eikä myöskään pitää niin lämpiminä.
Meillä on kokonaispinta-alaltaan vajaan 300 neilön talo, mutta puolet alasta on varastotilaa, josta suurta osaa käytetään miehen harrastuksiin. Sen tilan ei tarvitse olla koko ajan 20 astetta eikä myöskään tarvitse usein siivota, kun ei ole päivittäisessä käytössä.
Enemmän on aikaa lapsille, kun ei mene työmatkoihin aikaa.
Vierailija:
Mutta ehkä teillä sitten on varaa terapiakuluihin myöhemmin. Läheiset välit ei voi olla perheessä, jos on oltava noin julmetusti tilaa, että voi kukin lukittautua omaan koppiinsa.
Varastoina sun muina tiloina on tällä hetkellä 70 neliötä ja loput on asumistiloina. Se riittää meille tällä hetkellä hyvin, kaksi aikuista ja yksi 3v lapsi. Jos perheemme koko kasvaa jonain päivänä, niin varasto ym. tilat on helppo ottaa käyttöön ja rempata huoneiksi.
Meillä on suora sähkölämmitys ja pari takkaa. Puita tulee omasta pihasta ja tutuilta ja ostaenkin. Ne maksavat siis jonkin verran. Kesällä sähkölasku oli 70-80 e/kk, Tällä hetkellä 150 e/kk ja kun kunnon pakkaset alkavat, niin noussee taas noin kahteensataan kuukaudessa.
Siivousta helpottaa, jos otatte vaikka joka toiseen viikkoon siivoojan ja siinä välillä pidätte siisteyden tasoa yllä. Ikkunan/maton/yms. pesut voi helposti ulkoistaa,
Luulen, että jos teillä on varaa ostaa/rakentaa tuon kokoinen talo, on teillä helposti mahdollisuuksia palkata ulkopuolisnen siivooja, maksaa asumiskulut ym.
No, meillä on tosin pienempi talo kuin teillä on suunnitteilla, mutta vaikka ottaisimme heti varastotilat asumiskäyttöön, niin lämmitys/siivouskulujen kanssa ei tulisi ongelmia.
Suora sähkölämmitys on kallein käytössä, mutta jos löytyy varaavia takkoja talosta, voi lämmityskuluja niiden käytöllä alentaa. Ilmalämpöpumppu voi myös olla järkevä hankinta. Onko lämmöntalteenottoa?
Tuleviin lämmityskuluihinhan voi pienillä investoinneilla vaikuttaa paljon jo rakennusvaiheessa.
nyt asumme 120 neliössä ja on juuri sopiva, onpa meillä ihan oma erillinen työ-kirjastohuonekin, kun pienimmät 3 lasta jakavat saman huoneen keskenään. Meillä ei ole tarkoitustakaan majoittaa jokaista lasta omaan huoneeseen, eivätkä lapset edes sitä ainakaan tässä vaiheessa halua. Meillä on vain yksi televisio, yksi tietokone (siinä työhuoneessa) jota sitten vuorotellen lapset ja aikuiset käyttävät.
Mutta ehkä teillä sitten on varaa terapiakuluihin myöhemmin. Läheiset välit ei voi olla perheessä, jos on oltava noin julmetusti tilaa, että voi kukin lukittautua omaan koppiinsa.