Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käytät sanaa kehdata?

Vierailija
27.12.2007 |

Tänään meille tuli töihin uusi työntekijä ja pyydettiin häntä sitten lounaalle meidän työporukan kanssa. Sanoi ettei vielä taida kehdata, menee sitten myöhemmin. Siis mitä?! Ei kehdannut tulla syömään meidän kanssa, mitäs ihmeellistä siinä on? Selittäkää nyt mulle tää!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohjois-Karjalassa tms. tarkoita ettei viitsi.

Siinä ei siis ole mitään hävettävää ettei " kehtaa" vaan ei huvita.

Vierailija
2/7 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin osissa Suomea (ainakin osissa Lappia) kehdata = viitsiä, huvittaa tms. Ja täällä etelässä taas kehdata = nolottaa tms. Taisi olla työkaverinne toiselta murrealueelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma mummini mm. puhuu ettei kehtaa lähteä nyt kauppaan kun ei viitsi lähteä.

itse jos en kehtaa lähteä kauppaan niin minua nolottaa lähteä sinne.

Vierailija
4/7 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa kehdata tarkoittaa Länsi-Suomen verbiä ´viitsiä´. Meidän länsisuomalaisten viitsiminen on Itä-Suomessa (osissa siis) ´ilkeämistä´. Siis kun itäsuomalainen ei länsisuomalaisen sanoin kehtaa tehdä jotain, hän ei " ilikiä" .

Uusi työkaverisi ei siis varmaankaan viitsinyt (ei huvittanut) lähteä mukaanne. Ei sen kummempaa. Suomen kieli on rikas kieli ja murteet sitä vielä rikastuttavat!

Vierailija
5/7 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten hänen murrealueellaan sitten sanotaan, jos ei halua esim. tulla syömään siksi, koska nolottaa? Onks se sillonkin kehdata?

ap

Vierailija
6/7 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" en ilikiä" .

Vierailija
7/7 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran joensuulainen poikaystävä ja ihmettelin kun pyysin häntä ottamaan ruokaa lisää ja poika vaan hokee ettei taida kehdata. Minä siihen vaan tomerasti, että mitä höpiset, tottakai kehtaat ottaa lisää -ja täytin hänen lautasensa..!

Noloa..:/