Millä saada 8kk juomaan vettä?
Heippa,
Nyt vinkkejä, ettei tältä äidiltä lopu usko. 8kk on kokeiltu jo piiitkään kaikkea mahdollista tuttipulloa ja nokkamukia ja hörppyyttämistä, mutta yrityksiksi on jääneet. Vauva ei ota siis tuttiakaan.
Pieni ei ymmärrä, että rinnan lisäksi voisi ottaa nestettä muullakin tapaa. Aiemmin kokeiltiinu sekä minä, että mies antaa pumpattua maitoa, mutta kyllä ne on saanut heittää lavuaarista alas, kun vauva vain järsii pulloa, eikä ala imemään. Nyttemmin on kokeiltu lämmintä vettä, mutta sen makua tuntuu lähes inhoavan. Jollain keinolla pienen pitäisi vähän kerrassaan oppia juomaan nestettä, kun muuten kakkakin menee niin kovaksi. Imetän kyllä mielelläni, mutta välillä ottaa päähän, kun olin ajatellut, että tämän ikäinen jo osaisi ottaa muutakin kuin rintaa, että tämä meidän " napanuora" tästä vähän löysenisi. Tarjoan nykyään aterian päätteeksi nokkamukia, mutta se on sellaista leikkimistä, juuri mitään ei mene alas.
Kellään samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (6)
Meillä ei kumpikaan lapsista ole halunnut juoda vettä ennen kuin n. 1-vuotiaana. Nuorempi tytöistä ei myöskään ole kelpuuttanut tuttia tai tuttipulloa. Hänelle ratkaisuksi löytyi Nukin nokkapullo. Eihän juominen siitäkään ihan heti sujunut, mutta vähitellen maitoa meni sen verran, että äitikin uskalsi olla pari tuntia poissa kotoa ;) Myöhemmin siirryttiin nokkamukiin.
Kerrotko ninni, mikä ero noilla kahdella on? Meillä on nukin nokkamuki, tai siis sellainen, missä se nokka on joustavaa, vaaleaa kumia.
Joo, eipä kai tässä muu auta kuin jaksaa kokeilla. Hieman vain välillä harmittaa, kun ei vieläkään voi lähteä kotoa, kun kaveri on niin rintariippuvainen.
Oisko mulla sitten jotain vanhempaa mallia? Siinä nokkaosa on kovaa muovia, kuten nokkamukissa. Mutta nokkapullossa nokkaosa on hieman pienempi kuin nokkamukissa, siksi ehkä sen kanssa harjoittelu onnistui helpommin.
Tsemppiä, ehkä se ajan kanssa helpottaa.
Oletteko kokeilleet kylmää vettä? Tai veden tarjoamista lusikasta?
Meidän sällillä 8kk on aina kova jano kun tullaan ulkoilemasta. Olisiko siinä semmonen uusi kokeilunpaikka teilläkin?
Meillä vaihdellaan " nestelähdettä" , välillä puolen litran hartvallin vesipullosta, välillä nokkamukista ja välillä tuttipullosta. Paljon ei mene vieläkään, mutta ei tule kaikki suupielestä uloskaan. Tsemppiä!
Esikoisen kanssa muistan saman tuskan ei nokkamukista meinnanut tulla mitään. Ajattelin, ettei ikinä opi eikä juonut vettä sitten millään eikä mitään muutakaan. Imetin 1 vuotiaaksi asti mutta juuri 8 kk iässä nokkamukiharjoitusta ja kun rupesi itse automaattisesti olemaan pitempiä aikoja ilman rintaa ja oppi, että ruokaa on muuallakin kun rinnassa niin pikku hiljaa. Pitäisi osata aavistaa milloin todella nälkä ja vaivihkaa sitten nokkamukia ennen rintaa mutta ei tuputtamalla vaan pientä harjoitusta ja nokkamukseissakin on eroa toista saa paremmin nestettä kun toisista. Anna sellaisesta josta tulee helposti ettei tarvitse paljon imeä näistä rintavauvoista se tuntuu kummalta kun on tottunut luomuun.
Kuopuksemme on nyt 8 kk ja hänelle tyrkkäsin nokkamukin jo 6 kuukautisena lähinnä harjoituksena. Otti heti käteensä ja joi vettä eikä ollut moksiskaan. No vesi ei enää pahemmin kiinnosta mutta olen keksinyt uuden juonen nokkamukista juotavaa Muksu velliä (sellaisia on nyt kaupoissa joissa on pilli mukana eli on tarkoitettu juotavaksi ja voi juoda sellaisenaan kylmänä ja heti valmista). Näissä kauraa ja mysliä ja vaikka mitä ja kolme eri makua. Tekevät hyvää masulle. Usein kun rintamaidon ottamisesta on jo aikaa ja aavistelen, että kohta jano niin annankin velliä nokkamukista (mukia ei itse osaa vielä kallistaa tarpeeksi mutta autan ja jos oikein nälkä otan syliin ja takakenoon). Tässä siis oppii sekä nokkamukin että muunkinlaista nestettä kun äidinmaito. Vettä en ole vähään aikaan kokeillut mutta ehkä sekin menee. Luontaisestihan tässä iässä imetyskerrat vähenevät ja pikku hiljaa kun kannustat niin kerrat vähenetä ja pikku hiljaa häipyvät. Näin kävi esikoisen kanssa en muista mitään sen ihmeempää vieroitusta pikku hiljaa....