Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväunista kieltäytyminen 1v8kk

20.12.2007 |

Osaako joku neuvoa, mitä kannattaisi yrittää?

Poikamme nukutettiin aina liikkuvissa vaunuissa 1v7kk asti (sisällä kotonamme oli huono ilma, eikä parveketta tai pihaa), mutta sitten uuteen kotiin muuton yhteydessä siirtyi sisään nukkumaan omaan huoneeseen pinnikseensä. Sisälle nukkumaan oppimiseen meni noin viikko, sitten nukkui noin kuukauden ajan hyvin 45min-2h unia. Mutta nyt pariin viikkoon ei ole nukkunut päiväunia ollenkaan sisällä! Saattaa jäädä ihan tyytyväisenä sänkyynsä vartiksi, mutta viimeistään sitten alkaa äidin huuteleminen ja sängyssä seisoskelu. Ei rauhoitu hyssyttämässä käymällä, raivostuu vaan, kun ei pääse pois eikä uni tule sen jälkeen. On kuitenkin ollut iltapäivisin väsynyt ja jos lähdemme myöhemmin autolla tai rattailla jonnekin, niin nukahtaa niihin. Aiemmin päikkärit alkoivat noin klo 13, nyt olemme yrittäneet myöhentämistäkin. Toisaalta nyt muutamana päivänä on valvonut sitten iltaan asti eikä ole vaikuttanut kovin yliväsyneeltä. Iltaunille nukahtaa aina itse nopeasti ja nukkuu noin 20.30-7.30. Viime viikkoina on kyllä änissyt ja itkenyt öisin enemmän kuin pitkään aikaan...mitään erityistä ei hänen elämässään nyt ole menossa kuitenkaan (paitsi joulun odotus ;-)

Voiko poika olla jo jättämässä päiväunia kokonaan pois? Onko tämä vain joku vaihe? Ulos en enää halua siirtää nukkumaan, vaikka nyt parveke olisikin.

Bea76

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni näin:

Poika oli nukkunut yöunet n.22.30 - 8.30 (=10 tuntia) + päikkärit n.13.30-15.30 (=2 tuntia). Päikkärit on nukkunut aina parvekkeella rattaissa. Mekin muutettiin kun poika oli 2 v, muutossa ei tullut mitään muutosta unirytmiin, vaikkakin pinnis vaihtui matalalaitaiseen sänkyyn ja poika sai oma huoneen. Iltanukahtaminen sujui hyvin(!). Noin kuukauden kuluttua iltanukahtaminen vaikeutui ja myöhentyi. Päikkärit olivat edelleen noin 2 tunnin pituisia, jopa pitempiäkin. Illalla sitten tapeltiin, kun poika ramppas sängystä pois ja energiaa riitti. Lopulta meni itkuksi jopa sellaiseksi yöllisen kauhukohtauksen tyyppiseksi hysteeriseksi olemiseksi. Kokeiltiin jättää päikkärit pois, mutta kolmen päivän kuluttua tuntui, että poika on päivällä liian väsynyt. Päikkäreiltä kesken herättäminenkin tuntui pahalta, kun sitten poika meinas väkisin jatkaa unia sylissä. Iltarutiineihin otettiin samalla uusi keino: unilauluCD, mikä auttoi aika paljon. Annoin taas nuukkua päikkärit ja illat pahenivat uudelleen. Niinpä taas päikkärit pois. Mä en kokenut tarpeelliseksi yrittää sisälle nukuttamista, koska se on tähän saakka tuntunut aika hankalalta. Nyt poika on jaksanut olla koko päivän aika pirteä, väsymystä näkyy loppuiltapäivästä, mutta lievänä. Illalla nukahtaa 22 ja nukkuu aamulla noin 9. - 9.30. Eli vuorokausiuni on vähentynyt noin tunnilla. Iltanukahtaminen on sujunut nyt 3 itana hienosti itsekseen. Meillä iltaongelmiin liittyi minusta lisäksi jonkinlaista eroahdistusta, mutta lieneekö mennyt ohi jo kun ongelmaa ei toistaiseksi ilmene. Toivottavasti, sillä kuukauden päästä ois syntymässä pikkukakkonen..

Tällainen kokemus meillä. Vaikea sanoa, mikä teille paras ratkaisu. Yleensähän sanotaan, että lapsi tarvitsee päikkärit paljon paljon vanhemmaksi. Ja varmaan päivähoidossa käyvät etenkin. Meillä kuitenkin lapsi kotihoidossa eikä virikettä hirveesti päivän aikana tule (eletään aika kotikeskeistä elämää).

Vierailija
2/10 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisen mielipide, että noin pieneltä en jättäisi vielä päikkyjä pois. Uni on pienille tosi tärkeätä. Usein tulee tuollainen uhmisvaihe jossain vaiheessa, mutta meillä ainakin meni ohi sillä että nukutin lapsen päiväunille eli olin vieressä. Nukahtaminen alkoi tapahtua vartissa, kun rauhottui kunnolla. Mikset nukuttaisi? pitääkö 1,8v olla itsenäinen? Meillä 3,5v nukkuu vielä päikyt ja nukutan, koska nukahtaa edelleenkin vartissa. Yöunille nukahtaa itsenäisesti, mutta ei päikyille. Eipä haittaa mua. Meillä muitakin lapsia, joten yhden lapsen kanssa ei voi liikoha pelleillä, siksi olen paikalla nukahtamisen asti päikyillä, ettei tarvi josta eestakaisin. Aikaa vain menee. Ja voin vain sanoa, että yöunet on meillä vaan pidentyneet iän karttuessa, vaikka päikyt on ja pysyy. Lapsien unentarve vaihtelee kausittain. Nyt nukkuu isompana PALJON enemmän kuin vuosi-puolitoistavuotiaana. Älä siis luovu päikkäreistä, lapsesi ehkä kaipaa niitä myöhemmin. meillä olen muutaman kerran yrittänyt jättää väliin ja lapsi itse jo tunnistaa väsymisen ja haluaa nukkumaan itse! Ei olisi uskonut silloin uhmiskautena, Muuten päikyissä auttaa säännöllinen rytmi. Me ollaan aina aamupävä ulkona, klo 11 syömään ja 12 sänkyyn. nyt kaikki lapset on niin automatisoitu, että kaikki hoituu melkein itsestään. Niin ja kotihoidossa.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästäminen ei musta kannata. Pikemminkin kannattaa valita yksi aika, josta pitää kiinni. Muuten voi jo mennä yliväsymyksen puoellle ja sitten ei ainakaan nukahda.

Vierailija
4/10 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bea76:

Voiko poika olla jo jättämässä päiväunia kokonaan pois? Onko tämä vain joku vaihe?

Vaihepa vaihe :-) Tuollaista se meilläkin joitakin kuukausia sitten oli (poika täyttää huomenna kaksi). Jos ei muu auttanut, niin isäntä piti poikaa kainalossa siihen saakka, että tämä antoi periksi, väsähti ja nukahti. Toki hyssyteltiin ensin, mutta joskus siihen väsyneeseen hillumiseen ei saatu mitään tolkkua. Nyt poika menee unille ihan sopuisasti.

Vierailija
5/10 |
22.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 2,4v ja välillä on väännetty ihan tosissaan kättä päikkäreistä. Kuitenkin aina muutaman viikon sisällä on taas palattu ' normaaliin' ja parinkin tunnin unet alkaneet maistua mutkitta.

Olen jotenkin yhdistänyt näitä erilaisiin kehitysvaiheisiin. Kun esim. puhetta tulee paljon lisää tai opitaan muuten uutta, ei pääkoppa tahdo rauhottua nukkumaan. Ihan keittiöpsykologiaa, mutta selvästi välillä uni tulee helpommin. Ihan samalla tavalla iltaunille päästään välillä helpommin ja välillä taas ei.

Hankalina päivinä olen vaan sinnikkäästi pitänyt kiinni siitä että sängyssä pysytään ainakin se tunti. Eli jos ei nukuta niin ainakin levätään.

Vierailija
6/10 |
22.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei elämässä mitään erikoista olisikaan niin voihan tosiaan lapsen kehityksessä olla isojakin muutoksia meneillään tai tulollaan. Parivuotiaat vaan kun ei oikein osaa vielä selittää olotilojaan.

Vierailija
7/10 |
06.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa vielä, että mitä teette tilanteessa jossa lapsi ei kertakaikkiaan suostu jäämään sänkyyn päikkäreiden ajaksi. Pahimpina päivinä (joita nykyään riittää!) yritän nukuttaa tyttöä kahden tunnin ajan, mutta ei suostu nukkumaan. Tyttö on aivan selvästi väsynyt, mutta ei vain malta nukkua. Onko teillä keinoja tähän?

Vierailija
8/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelylle. Puin pojan ja laitoin rattaisiin ja menin itse sisälle laittamaan pihavaatteet päälle. Kun tulin ulos noin 3 minuutin kuluttua, poika nukkui jo täyttäpäätä rattaissa ja " kävelylenkki" kutistui roskapussin viemiseksi ja postin hakemiseksi laatikosta :-)

Seuraavat viikon päivät laitoin jo suoraan nukkumaan rattaisiin ja nukahti sinne ilman kitinöitä ja josku jopa pääsinkin kävelylenkille vähän matkaa ennenkuin uni tuli.

Sitten yhtenä päivänä kokeilin laittaa sisälle nukkumaan ja jäi kiltisti ja nyt viikon päivät on nukkunut nätisti omassa sängyssään hyvät päikkärit.

Nyt tätä kirjoittaessani huomaan että meillä taitaa tulla taas " kävelylenkki" -nukutus tälle päivälle kun ei meinaa jaksaa rauhoittua ollenkaan sänkyynsä, vaikka yöllä on huudettu hampaita kolmatta tuntia.

Eli ilmeisesti näissäkin on kaikenlaisia vaiheita ja hyvin luovimalla ja juksaamalla pääsee eteenpäin. Päikkäreitä en itse vielä noin pieneltä jättäisi pois kokonaan.

Vierailija
9/10 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä oli kuulla muiltakin, että päiväunet ovat vielä pitkään tärkeät ja että kannattaa vaan jatkaa nukuttamista. Jouluna ja uutenavuotena nukutettiin ulkona rattaissa, että jaksoi vierailla. Ja näiden muutamien ulkounien jälkeen on taas pääosin nukkunut päikkärit sisällä hyvin! :-O Yhtenä päivänä viime viikolla ei nukahtanut, mutta lepäili ja jäätiin lueskelemaan kirjoja vielä unettomuuden jälkeenkin.

Ihanaa, että päikkärit jatkuu.

Bea76 ja poika 1v9kk

Vierailija
10/10 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kahdella ensimmäisellä lapsella ollut tuossa vaiheessa ihan samat ongelmat. Samaa päivittelee parhaillaan ystäväni jolla 1v8kk lapsi. En voi muuta sanoa kuin tsemppiä! Minä pyrin pidättäytymään tiukassa " kaavassa" , ruokapöydästä vessaan ja vessasta suoraan sänkyyn. Jos tuossa vaiheessa pääsi esim lelulaatikolle tms niin peli oli lähestulkoon menetetty.

Vanttu