Vauvan näppyäinen iho
Vauvan näppyläinen iho
Olen 4 kk vanhan tyttövauvan äiti ja nyt minua ihmetyttää vauvan iho.. se on nyt pari kertaa mennyt tosi huonoksi lähinnä kaulan alueelta, niskasta ja poskista. Iho on täynnä punaista pientä näppylää. Nyt taas tänään aamulla kaula oli yön aikana lehahtanut ihan punaiseksi ja on ollut sitä koko päivän. Olen koittanut laitaa erilaisia rasvoja (en kortisonia kylläkään, vaikka mielessä on jo käynyt), mutta näpyt eivät vain häviä. Viime kerralla, kun oli näpyillä, oli iho seuraavana päivänä " ihmeparantunut" itsekseen.
Pelkään, että vauvalla olisi maitoallergiaa tai sitten atopiaa (jota minulla itsellä onkin). Voiko maitoallergia ilmetä näin, vai pitäisikö näppyjä olla koko ajan, eikä vain aika ajoin ? Vauva syö pääosin tissiä, mutta saa pari kertaa päivässä myös korviketta.
Anybody ?
Kommentit (3)
neuvolassa todettu vaan että hormoninäppylöitä.
ite oon tota allergiaa epäilly, meillä nimittäin ihon lisäks on maha vaivaa, ummetusta (todella paksua kakkaa tulee sitten kun rasvan kanssa sen vimein saa puserrettua), kakka on myös vihreää.
meillä on vaikea tuota maidotonta diettiä itsekseen kokeillä kun täysin korvikkeella ollaan, saakohan jostain maidotonta korviketta ilman reseptiä?
maidottomia korvikkeita saa ostaa myös ilman reseptiä. Kokeilujärjestys on yleensä seuraava
Almiron Peptid
NutriSoija (yli 6 kk ikäiselle)
Neocate
Ilman reseptiä ja Kela-korvattavuutta ovat kalliimpia, mutta toisaalta, jos testaa 2 vkoa ja päiväannos on vähintään 2 dl, niin aika pian saa selville sopiiko vai ei.
että oisko vaan ihan hikinäppylää?
Maitoallergiassa on oireita yleensä muutakin kuin pelkkä ihoreaktio.
Eli voi olla itkuinen, levoton, nukkua huonosti, kakkaa jatkuvasti tai ummettaa kovasti, kakka haisee karmealle, on limaista ja/tai vihreää.
Iho-oireitakin maitoallergiaa toki usein liittyy (kuten meidänkin lapsella taipeet oli ihan vereslihalla), mutta se on jatkuvaa.
Voit toki kokeilla yksinkertaisesti välttämällä vauvalla korviketta ja kaikkia maidon ainesosia kaksi viikkoa omassa ruokavaliossasi. Jos näppyjä ei tänä aikana tule, mutta tulee taas heti kun otat maidon takaisin, niin sitten voit todennäköisemmin epäillä allergiaa.
Koska jos lapsi on nyt muuten oireeton, nukkuu ja kasvaa hyvin, en huolehtisi ollenkaan näpyistä.