Vinkkejä tarvitaan..
Poika on 4kk ja päivärytmi on ihan sekaisin. Pävisin nukkuu kuin tukki, mutta auta armias, kun kello lyö yöllä kaksitoista niin herätään ja ollaan niin virkeitä ettei väsymyksestä tietoakaan ja sitten valvotaan aamu 6-8 ja nukutaan klo n. 15 asti.
Oon yrittäny päivisin pitää vähän hereillä, annan virikkeitä ja leikin, mutta sit väsähtää ja jos yritän silti vähän herätellä, niin suuttuu kauheesti ja sitten alkaa itkukonsertti joka loppuu vasta kun " nukuttaa" eli hyräilee ja kantaa sylissä.
Itseä se turhauttaa koska päivä menee hukkaan kun " yöunet" on sillon aamusta päivään.
Osaisiko joku antaa vinkkejä miten kaiken saisi päälaelleen? :)
Kommentit (6)
Ymmärsinkö oikein, että teillä on rytmi ihan päälaellaan; yöllä valvotaan ja päivisin nukutaan? Jos näin on niin huh, en osaa edes kuvitella miten rankkaa tuollainen on. En tiedä onko näistä minun rytmikeinoistani mitään apua noin vinksahtaneen rytmin kanssa, enkä tiedä mitä kaikkea olet jo kokeillut. En minä näin " radikaaleihin" keinoihin ole joutunut turvautumaan, meillä kun " ongelmana" on pikemmikin ollut pätkäunisuus päivällä joten vauvoja ei ole tarvinnut herätellä, mutta yritän tässä vähän peilailla sitä millainen rytmi meidän vauvoilla on ollut tuossa iässä.
Ensinnäkin vauva täytyy saada erottamaan yö ja päivä toisistaan; yöllä on pimeää, hiljaista eikä silloin leikitä tai seurustella. Päivällä on valoisaa, kuuluu ääniä ja silloin olisi tarkoitus valvoa. Minä lähtisin siirtämään rytmiä aamusta. Kun vauvaa alkaa valvomisen päälle väsyttää pukisin hänet pihalle vaunuihin eli käytännössä siinä klo 7 maissa. Nämä olkoot aluksi vauva aamu-unet. Meillä kaikki kolme ovat olleet vauvoina aamuvirkkuja ja ottaneet ekat unet siinä klo 8 maissa. Myöhemmin ekat unet ovat siirtyneet pitemmälle aamuun ja jääneet sitten lapsen kasvaessa pois. Antaisin vauvan nukkua pari tuntia ja sitten nostaisin vaunut sisään ja tarvittaessa herättelisin vähän. Sitten kun vauva herää, reippaasti vaipanvaihdolle ja leikkimään.
Ei kannata kuvitella, että vauva jaksaisi kauaa valvoa. Muistaakseni meidän vauvoille on tullut väsy jo n. 1-2 h valvomisesta, jolloin on taas uni aika. Taas laittaisin vauvan vaunuihin unille ja nyt antaisin nukkua pidemmät pätkät n. 3-4h ja sitten taas herättelisin. Sitten taas leikkiä ja seurustelua ja 1-2 h päästä nukumaan. Jälleen pihalle ja n. tunnin unet. Ja taas kun unet on nukuttu niin leikkiä ja seurustelua. Illalla antaisin nukkua max. 45 min torkut. Ja aivan ehdottomasti jos teillä ei vielä ole iltarutiineja käytössä niin niitä luomaan. Esim. meillä illat ovat toistuneet samalla kaavalla laitokselta tulosta lähtien eli kylpy, vaippa, iltapala (pienellä pelkkä tissi, nykyisin puuro), hetki oleilua olohuoneessa, yövaippa, hammaspesu ja nukkumaan. Vauva voi hyvin käydä yöunille jo joskus klo 19-20. Ja yöllä toisiaan yritetään kaikin voimin viestiä, että nyt on uniaika. Jos on nälkä niin tietysti vauva tankataan, mutta ei leikitä eikä seurustella.
Tässä vielä kellonaikoja (eivät ne mitään orjallisia tietysti ole vaan pitää katsoa tilanteen mukaan):
klo 7-8 aamu-unille, kesto n. 2h
n. klo 10 herättely, leikkiä, seurustelua
n. klo 11.30 unille, kesto 3-4h
n. klo 14 herättely
n. klo 16 unille taas, kesto 1h
n. klo 17 herättely
n. klo 18 max 45 min torkut
n. klo 19 iltatoimille ja nukkumaan kun vauva on sopivan väsynyt
Todennäköisesti et saa ihan päivässä parissa tehtyä rytmille paljon mitään, mutta ei tuollainen päivänukkuminen/yövalvominenkaan voi jatkua.
No ensin kysyn mitä neuvolan tädit ovat asiasta mieltä?
Tiedän että unikoulu on vaihto ehto tuollaiseen ongelmaan mutta en ole varma onko vauvasi tarpeeksi vanhha unikouluun.
Sitten kun vauvasi herää yöllä onko tapana sytyttää valot ja alkaa seurustella hänen kanssaan? Vai oletteko pimeässä tai hyvin hämärässä ilman seurustelua? Nousetko itse sännystä kokonaan ylös hengailemaan vauvan kanssa?
Neljäs minulla tulossa ja siksi ainakin vähän kokemusta...Ekan lapsemme kanssa olimme hölmöjä, nimittäin kun lapsi heräsi heräsimme mekin ja aloimme seurustella innnostuksissamme ...Mikä virhe! No aikaa siinä meni mutta uupumuksen jälkeen lapsemme hiljalleen alkoi nukkua pimeällä ja valvoa päivällä kun ei saanut seurustella. Ns. unikouluun en itse lastani vienyt mutta unikoulua kävimme kotona ja hiljalleen siitäkin saatiin tuloksia. Tosin Hermoja se vaati.
Tässä nyt jotain mitä äkkiseltään nousu mieleeni asiasta.
Oon yrittäny mielestäni kaikkea.
Päivällä seurustellut pysyy pitkiä aikoja valveilla, nukkuu muutaman tunnin, hereillä 2-3h, nukkuu 1-2h illan tullen tehnyt iltarutiinit, kylpyyn ja tankkaus ja seurustelua kunnes väsyy.
Vauva nukahtaakin hetkeksi kunnes tulee itku.klo 23-24.,
Annan kitistä sängyssään jos vaikka nukahtaisi uudelleen-> kova itku. Noussut ja silitellyt vauvaa-> kova itku. Kantanut sylissä, vältellyt katsekontaktia-> kova itku. Laulanut ja kantanut sylissä-> kyllästyminen.
Sitten lopputulos on että vauva avaa isoksi silmät ja on hereillä. Kannan siitä huolimatta sylissä valot kiinni. -> kauhea kitinä ja natina,
Yleensä tätä on kestänyt muutaman tunnin. Antanut vauvalle maitoa (pulloruokinnassa),harvoin suostuu syömään. Sitten ollaan hereillä sinne klo.6-8 nukkumatta minuuttiakaan. Aamulla nukkuu n. 3h ja sitten sama kaava toistuu..
Olo vähän toivoton. Seuraava neuvola tammikuun alussa. Pitää kysyä mikä hätänä. Voiko vauva pelätä pimeää/yötä?
Ihmetyttää suuresti..
Kuullostaa aika lailalla samalle mitä meillä oli kun tyttö oli alle kolmen vanha.
Eli meillä kärsittiin melkein kolme ekaa kuukautta vatsavaivoista ja siitä jäi päälle myös yövalvomiset.eli meillä neiti heräsi illalla joskus kasin aikaan ja valvo sinne aamu 6-8 asti.
No ei ehditty tehdä mitään rytmin siirtämiseksi kun se itse vaan kävi yhtenä iltana nukkumaan ja heräsi vasta aamulla.
Olen kanssa miettinyt sitä että voiko lapsi pelätä pimeää/yötä, koska meillä myös itku alkoi aina kun valot sammuivat.
Hankittin jo aikasempaan yö-valo mikä on himmeä ja vähän sinertävä.Aikasempaa pidettiin olohuoneessa valo, mutta nyt ollan siirrytty siihen yö-valoon.
Meille sano silloin lastenlääkäri että vaikka yrittää aina tunnilla eteenpäin saada sitä myöhäsemmäksi nukkumaan aamulla ja tietysti se vie aikaa että se sen avulla kääntyy.
Ja sitä yö-valoa kannattaa kokeilla ja ottaa vaikka lapsi aluksi nukkumaan sinne teidän viereen sänkyyn jotta ymmärtäisi ettei yössä/pimeässä ole pelättävää.Ja sitten pikkuhiljaa siirtää omaan sänkyyn, mutta silti samassa huoneessa teidän kanssa..ja kannattaa pitää viikkoja teidän välissä nukkumassa, eikä vaan paria yötä, luulen ettei lapsi siihen totu, meilläkin oli varmaan kuukauden, ja nyt nukkuu hyvin omassa sängyssä mikä on meidän sängyn jalkopäässä..ja varmaan ensvuoden alussa siirretään se omaanhuoneeseen.
Ja meillä neiti siis nyt reilu 4 kk.
Kannattaa asiasta puhua neuvolassa ja mahdollisesti mennä ihan yksityiselle lastenlääkärille.
Täällä kanssa olen yrittänyt ja saanut vauvalle rytmiä. Herätän kanssa jos nukkuu liian kauan iltaisin varsinkin. Anna nukkua päikkärit siinä aamupäivä 11-15 yleensä jos herää jo aiemmin annan nukkua yleensä lyhyet unet vielä iltapäivällä. On aina kaksi tuntia hereillä ja iltaunille laitan kuudelta nukkuu yhdeksään. Hereillä sitten yhtetoista ja sitten syöttö ja nukkuun taas ja nukkuu jotain kolmeen-kuuteen.
Välillä mennään yhdelllä syötöllä välillä kahdella.
Aamulla on taas kuudelta hereillä syötön verran pimeässä annan otan sitte viereen nukkuun on yleensä levotonta tämä vika pätkä nukkuu sitte jotain puol yhdeksään.
Tein kanssa joskus sitä, että tulin alakertaan syötölle ja pumppasin loput ulos piristy tietty siitä nyt annan yöllä vaan pullosta pimeässä juoksen heti alakertaan lämmittään pullon kun ininää tai liikettä alkaa olla ettei ihan täysin heräisi. Onkin nukkunut nykyään tosi hyvin.
mutta auttaisikohan siirtää rytmiä vähän kerrassaan eteenpäin eli jos saisit aamulla nukkumaan menoa siirtymään vaikka vain vartilla kerrallaan eteenpäin. Kannattaisi varmaan myös herätellä vauvaa päikkäreiltä ja koittaa pitää hereillä edes lyhyitä hetkiä, vaikka sitten olisikin vähän itkuista. Onnistuikohan vaikka niin että teille tulisi vieraita, jolloin vauvalla olisi seurusteltavaa? Hankala juttu, en tiedä oliko tästä nyt mitään apua...