Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin huono nukkuminen..

18.12.2007 |

Hei,

Onko muita äitejä joita vaivaa unetomuus? Lapsemme reilu 1-vuotias ja ei ole koskaan ollut ns. " hyvä nukkuja" .. paitsi 4kk-5kk ikäisenä nukkui tuon kuukauden kuin unelma. Nyt hänellä on ollut kausi että nukkuminen on ollut entistä vaikeampaa siis heräilee yössä mutta rauhottuu kyllä mutta oma uni katkeaa kuitenkin. Olen ymmärtänyt tätä palstaa lukiessani että 1v-2v lapsilla on monilla jonkun moisia muutoksia nukkumisessa.

Mutta asiani koski siis vanhempia. Olen ollut itse aina herkkä uninen ja olen silloin tällöin läpi elämäni kun vaan muistan kärsinyt uniongelmista. Mutta nyt tätä kautta on jatkunut pitkään, loppuraskaus ajasta asti. Ajattelinkin täältä kysyä josko jollain olisi saman kaltainen " ongelma" ja vinkkejä siihen?? Nukahtamislääkkeitä tai muita en välttämättä haluaisi ottaa koska toinen lapsikin on mielessa ja niitä ei kait voi raskausaikana syödä ja enkä muutenkaan välittäisi ellei pakko.

Jos joku on ihan " kotikonstin" huomannut auttavan unettomuuteen niin laittakaa ihmeessä vinkkiä tänne..

Joulun udotuksin NeJa:)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt välillä jo helpotti, kun lapsi rupesi nukkumaan yöt jokseenkin herättelemättä tuossa kolmen vuoden tietämillä, mutta nyt kun olen uudelleen raskaana sama vaiva on palannut.

Mulla joskus auttaa pieni syöminen esim. voileipä ja lasi maitoa. Pahimpina aikoina hain apteekista jotain ilman reseptiä saatavaa mietoa rauhoittavaa lääkettä (olikohan Valerian nimeltään?). Raskausaikana tuskin kuitenkaan saa käyttää, mutta voithan kokeilla, mikäli vauvaprojekti ei ole vielä alkanut. Nuo on kuitenkin niin mietoja valmisteita, ettei tarvitse pelätä mitään riippuvuutta tms.

Vierailija
2/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Olen kärsinyt samasta vaivasta. Helpotti kun lapsi täytti 1,5 v ja osasin itse alkaa nukkua paremmin.

Luotaistuotteista voisi kokeilla Valeriaanaa tai jotain sen suuntainen nimi.

Tsemiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika parantaa ... lapsen nukkumista ja samalla äidinkin. Liikunta nukuttaa mukavasti, jos joskus pääsisit vähän illansuussa reippailulle.

Vierailija
4/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi huonoa nukkujaa ja toisen lapsen jälkeen ongelma kärjistyi todella. Vaikka lapset nukkuivat jo hyvin, heräsin joka inahdukseen, vaikka mitään ei tarvinut tehdä enkä saanut unta. lääkäri suositteli nukahtamislääkkeitä. Otin reseptin ja heitin roskiin. Ajattelin, että noitahan en ala käytttämään. Lopulta järki voitti ja hain reseptin. Lääke auttoi nukahtamaan, ei estänyt heräilemään lasten kanssa, mutten jotenkin sen otettua illalla myös keskellä yötä nukahdin takaisin nopeammin. Käytin lääkkeitä yhtä jaksoisesti 2vk. lääkäri suositteli, koska unet oli ollut pitkään huonoja, että nukkuminen piti opetella uudelleen. Sen jälkeen en ole lääkkeitä käyttänyt, mutta ai mitwn hyvin nukunkaan. Eli opin uudelleen nukkumaan. lapset vielä heräilevät molemmat, mutta nukahdan kuin vauva heti itsekin uudelleen. En voi muuta kuin suositella! Lääke oli siis imovane, halpa eikä tosiaan mikään oikea unilääke. Imettäjille ja raskaana oleville ei tietenkään sovi. Minusta näin jälkikäteen, olisi kannattanut hoitaa vaiva jo aiemmin pois!

Vierailija
5/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kokeillu valerianaa ja jotain muuta(en muista nimeä) luontaistuotetta, mutta ei auta minua uneen. Unilääkettä otan joskus, mutta sitten tulee taas pelko, etten saa seuraavanakaan yönä unta jos en ota lääkettä. Nää uniongelmat on tosi rasittavia. Itellä ei ennen lapsia ollut mitään ongelmia, mutta jatkuvat yövalvomiset saivat aikaan uniongelmat. siis eikö Imovan ole muka unilääke?

Vierailija
6/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein niin, että ostin korvatulpat, jotten herää joka inahdukseen. Nimittäin vauva-aikana kuulostelin kokoajan jokaista önähdystäkin ja ajattelin, että nyt se vauva alkaa pian itkemään nälkäänsä ja tietty heräsin enkä monesti saanut imetyksen jälkeen nukahdettua uudelleen vaan kuuntelin taas ähinää ja öninää ja valvoin seuraavaan imetyskertaan. Korvatulpat korvissa heräsin vain kunnon itkuun ja sain väliajat nukuttua hiljaisuudessa.

Käytän yhä edelleenkin tulppia, vaikka lapsi on jo 2,5 v. ja nukkuu omassa huoneessaan. Asumme ihan tien vieressä ja autojen äänte häiritsevät herkkäunista. Nyt, jo lapsella on yöllä joku hätä, saa isä parempiunisena hoidella yölliset velvollisuudet. Hän kun nukahtaa helposti takaisin. Kyllä hän minutkin välillä herättää, mutta saan niiden tulppien ansiosta minäkin helposti uudelleen unesta kiinni.

Tietenkin asian helpoksi tekee myös se, että lapsi on nukkunut pääsääntöisesti täyden yöunet n. 6 kk iästä asti. Vaikka kylllähän niitä erinäisiä yöheräilyjä sen jälkeen on tullut. Viimeisimpänä vanhempien sänkyyn keskellä yötä tuleminen.

Ihan silloin vauva-aikana kokeilin luontaistuotetta nimeltään Unilintu, mutta en minä kyllä mitään sanottavampaa vaikutusta siinä huomannut.

Vierailija
7/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovane on NUKAHTAMISlääke, ei unilääke. Mieto, ei estä heräämistä eikä aikaansaa syvää unta missään mielessä niin kuin unilääkkeet.Ketään en käske käyttämään, kun itsekin epäilin aluksi, kuten kerroin, mutta voinpahan vain näin jälkiviisaana suositella. :)

Vierailija
8/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin suosittelen!

Itse käytän niitä välillä vieläkin vaikka molemmat lapset

nukkuvat omissa huoneissaan ja todella hyvin eli läpi yön. Myös jos lähdetään yökyläilemään ja ollaan " vieraassa paikassa" otan tulpat matkaan ja nukun hyvin. Vaikka olisi tulpat niin lapsen vähänkin kovemmat äänet kyllä herättää; äidin vaisto!Myös kampaajani käyttää tulppia, vaikka hällä on jo isot lapset!

Alussa niiden käyttö vaatii totuttelua eli ei pidä heti ekan yön jälkeen luovuttaa jos tuntuu vähän oudolta. Kun niihin tottuu jää helposti koukkuun;) Ja niitä on erilaisia, itse tykkään eniten tavallisista " eareista" .

tikru

Vierailija
9/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli nukahdan tosi nopeasti kun alan katsomaan telkkaria (n10min), kun aiemmin pyörin sängyssä ja stressasin kun uni ei tule. Toinen helpottava asia on se, että jaamme miehen kanssa " vastuu-öitä" . Silloin kun mies on vastuu-vuorossa, tiedän jo nukkumaan mennessä ettei minun tarvitse herätä vaikka talo kaatuisi ympäriltä ja tällöin nukun tosi sikeästi, enkä yleensä herää lasten ääniin. Kun on oma vastuu-vuoroni, herään sitten tosi herkästi. Myös minä jouduin käyttämään hetken nukahatmislääkettä, jotta kroppani oppi jälleen nukkumaan 1½-v valvomisen ja heräilyn jälkeen.

Vierailija
10/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo sanottukin miten toimii, eli on nukahtamislääke. Sen verran korjaan, että käy myös imetysaikana. Ainakin mulle sitä määrättiin. Raskausajasta en tiedä, ei ole tarvinut tietää.

Ei ole kovin järeä keino, eli ei kannata ajatella unilääkkeenä, vaan kevyempänä tilapäisenä apuna. Joskus tosiaan pitää opetella uudelleen nukkumaan. Itse teen sitä nyt jo toista kertaa elämässäni.

T: Yniäinen

Vierailija
11/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä niin nukahtamis- ja unilääkkeet eivät ole todellakaan sama asia!Edelliset ovat miedompia ja niitä suositellaan. Jälkimmäisiin voi oikeasti jäädä koukkuun. Kokemusta ei kyllä ole.

Vierailija
12/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tenox kyllä on jo unilääke, että jos sulla jo sitä on niin...imovane voi olla liian mieto.

Vierailija
13/20 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mikä nyt sitten nykyisin on mitäkin luokkaa...

paivansade77:

tuo tenox kyllä on jo unilääke, että jos sulla jo sitä on niin...imovane voi olla liian mieto.

Vahvuudesta ja annostuksesta myöskin riippuu. Tenox toki vähän pitkävaikutteisempi kuin Imovane, mutta jälkimmäisestä on ainakin allekirjoittaneelle tullut mm. varsin ikävää metallin makua suuhun.

Kannattaa kysyä lääkäriltä eri vaihtoehdoista, ei todellakaa ole sanottua, etteikö Tenoxista voisi vaihtaa Imovaneen. Käsittääkseni Tenox auttaa paitsi nukahtamiseen, myös yöheräilyyn, kun taas Imovane lähinnä niihin nukahtamisvaikeuksiin. Mutta siis annostuksestakin riippuen.

Vierailija
14/20 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, että moni oli vastannut. Korvatulpat täytyy käydä ostamassa. Kiva oli lukea myöskin kokemuksianne nukahtamis-/unilääkkeistä ja tietysti muistakin kokemuksista.

Yhtäkkinen unirytmin totaali muutos tämän on saanut varmasti aikaan. Vauvan syntymän jälkeen ekoina kuukausina oli jotenkin NIIN väsynyt, että nukahdin samantien imetyksen jälkeen (ja joskus sen aikana) mutta kuitenkin kun yösyömiset loppui niin sitten kuitenkin jäi se rytmi päälle ja pahentui/tuu vaan.. ei jotenkaan osaa enään nukahtaa ollenkaan..

Nämä univaikeudet ovat tosiaan ikäviä. Tämä koneella olo ei tietysti auta asiaa kun jää lueskelemaan juttuja täältä mutta kun ei ole oikein muutakaan tekemistä näin öisin ja ärsyttää kun haluaisin mennä nukkumaan miehen ja lapsen kanssa.

Kyllä tämä alkaa niin kyllästyttämään ja vihastuttamaan kun päivästä toiseen on aivan poikki. Ajattelin ottaa asiaa neuvolassa puheeksi kun on sinne asiaa vai siis voiko lääkärille varata aikaa pelkästään tällaisesta asiasta?? Kun luin ketjua niin alkoi harmittaan kun en ole aikaisemmin ottanut hoitaakseni asiaa ja nyt tosiaan toinen vauva yritteillä.

Mutta täytyy alkaa varmaankin pitämään unikoulua itselleni jos vaikka sitten ihan kotikonstein ;)

Vierailija
15/20 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt usko, että tenox ihan huumetta on. Imovane ja tenox näyttävät olemen samantapaisia lääkkeitä.

ainakin netistä löytyvän tiedon perusteella. Tuttu lääkäri määräsi minulle tenoxia imetysaikana tilapäisiin nukahtamisvaikeuksiin. Imovane ja tenox auttavat nukahtamaan ja pidentämään unta sekä vähentää yöheräilyjä. Toki pitkäaikaisella käytöllä aiheuttaa riippuvuutta

Vierailija
16/20 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä noista rohdoista, että itsellä on Sedonium merkkinen luontaistuote. Netistä luin, että sitä pitäisi käyttä pari viikkoa, jotta se antaisi tehon. Mutta ei varmaan sitten sopiva rohdos tilapäisiin nukahtamisvaikeuksiin...

Sitten vielää nukahtamisongelmasta sen verran, että itsellä se ainakin pahemee , mitä enemmän sitä miettii. Illalla jos alkaa pelätä nukkumaanmenoa uni ei varmasti tule. Pitää kait yrittää olla jotenkin ajattelematta asiaa. Katsokaapa netistä googlesta unetomuus. Siellä hyvi vinkkejä kyseiseen ongelmaan.

Vierailija
17/20 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimistä nukahtamislääkettä. Minullakin alkoi unettomuus vaivata todenteolla kun kuopus oli puolivuoitias. Oli huono nukkuja aina nyt tähän syksyyn asti (nyt 1v9kk) ja sitten kun olisin voinut nukkua en saanut unta. Nimenomaan ongelma oli nukahtaminen. Kun uneen pääsin mikään ei häirinnyt ja jos heräsin yöllä sain uudelleen unen päästä kiinni. Omalääkäri kirjoitti mulle reseptin ja jo muutama hyvin nukuttu yö taplettien ansiosta auttoi asiaan. Eli katkaisi kierteen enkä tarvinnut niitä kuin silloin tällöin yhtenä tai kahtena peräkkäisenä iltana ja taas mentiin monta viikkoa/kuukautta että sain nukahdettua. Minulla tosin lääke vaikutti niin että nukuin todella sikeästi enkä herännyt aina lapsen huutoihin. Siitä öääkäri varoittelikin että pitää huolehtia siitä kun lääkkeen ottaa että saa unta 6-7 tuntia yhtäjaksoisesti. Silloin aina mieheni hoiti yövalvomisen ja lapsen hoidon. Voihan olla että sikeäunisuus johtui univelasta. En tiedä voiko lääkettä syödä raskaus ja imetysaikana. Enkä myöskään tiedä sen haittavaikutuksista. Mulla ei mitään ollu. Söin yhden rasian niitä (20 tapl) vajaassa vuodessa ja uusia en ole nyt hakenut. Voisin tosin hakea pahan päivän varalle. Ajoittain vieläkin on nukahtamisongelmia vaikka lapsi nukkuukin pääsääntöisesti hyvin. Mulla lienee olla myös perinnöllistä tämä. Sillä isäni on jo kymmeniä vuosia joutunut käyttämään lääkitystä nukkumiseen.

Vierailija
18/20 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen itse taas alkanut nukkua paremmin, kun nuorempikin nukkuu täydet yöt jo lähes pääsääntöisesti.

Mutta välissä on ollut hirveitä öitä, kun tulee valvottua jostain klo 2-5.30 asti ja kun juuri nukahtaa uusiksi, niin heti lapsi jo herättää. Itkuhan siinä tulee, kun oikein pitkään jatkuu.

Hyviä keinoja ovat liikunto joskus 18-19 tai 19-20 välillä. Kunnon rauhoittuminen eli klo 21 jälkeen ei enää kotitöitä tms. touhotusta tai aivotyötä. Eli ihan vaan rentouttavaa lueskelua, oleskelua, tv:n katsomista ja sen sellaista. Kun kroppa on väsynyt, niin unen laatu on ihan erilaista ja nukahtaa yölläkin paremmin.

Sitten on se stressin poisto, jos yöllä herää. Eli vihonviimeinen on se ajatus, että entä, jos en nukahdakaan...sittenhän se uni ei todella enää tule, kun alkaa jännittämään.

Yksi, mitä itse sovelsin on sellainen ajatus, että entä sitten, jos en nuku. Tokihan seuraavan päivän silti aina jaksaa ja kroppa ottaa univajeen joskus takaisin. Ei siis haittaa yhtään. Nythän saan rauhassa loikoilla omissa oloissani...ihanaa. Ja sitten ajatella tosi kivoja asioita ja hengitellä tosi syvään ja rauhallisesti. Maitolasi voi sitten auttaa, jos ihan pitkästi jatkuu, ettei uni tule.

Mutta tuohon tosiaan jää sellainen kierre, joka on tosi hankala katkaista. Kuten sanottiin, niin se kunnon unien nukkuminen on sitten taas opittava takaisin ja se käy, kun lopettaa asialla stressaamisen.

Pahinta on, jos on vielä työstressiä ja alkaa niitä miettimään yöllä...työasioiden meittiminen on siis täysin kiellettyä...

Tsemppiä! Tuntuu olevan hurjan yleistä pienten lasten äideillä.

Vierailija
19/20 |
22.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuntuu olevan paljon yleisempää kuin osasin arvatakkaan. Taas on tullut hyviä vastauksia.. Luulen, että moni muukin saa hyviä vinkkejä.

Minäkin muistan/tiedän äitini syövän ajoittain unilääkettä ja isälläni on jaksoja kun nukkuu tod. huonosti joten olen kai saanut super huonon perimän tämän osalta.

Juuri tuon paniikin ja stressauksen olen huomannut pahentavan asiaa. Tulee katsottua kelloa ja huomaa sen olevan vaikka mitä niin tulee tosiaan paniikki että nyt on PAKKO NUKKUA niin silloin ei ainakaan nuku koko yönä. Toinen on tua mieltä painavien asioiden miettiminen.. juuri yöllä ne pyörii mielessä kun ei uni tule ja yöllä asiat paisuu mielessä 1000 kertaisiksi ;)

Vielä en ole asiassa päässyt eteenpäin ja viikolla sitä jotenkin jaksaa rutiinin omaisesti pyörittää päivät eteenpäin eikä olo edes tunnu aamun jälkeen kovin väsyneeltä mutta sitten iskee päiviä jolloin univelka vaatii veronsa ja on tosi väsynyt olo kuten esim. tänään.

Onneksi mies pitää nyt vapaata tämän joulu-/uudenvuodenajan niin voisimme tosiaan ottaa täällä jo jonkun ehdottamia " vuoroöitä" lapsen kanssa (on nukkunut nyt aikas levottomasti yönsä).

Mutta edelleen kiitos kaikkille vastanneille :) -NeJa-

Vierailija
20/20 |
22.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihanaa että on muitakin herkkäunisia! Minulle esikoisen vauva-aika oli tosi vaikeaa nukkumisen kannalta, vaikka lapsi helppo olikin. Meillä pidettiin maalaisjärkeä käyttäen unikoulu tytön ollessa 7 kk:n ikäinen ja sen jälkeen yöunet rauhoittuivat ja elämä alkoi voittaa. Tyttö nukkui omassa huoneessaan heti kolmiviikkoisesta. Muita konsteja olivat korvatulpat, miehen vastuuvuorot ja tosiaan periksi antaminen siinä, että jos ei saa nukuttua niin entä sitten. Ja mummuja on hyödynnetty päiväsaikaan ja otettu päikkäreitä.

Kohta meille tulee uusi vauva, esikko on onneksi pian 4-vuotias ja hyvin itsenäinen nukkumisen kanssa - jos yöllä näkee painajaisen, hän kipaisee hiljaa meidän väliin nukkumaan. Mutta kyllä se yörumba vauvan kanssa taas hirvittää... Nyt ei onneksi ole mitään ruusuisia kuvitelmia tulevaisuudesta. (=