Onko kellään kokemusta oppisopimuksesta?
Kommentit (10)
mä olen käytännön ihminen, vihaan just sitä istumista, kirjat ja minä ei tulla toimeen.. tykkään juuri käytännössä tehdä asioita, siksi vaihdoinkin lukiosta ammattikouluun... ensi syksynä tai jopa kesällä ajattelin mennä takaisin kouluun.. mietin juuri tätä oppisopimusvaihtoehtoa että olisikohan se parempi kuin koulun penkki.. mietityttää nuo raha-asiat kun yh olen. Alani on varsin miehinen ja pikkasen pelottaa että miten minuun suhtaudutaan mahdollisessa op-paikassa... varsinkin kun on nuori nainen niin pelottaa vähän.. ap
Ihan varmana ottavat avosylin vastaan, et sinä ole nainen siellä vaan opiskelutoveri :D Ja kun koulua on niin vähän, ette edes pahemmin näe ryhmän kanssa.
Lähde rohkeasti vaan opiskelemaan! Omalla luokallani oli ainoastaan yksi mies eikä kukaan häneen kiinnittänyt mitään huomiota, jokainen teki omaa hommaansa eikä keskittynyt toisiinsa.
t:3
Huolestuttaa toi miten jakaa kotitehtävät ja lapsen kanssa olo. ap
Koska emme olleet koulussa kuin viikon kuukaudessa, teimme itseopiskeluna kaiken muun. Tietenkin opettajalle sai soittaa ja kysyä jos oli ongelmia, mutta pääasiassa omatoimista opiskelua erittäin paljon. Itse tein joka ilta muutaman tunnin koulutehtäviä etteivät kasautuneet, mutta meidänkin luokalla oli muutama jotka taistelivat juuri kirjallisten tehtävien kanssa valmistumiseen asti.
Kyllä sinä onnistut! Laadit vaan suunnitelman, että joka ilta kun lapsi nukkuu, panostat sen tunnin pari koulutehtäviisi, tuolloin se on helppo nakki. Mutta jos kirjalliset kasautuu, on se tosi iso homma ruveta tekemään niitä kaikkia kerralla.
olen auto-alalla ja monesti on kuultu ei-positiivia letkautuksia... ap
Sitähän ne varmaan odottaakin, että poistut paikalta puna poskilla. Höpöhöpö, samalla takaisin!:D Kyllä nainenkin osaa olla tarvittaessa ronski ja härski suustaan. Ja loppujen lopuksi, sinä olet yksi heistä, jos oikeasti sinua kohdeltaisiin erilailla kuin muita, ei se tulisi onnistumaan. Ei sellainen paikka saisi pitää edes oppisopimuslaisia.
Sinä teet työsi siellä niinkuin muutkin, ei sillä ole väliä mitä haarojen välissä on.
onneksi tuun paremmin juttuun miesten kuin naisten kanssa... ap
Luokaltamme 9/12 työllistyi heti, oma työpaikkani tarjosi minulle töitä mutta lähdin jatko-opiskelemaan, 2 vaihtoi alaa. Eli kaikki jotka halusivat, työllistyi.
Kokemisen arvoinen asia! Ja jos tuntuu, että hommat kasautuu, voit jutella opettajasi kanssa. Tosi joustavaa tuo oppisopimuksella opiskelu jos vaan oikeasti tarvitsee aikaa. Ei se valmistuminen ole pilkusta kiinni, onhan se vain mukava valmistua muiden kanssa samaan aikaan.
Suurimman osan ajasta hän tekee vain normaalisti töitä. Parin kuuakuden välein on sitten parinpäivän koulutusjakso.
Että riippuu paljon alasta mitä opiskelee paljonko tuota varsinaista koulutusta on.
Kotitehtäviä ei ole paljoa sillä tuolla opitaan tekemällä. Ja toisaalta hän saa myös opiskella työajalla jos tarvetta on.
Itse olen opiskellut oppisopimuksella, koulutus kesti 2½v (ammattikoulussa 3-vuoden tutkinto). Itselleni ei olisi sopinut mikään muu vaihtoehto, inhoan koulussa istumista mutta nyt sain opiskella työn ohella.
Töitä oli n. 3 viikkoa/kk ja 1 viikko/kk koulua, töistä sai ensimmäisenä vuonna 80% palkasta, toisena vuonna 90% ja loput 6kk täyden palkan. Kouluviikkoina sai työmarkkinatukea.
Oppisopimuskoulutus on mielestäni paras mahdollinen, saat ammatin ja ammattitaitoa. Rankkaa kyllä on mutta kannattaa!