Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsi olisi kuollut jos äiti olisi lopettanut tupakoinnin!

Vierailija
15.12.2007 |

Kaveri poltti koko raskauden ajan ja kun vauva synty se oli monta aikaa tosi itkuinen niin vauvalla oli nikotiini riippuvuus. Nykyään kyseinen vauva on ihan terve 3v. vesseli:)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs tuttuni odotti vauvaa ja sauhutteli melkein askin päivässä. sitten hän päätti raskauden loppu vaiheella lopettaa tupakoinnin ja alkoi valtavat kivut joiden takia joutui lääkäriin tutkimuksiin ja niinhän siinä' todettiin, että vauvalla oli valtavat nikotiinin tuskat, jota oli saanut koko raskaus ajan ja lääkärit määräsivät äidin jatkamaan tupakointia, koska vauva olisi muuten kuollut " riippuvuuteen" .

vauva syntyi täysin terveenä ja vanhempana ei minkäänlaisia sairauksia tai allergioita.

Etttä joillekkin vauvoille on tupakointi pelastus jos äiti polttanut koko ajan.

synnytyksen jälkeen ei enää ollut riippuvuutta koska pääsi hengittämään normaalistin.

Tätä voi verrata myös siihen jos äiti syö paljon makeaa päivässä, sikiöllä voi olla todella suuret sokerin tuskat syntymän jälkeen ja itkeä sitä jonkin aikaa kunnes tottuu pelkkään maitoon...

Tuli mieleeni että miksihän tällä palstalla käy sellaiset äidit jotka vastustavat tupakointia? Ihan väärä palsta teille. ihmiset tulevat hakemaan täältä tukea eikä haukkujanne!! Jos kommentoitte, kommentoikaa tahdikkaasti ja maltillisestin elkääkä todella todella kriittisetin niinkuin teillä on tapana! Ei ne neuvolassakaan tai lääkärissä käy päin naamaa haukkumaan vaan kehottaavat miten tulisi toimia!!

Vierailija
2/13 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no en tiedä sitten että olisiko se pätemisen tärkeyttä... Ainahan se on ollut niin että asiat nähdän niin kovin mustavalkoisesti ja on niin helppoa arvostella toisten ihmisten valintoja ja tekoja kun itse ei ole tarkkaan tietoinen edes mistä puhuu. Taas tämä arvostelija voi olla arvosteltavana jossain muussa asiassa joten pitäähän se johonkin purkaa, se sitten purkautuu sillä pahalla puhella ja rumalla arvostelulla (olipas paljon arvostelu sanoja :) ).

En kyllä itsekkään henkiläkohtaisesti ymmärrä että miksi raskaana ollessa tupakoidaan vaikka itsekkin tiedän tupakan kirot. Mutta ei minun tarvitse sitä jeesustella täällä keskustelupalstalla jossa ihmiset tarvitsee tukea. Todennäköisesti olen itsekkin sitä tukea kaipaamassa joskus, mahdollisesti röökin polttamisen vaikeudesta tai sen lopettamisesta, tai jostain muusta asiasta. Ja silloin en todellakaan kaipaa tärkeileviä valittajia vaan oiekasti apua.

Mutta eikö se ole niin että se oma mielipide on se oikea mielipide ja kaikki jotka ei toimi sen mukaisesti niin ovat väärässä?

Toivottavasti edes jollekkin tulee nyt pisto sydämeen ja miettisi asioita. Ainakin minulla tuli saman tien pieni pistos. Ihan vaan siitä syystä että arvostelen nyt niitä arvostelijoita :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko erikoiselta kuulostaa tuo ap´n teksti.. Nikotiini aiheuttaa kyllä riippuvuutta myös sikiössä, mutta taitaapa sulla olla nyt lapsellinen kaupunkilegenda tässä.. Tuollaiset on valitettavasti juuri sellaisia joita tupakoivat raskaana olevat naiset kertovat tukahduttaakseen huonoa omaatuntoaan. Lapsellista.

Ja tosiaan tiedän itsekin mitä on olla nikotiiniriippuvainen.

Vierailija
4/13 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

synnytyksen jälkeen ei enää ollut riippuvuutta koska pääsi hengittämään normaalistin.

VOI TSIISUS!! Vai ei riippuvuutta vauvalla, koska alkoi hengittämään itse. Luoja mitä shittiä. Just noinhan se riippuvuus meneekin, pelkästä hengittämisestä. Sallikaa mun nauraa!

Sanokaahan yksikin tupakoija, että riippuvuus johtuu vain sen savun hengittämisestä? Se veressä oleva nikotiini kylläkin aiheuttaa riippuvuuden, eikä siinä ole mitään tekemistä sen kanssa vedetäänkö se nikotiini verenkiertoon hengityksen vai napanuoran kautta. Vauvalla on AINA riippuvuus syntyessään, jos äiti on odotusaikana käyttänyt (mitä tahansa) aineita.

Minäkin olen ihan samaa mieltä kuin aiemmatkin kirjoittajat, että ihan pelkkä epätoivoisen odottajan sepittämä kaupungilegenda, millä yrittää oikeuttaa polttamistaan odotusaikana. Surullista, jos joku vielä uskoo tuon potaskan.

Vierailija
5/13 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen samaa mieltä ylemmän kanssa siitä että äiti tod.näk. tahtoi vain puolustella tupakointiaan.

Vierailija
6/13 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehkä pientä pistosta omatunnossa? No, en usko.

Koko tarina täyttä paskaa.

Vierailija
7/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdetään siitä näkökulmasta liikkeelle että jokaisella on oikeus mielipiteeseensä niin eikös myös niillä jotka eivät ymmärrä tupakointia raskauden aikana? Kyllähän monet tupakoitsijatkin tuovat oman selvän kantansa ja perustelut esille eikä kaikilla ole aikomustakaan lopettaa, joten ei täällä pelkästään tukea polttamisen lopettamiseen haeta. Tämä on hankala ja vaikea aihe, sen kaikki varmaan tietävät ja sen huomaa siitä että kritiikkiä ei puolin ja toisin kestetä. Toisaalta miettii sitä että kun täällä on erikseen nämä sivut " raskaus ja tupakointi" , niin millaista keskustelua sen sitten tulisi olla, myötäilevää, hyväksyvää, mielistelyä? Eikö keskustelu tulekin olla sitä että jokaisen mielipiteelle annetaan tilaa. Tämä aihe koskettaa myös itseäni ja koen suorempien mielipiteidenkin olevan tarpeen. Saan ainakin itse voimaa kun luen näitä juttuja, sillä en ainakaan minä ole lukenut vielä yhtäkään joka mun sisintäni loukkaisi, päinvastoin muistuttavat mua siitä tupakoimattomuuden tärkeydestä.

Vierailija
8/13 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka ei sentään ole mikään huume, vaikka riippuvuutta aiheuttaakin. Jonkun luuserin hädissään keksimä tarina, kun ei muuten päässyt tupakasta eroon.

t. Polttanut aikanaa 10 vuotta, saanut 3 lasta, nyt 7 vuotta ilman tupakkaa.

Vierailija
9/13 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ko. lapsi siis jo aikuinen? Tupakan haitat voivat ilmetä vasta paljon myöhemminkin kuin syntyessä tai taaperoiässä. Näitä ovat esim. leukemia, ylivilkkaus ja oppimishäiriöt, astma, allergiat, kivessyöpä, lapsettomuus.

Vierailija
10/13 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailen täällä ei tupakoijana ja pohdiskelen tupakointia ja raskautta myös siltä kansan terveys näkökulman kannalta.

Vierailija
11/13 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo neuvolatätien kommentit "elä lopeta stressin takia tupakointia" on kyllä tosiaan kaupunkilegendaa, surullista, jos tuollaisia kommentteja tulee vielä ammatti-ihmisten suusta. Kun kyseessähän ei ole enää todellakaan pelkästään äidin mielipideasia, vaan se, että äiti ei voi edes oman lapsensa takia olla sitä 9kuukautta tupakoimatta, on todella surullista ja aiheuttaa eniten hallaa juuri sille viattomalle yksikölle.

Tupakoivat äidit - ottakaa oikeasti selvää tupakoinnin vaaroista luotettavista lähteistä, älkääkä yrittäkö selitellä tupakointia heppaisin perustein. Ymmärrän, että kun tupakkaan on koukussa,siitä on vaikeaa päästä eroon. Uskon, että kuitenkin silmien avaaminen auttaa jo paljon. Suurin osa lapsistahan syntyy terveenä, vaikka äiti tekisi mitä. Monet sivuvaikutukset saattavat näkyä kuitenkin vasta vuosien päästä, eikä sitä välttämättä osata yhdistää raskauden aikaiseen tupakointiin.

Tsemppiä kaikille savuttomuutta tavoitteleville tuleville ja nykyisille äideille:=)

Vierailija
12/13 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaapa vähän selittelyltä. Minkä takia "tuttusi" edes päätti yht'äkkiä lopettaa tupakoinnin loppuvaiheessa?

Vierailija
13/13 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä epätoivoisen odottajan sepittämä kaupungilegenda, millä yrittää oikeuttaa polttamistaan odotusaikana.

Itse en ole kyseistä tilannetta kenenkään ystäväni kertomana kuullut, mutta kaverin serkun kummin kaimoja kyllä riittää joille neuvolassa on "kehotettu jatkamaan tupakointia sikiön turvallisuuden vuoksi". Itseni lähihoitajana, omaa ammatillista moraaliani ja eettisyytäni ajatellen, on vaikea uskoa kyseisiin tarinoihin. itsekin tupakoin ja vauvakuume on kova, eikä ikinä voi varmaksi vannoa, mutta olen päättänyt, että jos testi plussaa näyttää niin sauhuttelu loppuu. Moni ystävistäni on polttanut raskauden aikana ja saanut terveen lapsen, mutta kuten joku mainitsikin tupakoinnin aiheuttamat ongelmat voivat ilmetä vasta myöhemmin!!! Mielestäni terveydenhuollon ammattilaisilta on vastuutonta myös sanoa odottavalle äidille, ettei hänen tarvitse kokonaan tupakointia lopettaa, kunhan edes vähentää. Itse ainakin AINA ensisijaisesti tukisin odottavaa äitiä lopettamaan tupakoinnin!! Vauvalla on todellakin AINA riippuvuus jos äiti on käyttänyt tupakkaa, alkoholia, huumeita raskauden aikana. Ja erään kommentoijan sanoja lainaten riippuvuus voi syntyä myös sokeriin. Joidenkin mielestä varmasti selitän täyttä PA****, mutta tässä minun mielipiteeni.