Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö minun tehdä lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
15.12.2007 |

Olen nyt vaikean valinnan edessä. Voi itku...

Erään minulle erittäin läheisen perheen äiti joutui rikoksen uhriksi tässä taannoin. Hän oli jo ennen tätä tapahtumaa ilmeisen masentunut ja sulkeutunut ihminen. Mutta nyt tilanne on entistä pahempi. Äiti on käpertynyt kuoreensa niin että on käytännössä menettänyt toimintakykynsä. Hän ei tee lapsille ruokaa sillä aikaa kun isä on töissä. Saavat ottaa itse mitä osaavat. Pienimmät ruokkii kyllä, vauva pullosta ja taapero purkista, mutta isommat(alle kouluikäiset) saavat pärjätä niin kuin tahtovat.

Asunnossa on siivottu viimeksi kuopuksen ristiäisiin, eli noin 1½kk sitten.

Äiti pelkää sosiaaliviranomaisia kovasti. Hän on ollut itse huostaanotettuna lapsena, siksi tämä pelko. Mutta kai sitä voi olla tarjolla jotain muutakin apua kuin huostaanotto. Minusta he tarvitsisivat apua päiviksi kun isä on työssä. Mutta onko kunnilla enää kodinhoitajia lapsiperheisiin? Taitavat tehdä vain vanhustyötä nykyään?

Perheen isovanhemmat ovat apuna jossain määrin, mutta minusta tuntuu että ammattiapu olisi jo tarpeen. Isovanhemmat eivät halua tehdä ilmoitusta, kun pelkäävät välien rikkoontumista.

Se olen minä joka sen ilmoituksen tekee jos joku tekee. Pitäisikö minun se tehdä vai annanko olla? Olisiko se vain nokkansa pistämistä muiden asioihin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tarvitsisi terapiaa. Kumma ettei perheen isä osaa siivota jos äiti masentunut

Vierailija
2/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on ruokaa kotona ja myös aikuinen seurana. Käsittääkseni isä vielä aivan toimintakykyinen. Lastensuojelu ei voi tehdä muuta kuin tarjota välillä lastenvahdin. Uskon että tässä tapauksessa lastiksesta enemmän haittaa kuin hyötyä. Äiti varmasti ahdistuisi vain lisää.

Mene ap itse auttamaan siivoamaan asunto ja keskustelemaan. Ole kaveri joka välittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene itse käymään ja auttamaan edes hetkeksi äitiä!

Yritä jutella, kysellä ja anna hänen kertoa jos tahtoo.

Ehkä äiti tajuaa itse hakea apua, jos huomaan että tarvitsee.

Ja muistuta häntä ettei se ole noloa!

Vierailija
4/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen heille vasta joulunaikaan käymään seuraavan kerran, mutta pitää katsoa sitten mikä olisi järkevää.

Itse en nyt pääse millään siivousavuksi oman sairauden vuoksi, mutta voisihan heille vaikka tilata siivouksen joululahjaksi. Olisihan siitä vähän apua.

ap

Vierailija
5/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita neuvolaan perhetyön mahdollisuudesta ja ota selvää minne ystäväsi voisi mennä juttelemaan joutumisestaan rikoksen uhriksi. Huostaanotto ei ole koskaan ensisijainen vaihtoehto vaan jo laki velvoittaa etsimään avohuollon tukitoimia. Jos neuvolasta ei voida auttaa, tee ls-ilmoitus. Ystävääsi voidaan auttaa.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijä

Vierailija
6/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei ollut piikki ap;lle,kunhan pohdin..

Vierailija
7/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä nopeammin terapiaan. Toivottavasti toimit nopeasti ystäväsi perheen parhaaksi!

T: Perhetyöntekijä

Vierailija
8/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoituksen tekemistä. lastensuojeluviranomaiset sentään ovat ammattilaisia ja vaitiolovelvollisia.

Vierailija
9/9 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ilmoituksen tekemistä. lastensuojeluviranomaiset sentään ovat ammattilaisia ja vaitiolovelvollisia.