Saako hoitovapaalla mennä töihin?
Pääsisin pariksi kuukaudeksi töihin. Olen siis hoitovapaalla toisesta/vakiuisesta työstäni. Tämä tilapäinen työ on ihan eri alaa, kuin vakityöni, mutta vaihtelun ja kokemuksen vuoksi haluaisin kokeilla.
Onko tämä mahdollista?
Kommentit (13)
Omalla kohdallani asia on niin, että kun ei omalla työnantajalla ole antaa esim. iltatyötä, saan tehdä hoitovapaalla työtä toiselle. Kannattaa soittaa työpaikalle ja kysyä sieltä, tähän kysymykseen et saa täältä oikeaa vastausta!
" Jos työntekijä käyttää hoitovapaansa olennaisesti muuhun, kuin se on tarkoitettu on työnantajalla oikeus keskeyttää hoitovapaa" . Itse teen töitä vain iltaisin ja viikonloppuisin ns. lisätienistinä, en kokopäiväisesti. T: 19.
5:
Onko se vakituista työnantajaa kohtaan oikein?
Ala on siis ihan eri, ettei tässä ole kyse kilpailesvasta sopimukesta. Vai onko nille ihan sama, mitä hoitovapaallani teen?
Todennäköisesti työehtosopimuksessasi on kielto mennä tekemään vakityöpaikasta saadun hoitovapaan ajaksi toiselle työnantajalle töihin. Tilannetta ei muuta se, että ala on eri. Kyse ei ole kilpailun estämisestä vaan työnantajan oikeuksista saada työpanoksesi omaan hyötykäyttöön.
Selvitä asia ennen kuin aloitat työt. Voit joutua irtisanotuksi vakipaikasta jos teet tuollaista.
olen töissä toisen työnantajan palveluksessa nyt hoitovapaalla ja niin on pari tuttuanikin. Olen sairaanhoitaja ja palaan vakityöhöni sitten joskus, jos palaan. Osastonhoitajani tietää, että teen toista työtä hoitovapaalla. Mitä pahimmillaan muka voisi tapahtua olisi Irtisanominen, mutta tässä työvoimapulatilanteessa ei ole siitä pelkoa. Työnantaja sanoi, ettei heille kuulu mitä teen hoitovapaallani ja vapaa-ajallani.
Nyt, kun olen toisen työnantajan palveluksessa pystyn järjestämään työvuoroni siten, että voimme hoitaa lapsemme kotona ja saan siis kodinhoidontuenkin. Itse menin toisen työnantajan palvelukseen hoitovapaallani juuri joustavampien työaikojen takia.
Jos taas yksityiseen ja nostat kotihoidontuen niin saattaa onnistua. Mutta vakituiselta työnantajalta pitää kysyä lupa.
ELI:
Jos joudut viemään lapset kunnalliseen hoitoon niin et voi olla hoitovapaalla eli silloin tuo ei onnistu.
Siis jos vien lapset hoitoon, niin en ole enää silloin hoitovapaalla ja silloin mun pitäs mennä vakipaikkaani?????
Jos et ole siihen oikeutettu niin et ole hoitovapaalla. Mun mielestä näin.
oletko saanut siihen virallisen luvan töistäsi, vai oletko ns. salaa?
töissä. Lapseni ovat kotihoidossa ja saan kotihoidontukea. Työnantajani tietää " epävirallisesti" , että teen töitä muualle. Minulla on myös se etu, että alallani on pätevistä työvoimapula, joten en pelkää irtisanomista.