kannattaako sterilisaatio ??
itseäni ajattelen, en halua enää hormonaalista ehkäisyä mutta pelkkä kumi ei tarpeeksi varma - onko ketään steriloitu, millainen toimenpide ??
entä uskaltaisiko vain yhden lapsen äiti näin lopulliseen ratkaisuun ryhtyä ? en halua enää lapsia, sen tiedän mutta osaanko olla 100% varma.
Kommentit (15)
Tuntisin, että osa naiseudestani tuhoituisi siinä.
Meillä mies on lupautunut menemään leikkaukseen, mutta eipä ole vielä saanut aikaiseksi, mutta meillähän kaikki kestääkin monta vuotta pikkurempoista alkaen niin saatikka sitten tällainen operaatio.
elättelee toiveita vauvan suhteen vielä jossain vaiheessa (iltatähti) ja sitten toisekseen varmaan sitä hirvittää ihan itse operaatiokin ja sen seuraukset tuonne alakertaan..ei usko kun sanon ettei se vaikuta seksihommiin tms sitten jälkeenpäin.
joten en todellakaan usko että saisin miestä suostuteltua operaatioon.
ap
Äläkä nyt enää suostuttele miestä, jos hän ei ole varma lapsiluvustaan niin ei pidä edes harkita. Joka kolmas steriloitu katuu ja sitten joudutaan hankaliin korjausleikkauksiin.
joten koen että tavallaan ihan suht kypsässä iässâ mutta toisaalta en kuitenkaan vielä siinä 40 jolloin olisin varmasti vielä varmempi asiasta, ts. lasten lukumäärän suhteen. mutta toimiva ja varma ehkäisy puuttuu jonka koen todella ongelmaksi.
On yhtä luotettava kuin sterilisaatio ja moni jolle pillerit eivät ole sopineet ovat kehuneet. Jos et/ette ole varmoja siitä ettei enää lapsia, niin sterilisaatio on huono.
muuten hyvä idea mutta jotenkin en kertakaikkiaan pysty ottamaan mitään härveliä tuonne sisuksiin, gyne viimeksi ehdotti juuri hormonikierukkaa mutta mulle se on ehdoton ei. lisäksi mulla pillerit vie kaikki halut joten saattais olla sama tuon hormonikierukan kanssa (kokeiltu sekä yhdistelmä- että mini).
ap
Suvussani lisäksi perinnöllinen sairaus, joka mahdollisesti periytyy lapsille, kenelläkään ei onneksi sitä ole. Jostain syystä en vain saa tehtyä sitä lopullista päätöstä, en tiedä miksi. Meillä toimenpiteeseen menisin minä, mieshän voi haluta uuden perheen vanhoilla päivillään, mutta naisen ei kannata kovin vanhana lapsia tehdä.
Ja miks kondomi ei ole tarpeeksi varma?
Meillä on lapsiluku täynnä ja mies menee steriloitavaksi (tosin se meneminen kesti 3 vuotta).
Ja mun mielestä sen pitäisi olla molempien päätös! Kyllä mä ainakin suuttuisin jos mies menisi sterilisoitavaksi ilman mun 100 %suostumustani!!! Ja koska molempien pitää siihen suostua on se helpompi (ja reilumpi, koska mähän olen jo " uhrautunut" fyysisesti ollessani raskaana ja synnyttäessäni) miehelle.
Ja eipähän ainakaan tulevaisuudessa mies vaihda mua nuorempaan perustaakseen uuden perheen ;-).
Ja sanoi vielä tämä lääkäri, että hormonikierukan ehkäisyteho on parempi kuin sterilisaation... Ikää nyt 42 vuotta ja 4 lasta.
sattuuko se laitto niin paljon kun pelotellaan ?? miten helkkarissa se poistetaan ?? mites teillä seksihalujen laita, onko kierukalla ollu vaikutusta ? mulla pillerit vie halut lähes kokonaan.
ap
todella kivuliaiksi (juuri ikäsi vuoksi), kannattaa siis odottaa sinne yli nelikymppiseksi, jolloin elimistösi on sterilisaatioon valmiimpi. Jos hormonikierukka epäilyttää, eikä hormonit muutenkaan ole sopineet, niin kokeile kuparikierukkaa (edellyttäen, että kuukautisvuotosi määrä on normaali) . Mulla toiminut loistavasti.
Laitettiin 4kk ekan synnytyksen jälkeen, laitto tuntui, mut ei juuri sattunut. 3kk oli tiputtelu vuotoa päivittäin ja sit kun se loppui, niin ei tullu menkkojakaan enää ollenkaan. Haluihin ei vaikuttanu mitenkään, toisin kuin pillerit taas vie multakin halut kokonaan ja kuivattaa limakalvot.
Mut aiheutti mulle ikävän ihottuman kaikkiin taipeisiin ja päänahkaan. Kukaan ei uskonu kun sanoin et mun mielestä johtuu kierukasta, mut sit kun poistatin sen ni ihottuma lähti viikon sisällä eikä ole palannu sen jälkeen. Enkä ennen ole ollu allerginen millekään.
Lääkäri sen poisti, eikä sattunu sekään kummemmin.
Meillä toinen lapsi syntyy helmikuussa ja mulle tehdään sterilisaatio samalla reissulla, kun mein lapset on sit tässä
halutessa vaikka pakastaa, jos myöhemmin alkaisikin kaduttaa