Helposti ja vaikeasti raskautuminen...
Miten kauan pitää olla yrittänyt lasta, että sanotte sitä helpoksi. Ymmärrän, että ekalla ja tokalla kierrolla on helppoa. Entä kolmannella?
Mites sitten määrittelette sen, että raskaaksi tulo on vaikeaa tai siinä on vaikeuksia? Onko esim. 6kk jo vaikeuksia vai ihan normaalia, entä 8kk 1v?
Kommentit (21)
Jos tulee raskaaksi vaikka 5v. yrityksen jälkeen luomusti niin sitten on tullut sinusta helposti raskaaksi?
ap
Yleensä vaan tuppaa olee niin, että on tehty jo useampi ivf jos on neljä vuotta yritetty ja tullaan ylläriluomuraskaaksi. En eritellyt ihan niin tarkkaan. Suo anteeksi.
Helppona pidän 1-3 kierrolla onnistumista ja vaikealta alkaa tuntua kun 4 kuukautiset on tulleet. Puolen vuoden jälkeen tuntuu jo epätoivoiselta.
Mutta tämähän on tosi henkilökohtainen asia. Jos esim. saisi ensimmäisen lapsen monen vuoden yrityksen jälkeen ja toine saisi alkunsa 6kk yrityksen jäleen, se tuntuisi varmaan helpolta.
Ja jos eka raskaus on alkanut heti, ja toista odottelet kauemmin, se varmasti tuntuu nopeasti vaikealta.
on tapahtunut helpolla ja sitä yli menevä vaikealla. Itselläni on mennyt aina 9kk raskauden alkamiseen.
Siis mielenkiintoista on eri ihmisten erilaiset näkökulmat. Lisää kiitos.
ap
mut jos taustalla vaix useita luomu keskenmenoja, ni ei se kyl sillonkaan oo helppoa ollut.
Ei käyty hoidoissa ja koen, että raskautuminen oli vaikeaa. Jos joskus raskaudun alle vuodessa, koen varmaan, että raskaudun helposti.
Yli vuosi on jo sitten raskasta. Oli syynä mikä tahansa ja kesti se aika yli vuoden minkä verran tahansa. Toinen lapsista sai alkunsa heti, toinen vaati melkein kahden vuoden yrityksen.
Minusta nuo ei olleet lyhyitä eikä pitkiä aikoja, etenkään viimeisempi. Ihan tavallista.
Itse olen tullut raskaaksi aina ekasta yrityskierrosta ja olen siis raskautunut mielestäni erittäin helposti:)
Noin yleisesti ajatellen voisin kuvitella että vuosi on ihan " tavallinen" aika yrittää raskautta, joten jos tuon aikana tulee raskaaksi niin silloin on mielestäni tullut suht helposti raskaaksi...
Jos taas raskautuminen vie vuosi, tai joudutaan turvautumaan hoitoihin niin silloin raskautuminen on mielestäni vaikeaa tai ainakin vaikeahkoa...
Mutta hyvin suhteellista siis:) Erittäin helposti raskautuvalle jo esim. pari kuukauden " odottelu" voisi tuntua vaikealle....näin ainakin itse luulen! Ei tosin ole omakohtaista kokemusta asiasta...
Joskus raskauden yrittämisen aloitamistakin joudutaan jostain syystä odottamaan. (oikean kumppanin löytäminen, asumis-, työ-tai opiskelusyyt, terveydelliset syyt perheessä)
Tällöin kun vihdoin päästään yrittämään ja tulevan äidin ikäkin on lähempänä 40 kuin 30, niin jo puolen vuoden odottelu voi tuntua toosi pitkältä ja vaikealta.
mitä pitäisin todella helppoina raskaumisina. Sinänsä vaikea sanoa kun ei muusta ole kokemusta, mutta nyt ajattelisin että mikäli raskaus saa alkunsa puolen vuoden sisään pitäisin sitä helppona raskautumisena. 6-12kk jotenkin tavallisena, hitaampana raskautumisena ja yli 12 kk olisi jo vaikeampaa.
Tuon yli yrittäminen on jo vaikean puolella. Minulla kaksi lasta ( 2. ja 5.. ) alkoivat yllättäen extrahelposti ilman varsinaista tietoista yritystä ja 1. raskaus 1v2kk aloituksesta ja 3. raskaus 4 v yrityksen alkamisesta. 4. raskaus meni kesken. Kokemusta siis kaikenlaisista tapauksista.
Yhdelle yksikin " ohimennyt" mahdollisuus on likaa, toinen odottelee pidempään ilman, että kokee sitä vaikeaksi. Itse " odotin" esikoistani useamman vuoden, eikä se tuntunut vaikealta (raskautuminen oli ns. luomu), ikääkin oli yli keskiarvoisen esikoistaan odottavan. Tuon jälkeen lapsia on tullut kolme. Ystäväni lopetti pillerit ja oli suunnattoman pettynyt kun ei raskautunutkaan heti, hän oli todella surullinen kunnes toisella kierrolla tärppäsi.
Eikös ole jotenkin niin, että 80 % tulee raskaaksi ensimmäisen neljän kierron aikana? Mä ajattelisin, että jos tulee vuodessa raskaaksi on melko helppoa, jos siitä pitempään, niin vaikeaa.
Jos tulee raskaaksi vaikka 1-4 -kiertojen aikana, niin se n kyllä ekstrahelppoa, mutta myöskin tavallista.
Helposti: 3kk tai alle
Tavallisesti: yli 3 kk, alle vuosi
Ei ihan helposti: 1-2 v mutta ilman hoitoja
Vaikeasti: Hoidoilla
eli saavat lapsen ihan luomusti, mutta avsta esim. kahden vuoden jäökeen, niin mitä ovat tehneet väärin ekat 23 kiertoa? Harrastavatkohan seksiä liian harvoin?
vaikea yli vuosi, siitä ylöspäin sitten vaikea eri sävyjä..
raskaaksi ei tulla vuoden kuluessa yrittämisen aloittamisesta ja joudutaan turvautumaan lääketieteellisiin keinoihin raskauden saattamiseksi alkuun. Kaikki muu on helppoa.