nyt vinkit kasaan 3v7kk nukkumiseen,kohta ei jaksa
pikku vinkitkin otetaan vastaa... meillä on kamala ongelma, nukkumaan menon kanssa ja tuntuu, että ollaan kaikkea mahdollista jo kokeiltu, menee nätiisti itse sänkyyn, mutta sitten alkaa......näytetään kieltä,huudetaan kakka pyllyä, kiemurrellaa, nauretaan, heitetään lakanat ja tyynyt pois, revitään verhot ja tätä tapahtuu, jos istun huoneessa ja kuuloonkaa ei tule jättää yksin, muuten lisäksi tulee huoneesta pois tuleminen ja kun menee perää niin juoksee edeltä sänkyy....tänään kokeiltiin, että et sitten nuku, otettiin sen oma tuoli ,jossa istu olkkarissa ja linnanjuhliakatteli....mut ei....nauramista, huutamista,kokeilua ymymymym jos laitan 8 aikaa nukkuu niin nukahtaa 22 ja joka aamu herää 6.00 neni sitten kuinka myöhää nukkumaan huolestuttaa koska ei nuku tarpeeksi päikkaritkin nukkuu vielä ei jaksa valvoa koko päivää....aletaan miehenkanssa olemaan aika loppu kun ei poika tottele yhtään mitää........
Kommentit (7)
hei! Lisäisin vielä edellisiin neuvoihin,että meidän 3-v ainakin toimii huomattavasti paremmin, kun etukäteen kerrataan tulevat tapahtumat. Tyyliin aamulla aamu- ja keskipäivän tapahtumajärjestys, päikkäreitten jälkeen iltapäivän, ruuan jälkeen illan. Iltapalankin yhteydessä voi vielä kerrata yhdessä miten iltatoimet menee. Jos lapsella on puheen kehitys /ymmärtäminen viivästynyt, on hyvä keino käyttää apuna kuvia. Tähän löytyy ihan omia symbolejakin ja tietokoneohjelmia erityispedagogiikan alalta, mutta yhtä hyvin voit itse piirtää korteille iltapalan kuvan, hammasharjan, suihkun, iltasatukirjan, sängyn kuvan, vessanpöntön, nukkuvat kasvot jne. Päällystä kontaktimuovilla, niin eivät mene heti rikki. Sitten voitte pojan kanssa yhdessä laittaa kuvat oikeaan järjestykseen vaikka sinitarralla jääkaapin oveen tai muuhun sopivaan paikkaan. Tehkää näin joka ilta ennen hankalan tilanteen alkua. Näin menee pointti paremmin perille ja hän tuntee osallistuvansa, saa ehkä jopa itse päättää onko esin pesut vai iltapala tms. pientä. Voi mennä hetki, ennen kuin homma alkaa toimimaan, mutta on varmasti kokeilemisen väärti. Samaa voi soveltaa muihinkin tilanteisiin. Pääasia on, että sovitussa järjestyksessä pysytään.
Tsemppiä!
pitääpä kokeilla kiitos todella paljon...kiitos kaikille saan taas vähän toivonkipinää....en ehkä olekkaan maailman surkein äiti=)
ja illat oli juuri samaa ranttalia vielä jokunen kk sitten. Olin sitä mieltä että tarvitsi päikkäreitä kun nukkui öisin niin vähän, mutta sitten kuitenkin päätettiin että yritetään olla ilman päikkäreitä. Aluksi päivät/illat oli tosi takkuisia, koska oli väsynyt, mutta n 1vk:n kuluttua alkoi sujumaan paremmin. Illalla ei todellakaan väsyttänyt että olis jäänyt nätisti sänkyyn, siksi rettelöinti. Nyt nukahtaa jo paljon paremmin, edelleen tulee hulinoita, mutta rauhoittuu silti paremmin kuin ennen. Aina silloin tällöin nukahtaa esim autoon, silloin tietää että nukahtaminen on todella työn ja tuskan takana.
Kannattaa todellakin satsata niihin kuviin, meillä esikoinen on erityislapsi ja hänen kanssaan käytetään kuvakortteja ja siinä sivussa myös pikkuveljen kanssa ja vähitellen myös kohta 1v siskon kanssa.
-A-
mutta minun neuvoni olisi, että päiväunet pois.
Siihen asti kun meidän esikoistyttö nukkui päikkärit, yöunille mentiin vasta 22.30 maissa, ja yöheräämisiäkin oli joka yö.
Heti kun päikkärit jäivät pois, yöunille mentiin sovinnolla jo kahdeksalta ja nukuttiin putkeen aamuun asti.
Sitten jaksaa päivänkin nukkumatta, kun yö on nukuttu hyvin. Päiväunien aikaan voi vaikka katsella videota tai lukea kirjoja tai tehdä muuta rauhallista. Tai jos sattuu nukahtamaan, niin rajoittaa päiväunet alle tuntiin.
Vaikka aluksi ehkä tuntuu, ettei ilman päiväunia pärjää, niin kyllä uuteen päivärytmiin pian tottuu.
Uskon, että olette miehesi kanssa ihan puhki ja väsyneitä pojan " iltaranttaleihin" . Nyt on siis aika tehdä tuollaisesta käytöksestä loppu! Sitähän ei voi varmuudella sanoa mikä keino on paras kenenkin lapselle, mutta itse lähtisin siitä, että erilaiset kokeilut kannattaa lopettaa ja ottaa käyttöön yksi ainoa tapa jolla toimitaan aina. Itsestäni ainakin tuntuu, että se on pojallenne riemuvoitto kun vanhemmat taas yrittävät jotain keinoa...sehän on pojalle viihdettä...mikäs sen mukavampaa kuin katsella linnan juhlia nukumaan menon sijasta! (Siis en todellakaan halua mollata teitä vanhempia, sitähän yrittää kaikkensa rauhoittaakseen illat).
Poikanne on jo kohta neljä vuotias, eli ymmärtää hyvin puhetta ja syy-seuraussuhteita. Suosittelisin tekemään pojalle hyvin selväksi nukkumaan menon säännöt. Käydään iltapesuilla, luetaan iltasadut/laulut ja toivotetaan hyvää yötä. Sen jälkeen poika jää yksin nukahtamaan. Avuksi voisi ottaa palkinnot, esim. niin, että jokaisesta hyvin sujuneesta nukkumaan menosta saisi aamulla pallon purkkiin/tarran korttiin. Ja kun pojoja on tietty määrä, poika saisi jonkin mieluisan palkinnon. Tietysti yksi keino on esim. " menetät yhden lelun joka kerta kun hyvän yön toivotusten jälkeen nouset sängystä" . Itse lähtisin yrittämään tuon positiivisen kannustimen avulla :)
Pitäisin jonakin päivänä pojan kanssa kunnon keskustelutuokion silloin kun hän ei ole väsynyt. Otat esim. purkit ja pallot esille. Kerrot, että tästä illasta alkaen teillä toimitaan iltaisin näin.... Olet itse positiivinen ja innostat poikaa pallojen metsästykseen. Palkinto voisi alkuun tulla esim. kun palloja on 5kpl. Ei välttämättä tavara. Voisi olla jotain todella mukavaa yhdessä tekemistä vanhemman kanssa, jotain siis mistä tiedät poikasi takuuvarmasti pitävän.
Tsemppiä! Väsyneenä on vaikea olla tiukkana, mutta kun on tehnyt säännöt selviksi itselle, miehelle ja lapselle niin niistä on hyvä pitää nyt sitten kiinni!!! Älä anna lapsesi pompottaa ja luoda perheesi sääntöjä/toimintamalleja. Uskon, että kun otat uudet selvät sävelet käyttöön...jo viikon päästä kiität itseäsi ponnisteluista!
Toivotaan, että tästä oli edes jotain hyötyä. Voimia!
ja vaikka häntä nukutammekin, niin riehuminen nukkumaanmennessä johtaa kyllä siihen seuraukseen, että jää yksin nukahtamaan, vaikka minkälaisen itkun ja huudon kanssa ja vasta, kun lupaa olla rauhallisesti ja myös on rauhallisesti mennään samaan huoneeseen.
Tämä on meillä jossin vaiheessa vaatinut mm. oven väkisin kiinnipitämistä ulkopuoleta, mikä ehkä konstina on vähän kyseenalainen. Vaikka itse nukuttamisen kannattaja olenkin, niin sinun tilanteessasi ottaisin edellisen vastaajan tomivilta kuulostavat neuvot käyttöön. Tärkeintä on, että sovitte miehene kanssa, miten alatte toimia ja toimitte sovitun linjan mukaan. Tämänikäisille helpottaa, jos tehdään tarkka järjestys, miten asiat tehdään nukkumaan mennessä jolloin ne ovat lapsellekin selvät, uhmaikäisen kanssa määrätietoisuus toimii paremmin kuin joustavuus, mitä olen itsekin kantapään kautta harjoitellut. sänkyyn sitkeästi paluttamisen pitäisi toimia, kun lapselle on tehty selväksi, että omaan sänkyyn jäädään.
kokeilemme tuota " palkinto juttua" mutta meillä on viellä ongelma puheen kehitys ja ollaan menossa neuvolaan josta varmaa puheterapeutille......sanoja tulee mutta nihkeesti ja en ihan marma ole ymmärtääkö kaikkia? jos kysyy osaako käyttäytyä niin sanoo kyllä että osaa käyttäytyy ym...meillä on muutenkin vähän hankaalaa ollut alusta lähtien...pitkätarina ja kaveri on aika vilkas mut kiitoksia kovasti vinkistä..ja tuohon jos jätetään yksin huoneeseen alkaa tavarat lentelee kaapeista pois.....