hoitovapaan jatkaminen (toinen jakso perään)
Vanhempainvapaani loppuu 17.2.08. Minulla on oikeus pitää 2 jaksoa hoitovapaata. Eli jos nyt ilmoitan ensin, että olen h.v:lla esim. 1.9.08 asti, niin voiko sitä uudella ilmoituksella jatkaa vielä kerran, jos tilanne viim. 2 kk ennen sovittua töihinpaluuta siltä näyttää? Meillä lapset ovat sen verran sairastelevia, että miel. hoitaisin kotona mahd. kauan, mutta rahatilanne mietityttää.
Pidän vanhat lomani (7 vkoa) ennen hoitovapaan alkua. Mikä päivä minun on viimeistään palautettava paperit, 2 kk ennen hoitovapaan alkua (eli helmikuussa -08) vai 2 kk ennen kuin lomajaksoni ennen h.vapaata alkaa, eli 17.12.07?
kiitos vastauksistanne!
Kommentit (5)
Eli jos anot yhden jakson, joka loppuu syyskuussa, niin voit anoa seuraavan jakson vasta seuraavana vuonna. Tuo jakso voi olla siis yhden vuodenkin mittainen, jos aiot olla koko ajan hoitovapaalla. Toisaalta moni työnantaja on joustava ja jatkaa hoitovapaata saman vuodenkin aikana uudelleen eli tässä tapauksessa syyskuusta vuoden loppuun, mutta velvollisuutta siihen ei työnantajalla ole. Ja tosiaan pitää anoa 2 kk ennen hoitovapaajakson alkua.
joaxa:
Eli jos anot yhden jakson, joka loppuu syyskuussa, niin voit anoa seuraavan jakson vasta seuraavana vuonna.
***Onko todella näin?? Mä en ole ikinä kuullutkaan tuota.
aurinko12:
joaxa:
Eli jos anot yhden jakson, joka loppuu syyskuussa, niin voit anoa seuraavan jakson vasta seuraavana vuonna.***Onko todella näin?? Mä en ole ikinä kuullutkaan tuota.
" joaxa:
Eli jos anot yhden jakson, joka loppuu syyskuussa, niin voit anoa seuraavan jakson vasta seuraavana vuonna.
***Onko todella näin?? Mä en ole ikinä kuullutkaan tuota."
Olen itse anonut hoitovapaata jo ainakin 3 kertaa, joista kaksi kertaa vuoden sisällä. Eli on työpaikkakohtaista. Minulle työnantaja sanoi että voin anoa vaikka 100 kertaa hoitovapaata, sanoi vielä että eihän sitä yleensäkään kukaan osaa etukäteen päättää miten pitkäksi aikaa kerralla sitä aikoo anoa (elämäntilanteet muuttuvat), vaikka vissiin Kelan sivuilla lukee että anoa voi vain 2 kertaa kunnes lapsi täyttää 3-vuotta. Hoitovapaata pitää anoa 2 kuukautta ennen kauden alkamista ja vähintään muistaakseni 2 kuukautta pitää anoa kerralla.
Kannattaa selvittää asia omalta työnantajalta!
Mutta tietenkin sijais tilanteen kannalta on järkevää että kerrot kuitenkin työnantajalle ajoissa jatkavasi lomasi jälkeen hoitovapaalla.
Ja voit vielä syksyllä hakea hoitovapaata lisää. Eli kaksi kertaa voit viedä työnantajalle paperin, jossa ilmoitat jääväsi hoitovapaalle.