Mitä noin puolivuotiaalle tytölle joululahjaksi???
Kommentit (10)
Muistini mukaan ½-vuotiaana poikamme lempileluja olivat ääntä päästävät. Hänellä oli sellainen maatalo, jonka seiniin kiinnitettiin eläimiä, ja jotka kiinnitettäessä päästivät kukin äänensä (me vanhemmat vielä niitä kiinniteltiin, mutta kuitenkin). Toinen oli sellainen konttauslelu, lintu joka tepasteli eteenpäin lauleskellen eri sävelmiä. Olin ennen vauvaa vannonut, että meille ei äänimeluleluja tule, mutta tuli ja olivat parhaita ;-) Kirjoista tuonikäinen tykkäsi eniten pahvisista, joissa oli jotain tunnusteltavaa tai värikästä katsottavaa. 1-vuotiaana sai lahjaksi kirjan Onnin pojan puuhakas päivä, joka nousi saman tien suosikiksi, ja on sitä edelleen 1v8kk iässä (WSOY, joten Uppo-nallen kirjakerhosta ostettavissa ainakin).
P.S. Kiva, että Nekku vahingossa kirjoitti 2-vuotiaansa suosikkileluista, niin sain vinkkiä omalle pojalleni :-)
Muistin vielä yhden hittituotteen, jonka poikamme sai viime jouluna 8kk iässä: käytetty tietokoneen näppäimistö. Ekologinen valinta ja halpa! Tällaisia varmaan monelta löytyy kotoakin ja varmaan kyselemällä löytyy tutuilta tai kierrätyskeskuksesta. Tietenkin on varmistettava, että mikään nappula ei ole irtoamassa. Mekin poistettiin näppäimistön takaa sellaiset muoviosat, jotka vauva olisi voinut saada irti repimällä. Mutta voi sitä riemukasta ilmettä, kun näppis tuli paketista! Ja tätä jaksoi rämpyttää monta kuukautta. Eilen kaivoin uudelleen kaapista parin kuukauden " huilitauon" jälkeen ja taas innostui siitä (ja antoi isin olla rauhassa tietokoneellaan ;)
Bea76 ja poika 1v8kk
Tässä jotain
Fisher-Price pehmokoira, joka laulaa ja juttelee. (siniset korva ym.)
Geomac vauvanmagneettileluja, sisällä mm. helistin ym.
Taaperokärry (joko seisoo? kohta ainakin)
Meillä tuossa puolenvuoden iässä oli suosittuja kaikki sellaiset joista nappia painamalla tuli lauluja tai muita ääniä. Olivat värikkäitä, niitä pystyi maistelemaan ym. Lelukauppaan vaan ja vauvaleluosastolle, sillä on vaikka mitä ihanaa.
Meidän tänään 5kk täyttävä saa Brion perässä vedettävän muurahaisen, laatikollisen vaatteita (2 bodyä, toppaliivi, 2 sukat ja housut), vauvapulkan ja villabodyn, jossa ihoa vasten on puuvillaa.
Jollei olisi isoveljen perintönä, niin ostettaisiin:
kovalehtisiä kirjoja, joissa värikkäitä kuvia
soittorasia
Brion värikkäitä pehmoleluja
Ja itse tekisi mieli vielä ostaa Aventin lusikat, mutta en ole muistanut koskaan katsoa, kun olen ollut Aventia myyvissä liikkeissä ja syöttötuoli.
Suosikkileluja on nyt äitini ostama Tinyloven kurpisaäijä (iso kurpitsa, jonka sisällä on pieni suriseva kurpitsa ja kurpitsalla on pari purulelujalkaa ja pari peilijalkaa), ostettu Stockalta. Samoin kirpputorilta ostettu soittorasia, joka muistuttaa aurinkoa, jolla on kasvot ja soittaa Somewhere over the rainbow.
Monta kivaa laulua ja sanoja (käsi, masu, korva ym.) ja loruja. Äänet saa kovemmalle ja hiljemmalle, sekä kokonaan pois. Nuo Fisher Pricen Learn&Play lelut ovat muutenkin minusta kivoja!
Jotain kestävää lelua, kuten esim Haban puisia vauvaleluja (tai miksei niitä pehmeitä rapiseviakin mutta vaan niitä joita voi pestä) tai sitten puisia palikoita tai " rapinakirjoja" . Ruskovillan silkki/villatuotteita myös tykkäisin antaa.
Tässä meidän vajaa 2-vee tytön tämänhetkiset suosikkijutut:
* Dublot... ihan ehdottomia! Meillä löytyy maatilaa, hevostallia, eläintarhaa, työmaata, erilaisia ajoneuvoja, ns. normaaleja palikoita ja prinsessalinnakin. Kaikilla leikkii ja joka päivä niistä jotain rakennellaan (niin yksin kuin vanhempienkin kanssa).
* Maisa - niin kirjoina kuin DVD:näkin (edullisimmat DVD:t olen löytänyt Stokkalta 6,90¿/kpl)
* Magneettinen piirrustuslauta... tai mikä se nyt on, johon piirretään kynällä (tällä ei siis voi sotkea seiniä tms, kun ei piirrä muualle kuin lautaan) ja pyyhkäistään pois. Ehdoton myös matkoilla!
* Kirjat... niitä luetaan kaikenlaisia ihan koko ajan
* Muumilevy... meillä taitaa olla se muumilaulujen parhaat ja tyttö kuuntelee sitä päivittäin (osaa jo itse laittaa soittimen päälle)
* Leikkikeittiö. Meillä tyttö alkoi leikkiä tällä ollessaan 1v9kk ja kovasti ruokia siinä keittelee äidin maisteltavaksi =)
Nukeilla meillä ei leikitä oikeastaan koskaan ja suurin osa muistakin leluista jää johonkin lelukoppaan lojumaan. Joskus innostuu jostain pehmolelusta hetkellisesti, mutta sekin sitten jää.
Nekku
Muutaman tunnin yöunien jälkeen luin viestin otsikon väärin ja katsoin, että siinä luki puolitoista vee...
Mutta yritetäänpäs uudelleen ja mietitään, millä tyttö leikki tai mitä olisi tarvinut puolivuotiaana --> ... Tietysti riippuu vähän lahjan hintahaarukasta ja siitä ostatteko omalle vai jonkun toisen lapselle, mutta yritetään kuitenkin antaa jotain vinkkejä:
* Fisher pricen lelut... itse olen viime aikoina ihaillut sitä eläinjunaa, mutta tyttö on jo ihan liian vanha sille.
* Kävelytuki... jos nyt lapselleni sellaisen ostaisin, niin laittaisin ehdottomasti sen Fisher Pricen autojutun, jossa voi istua ja jossa jalakset saa levitettyä siten, että välissä pääsee kävelemään. Autossa on kivoja ääniä ja palikkalaatikko (muistaakseni kolme erimallista palikkaa, joista voi laittaa reikiin).
* Geomag baby -palikat tai jotkut muut vastaavat palikat (magneetilla tai ilman) voisivat olla kivat
* Joku kiva levy... tuo ikäinen alkaa kyllä jo ihan kuunnella musiikkia ja levystä on iloa pidempäänkin
* Kirjoja... niitä ei ole koskaan liikaa (ainakaan meidän perheessä =) )
* Vaatetta... lapsi ei tätä ehkä arvosta, mutta jos olet ostamassa lahjaa jonkun muun lapselle, niin vanhemmat voivat kyllä arvostaakin.
Itse ostin tuon ikäisellekin lähinnä hieman vanhempien leluja, koska tuota pienten lasten " krääsää" tulee helposti hankittua liikaa ja kun lapsi on n. puolitoista vee, niin sitten nurkat ovat täynnä vauvaleluja, joille ei ole mitään käyttöä. Voisin ajatella ostavani puolivuotiaalle jo esim. dubloja, koska ainakin meillä niillä alettiin leikkiä jo vähän päälle yksi vuotiaana.
Mutta tässä muutamia vinkkejä =)
Nekku
aion hankkia hanelle ainakin: puupalikoita (meidan neiti tykkaa tonaista tornin kumoon ja nailla leikkii isompanakin), kylpyleluja (kun kohta osaa istua niin voi paremmin leikkia kylvyssa)
muita hyvia olisivat: pallo, vauva legoja (ne viela vauvammat kuin dublot, meilla on pari ja tykkaa niista), lorukirjat ja muut kirjat (itse pieni tykkaa nyt pehmeista kirjoista, mutta myos katselee ja kuuntelee kuin luen muitakin)
vaateita olen toivonut lahjaksi erityisesti ruskovillaa, aivan ihana on myos juuri lahjaksi saatu marimekon punaraitainen trikoomekko (meilla on siihen sopivat sukatkin)
Jos et halua ihan perinteista: itse haluaisin etta menna koko perhe valokuvattavaksi nyt kun meilla on viela vauva. Kuvaus valokuvaamossakin olisi tosi kiva joululahja ja jaisi muisto loppuelamaksi. (yksivuotiskuva sitten kesalla, mutta silloin vauva on muuttunut jo taaperoksi)