millaista synnytys?
varsinkin synnytyspelkoiset, oliko niin kamalaa kuin ajattelitkin? Minua pelottaa ennenkaikkea se kun ei tiedä mitä tapahtuu ja tietysti kipu. Liian monia tarinoita kuullut kun " liian aikaista" tai " liian myöhäistä" antaa kipulääkettä.
Kommentit (4)
kivulias supistuskin vie asiaa eteenpäin.
Ei siihen osannut valmistautua. Toinen outo juttu oli synnytyksen nopeus, lähes syöksysynnytys. Mitään ikäviä muistoja ei kuitenkaan jäänyt. Kyllä siitä selviää. Toisella kerralla tiesi, mitä odottaa ja tiesi että selviytyy, niin ei ollut niin paniikissa.
Lähinnä pelot liittyivät jonkinlaiseen hallinnan menettämiseen tms. eivät niinkään kipuun. Laittoivat kuitenkin vihkoon merkinnän, että minulle ehdottomasti laitettava epiduraali, kun sitä pyydän. Sainkin sen sitten ihan näpsäkästi. Synnytys kun läheni, niin ei enää pelottanutkaan niin paljon. Ajattelin vain, että seison vaikka päälläni, jotta se lapsi sieltä syntyy. Luotin henkilökunnan ammattitaitoon. Niin moni synnyttää ja aika harvoin on komplikaatioita. Älä siis suotta huoli.
Ajattelin lopulta, että kadun sitten joskus myöhemmin etten edes kokeillut minkälaista se oli.
Synnytys ei todellakaan ollut niin kamalaa kuin olin kuvitellut. En kummalakaan kerralla saanut edes mitään kivunlievitystä. Kipeäähän se teki, sitä en voi kieltää, mutta ei se niin kauheaa ollut kuin etukäteen olin ajatellut. en olisi toista kertaa mennyt, jos kipu olisi ollut ihan helvetillistä.