kuinka pienellä budjetilla pärjäätte?
tässä taas laskupinon kasvaessa miettii tuleva äiti , että kuinka meillä sitten pärjätään, kun lapsi tulee...siihen on vielä aikaa, mutta kun eletään kädestä suuhun, vaikka ei sen kummempia hankintoja tehdä ja syödäänkin ihan tavallista itsetehtyä ruokaa ja metsästetään tarjouksia...mies työttömänä ja minäkään en kovin suurituloinen, mutta maksetaan suurta vuokraa, opintolainaa ym osamaksuja...
apua!viisaammilta kysyn neuvoa..
paljonko menee esim. vaippoihin sun muuhun pienen vauvan hoitoon tarvittaviin kuukaudessa?kuinka saatte rahat riittämään?
Kommentit (3)
Mäkin olen ja olin sitä mieltä että vauva-aikana erityisesti pienellä budjetilla pärjää, mutta yhtä investointia pyytäisin miettimään, nimittäin vakuutusta! Kyllähän neuvola ja lääkärit yhteiskunnan puolestakin lapselle saa, mutta esim Kelan lääkekatto taitaa olla hitusen yli 600 euroa vuodessa joka siis omavastuuksi jää ilman tuota vakuutusta. Meille henkilökohtaisesti vakuutus on ollut kattava investointi.
Mutta siis vaunuja, vaatteita, kestovaippja saa hyvin kirppiksiltä kohtuuhintaan:)
Pieni vauva ei juuri kuluta; tarvikkeita ja vaatteita voi ja kannattaa haalia käytettyinä ja lisäksi vaatteita yms. saa monesti lahjaksi vauvan synnyttyä. Muutenkin kannattaa miettiä mitä oikeasti tarvitsee. Vauvantarviketeollisuus on suurta bisnestä ja kaikkea turhaa on markkinoilla pilvinpimein. Imetys on ilmaista eikä korvikkeita tällöin välttämättä tarvitse ollenkaan jos imetys vaan sujuu. Kun sitten koittaa soseiden aika, itsetehden säästää tässäkin. Eikä ole edes vaikeaa ja varmasti tiedät mitä vauvallesi syötät. Vauva voi vallanmainiosti syödä ihan normaalia puuroa, jolloin kalliit vauvapuurot voi jättää kaupan hyllylle, vellitkään eivät ole mitenkään välttämättömiä. Meillä vaippakulut ovat kestovaippojen ansiosta 0 eruoa kuukaudessa. Aikoinaan esikoiselle ostetut vaipat ovat maksaneet itsensä monin kerroin takaisin kun ovat nyt kolmannella käytössä.
Suosittelisin ihan ensin unohtamaan kaikki osamaksuostokset! Niitä kannattaa käyttää vain hätätapauksessa. Itse olemme aina välttäneet osamaksuja ja ostaneet huonekalut/vaatteet ja kaiken tarpeellisen vasta sitten, kun rahat ovat jo kasassa. Etukäteen " tuhlatut" menot ovat monen kompastuskivi. Osamaksuissa saattaa olla jopa 30%korot pahimmillaan...
Meillä on esikoinen saatu silloin, kun mies oli vielä opiskelija ja minä juuri valmistunut. Silti elintasomme ei kyllä vauvan myötä laskenut mihinkään. Eikä ole mielestäni toisen ja kolmannenkaan kohdalla laskenut, koska vaatteita/tarvikkeita voi kierrättää jne. Saatte lapsilisää yhdestä lapsesta 100e/kk, joka kyllä kattaa vaippakulut ja varmaan tuttelit ja purkkiruoatkin, jos niitä joutuu käyttämään. Vauvanvaatteita saa lahjaksi ja kirppiksiltä, käytettyinä tutuilta jne. Eli en kyllä huolehtisi siitä, että lapsi jotenkin teidän budjetin sekoittaa!
Ihan rauhallisin mielin siis...En tiedä vastasinko alkuperäiseen kysymykseen, mutta tässä kuitenkin näitä mietteitä.