Miksi riisipuuroni ei IKINÄ onnistu? :0(
Teen riisipuuron risellapaketin mukaan, kerroskattilassa. Eli:
2dl vettä keitetään > sekaan 2dl riisiä > vesi imeytetään riisiin > 1l maitoa > keitetään.
Ohjeessa sanotaan 40min, minulla on kiehunut / hautunut jo 1.5h ja edelleenkään se ei ole valmista. Maitoa on vielä paljon " vapaana" , jos näin voi asian ilmaista.
En ymmärrä, mitä teen väärin. Ja kyseessä on siis puuroriisi, ei riisihiutaleet.
AUTTAKAA MINUA!!!
Kommentit (13)
uunissa onnistuu kivasti, eikä pelkoa pohjaan palamisesta.
eli uuni 150 astetta, voideltuun vuokaan 2 dl riisiä, 2 dl vettä, 1 l maitoa. annetaan hautua kypsäksi välillä sekoittaen, suolan lisään vatsa kun puuro alkaa sakenemaan. pinnalle saattaa muodostua sellainen kova ohut kansi. sen voi sitten pomia siitä pois ja laittaa vaikka päälle folion. itse prin sekoittamaan sen vetrran usein ettei siihen siitä kerrostumaa tule.
Eilen kun sitten lopulta maistoin sitä ns puuroa, niin riisit olivat menneet ihan jauhoksi. Ei siis sellaisiksi ihaniksi, kuin niiden pitäisi. Täydellinen folppi siis koko juttu.
Ehkä maito ei sitten tule tarpeeksi kuumaksi kerroskattilassa, en tiedä. Pitää kokeilla seuraavan kerran sitä uunipuuroa tai tavallista kattilaa.
Kiitos vinkeistä :0)
Aina on riisipuuro onnistunut, mutta keittoaika on huomattavasti pitempi kuin pussin kyljessä ilmotettu (teki milää kattilalla hyvänsä). Parasta riisipuuro on pitkään ja hartaasti haudutettuna, joten annat kiehua niin kauan että on sopivaa. Toki voit myös lisätä hieman riisin määrää tai vastaavasti vähentää hieman maidon määrää.
Mitä rasvaisempi maito, sitä täyteläisempi puuro. Jos teet puuron rasvattomasta, lopputulos on usein vetinen.
ja hellan levy ihan ykkösellä, pitkään haudutellen, välillä sekoitellen. Meillä riisipuuroa tehdään usein vain jouluna joten silloin punaista maitoa uskaltaa käyttää. Niin, ja minä teen tavallisessa kattilassa.
Itse käytän ihan tavallista kattilaa ja kevytmaitoa. Annathan tosiaan maidon kiehahtaa ensin ja laita sitten levy vaikka kakkoselle tai kolmoselle. Kyllä mun puuro aina alle tunnissa valmistuu. Olisiko epäonnistumisen syynä tosiaan se, ettei maito ole riittävän kuumaa? Itse annan maidon aina vähän kiehahtaa ja vasta sitten aloitan hauduttamisen. Eikä puuro siltikään pala pohjaan.
meillä täytyy tehdä puurot vähälaktoosisena. ja koska sellaiset hyla maitopuurot palavat herkästi pohjaan, sain vinkin kaveriltani keittää puuro veteen ja lisätä lopuksi kuohukermapurkki. ja hyvää tulee, eikä pala pohjaan vaikka ihan normaalikattilaan teen! ei myöskään tarvi koko ajan olla sekoittamassa :-) sitten vasta ihan lopussa, kun kerma lisätään.
eli teen meille sellaisen annoksen, että 1,5 litraa vettä ja 3 dl puuroriisiä. keitetään puoli tuntia ja lisätään 2 dl kuohukermapurkki(se valion oranssi). haudutetaan 10 min. ja lisätään suola. kaverini taisi laittaa litraan tuon 2 dl kermaa, mutta meille maistuu tuo " laihempikin" versio.
nyt meillä syödään riisipuuroa muulloinkin kuin jouluna :-)
minä olen jättänyt tuon alkuvaiheen vedessä keittämis -osion pois. Eli 2 dl riisiä ja litra (tavallisimmin ykkös-)maitoa, ehkä noin tunti menee keitellessä. Joskus olen liottanut riisiä etukäteen vähän pehmeämmäksi vedessä, mutta kyllä melkein tuo tunti menee puuroutumiseen.
On niin paljon vaivattomanpaa.
Mutta jos haluat keittää, niin suosittelen, että jätät sen vedessä kettämisen pois. Sekoitat suoraan maitoon ja keität välillä hämmentäen sen 40 min (pitää siis kiehua) jonka jälkeen otat pois levyltä esim. korkkisen kattilan alusen päälle lisäät suolan ja annat " vetäytyä" noin 15 min. Puuro yleensä paksuuntuu vasta tässä vetäytymis vaiheessa. Jos pidät koko tunnin tai kauemmin levyllä, niin tapahtuu juuri sen sun havaitsema riisin hajoamis ilmiö. Sama tulee jos uunissa hauduttaa liian kauan, niin tulee liian " hienoa" .
Laitanko sen riisin maitoon, kun maito kiehuu vai heti aluksi?
Ja kiitos kaikille vastanneille, asiaan perehtyneille :)
Joulupuuroni onnistui, kiitos teidän ohjeiden :)
Yhdistelin niitä seuraavanlaisesti: Tein tavallisessa kattilassa, en keittänyt riisejä vedessä aluksi, käytin täysmaitoa ja haudutin keittämisen jälkeen jonkun aikaa.
Kiitos kaikille, mukavaa joulunajan jatkoa :)
ja huomasinkin että kattilassa se valmistuu paljon nopeammin kun vaan ei laita levyä liian lujalle ja käy n. 10 min välein sekoittelemassa. Lopussa saa käydä kyllä useamminkin.
Olen muuten pakastanutkin yli jäänyttä puuroa. Hieman tulee rakeisemmaksi mutta kun laittaa sen mikroon ja hieman lisää maitoa se on aivan syötävää ja helppoa ottaa sieltä pakkasesta. Kannattaa muuten laittaa sitten vain annoksen kokoisia sinne pakastimeen sillä kestää aika kauan sulaa ja lämmetä siellä mikrossa.
se saa puuron kyllä uudestaan juoksevaksi. Lisää suola vasta valmiiseen puuroon.
Onhan maito " kiehunut" eli ollut tarpeeksi kuumaa. Mulla ei edes ole kerroskattilaa, mutta puuro onnistuu joka kerta. Lisään maitoa vähitellen(pysyy kuumana) ja sekoittelen välillä...