Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte, ekaluokkalaisten tyttöjen pomottamisesta kyse...

Vierailija
06.11.2008 |

Hei!

Tyttöni pyörii koulussa neljän tytön porukassa. Yksi tytöistä on ns. pomo, joka vuoron perään sulkee jonkun leikistä pois. Tätä on jatkunut jo pitkään ja kaikki muut tytöt ovat kotona asiasta puhuneet. Kun taas kerran tyttöni kertoi surullisena, mitä oli tapahtunut, otin yhteyttä opettajaan. Opettaja oli havainnut saman ja oli saanut palautetta muiltakin vanhemmilta. Nyt olen sitten saanut toisen tytön äidiltä kuulla, ettei pomon äiti usko, että hänen tyttärensä käyttätyy näin. Hän oli kuullut, että minä olen antanut palautetta ja tämä äiti uskoo, että HÄNEN tyttärestään on nyt vaan tehty silmätikku...MITÄ TÄSSÄ VOI TEHDÄ???

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua kiusattiin ja en heti sitä kotona kertonut. Kunnes joskus sitten vaan itkin kotona koko illan.. Isäni kirjoitti kirjeen seuraavasti:

Jos kiusaaminen ei lopu, vaadimme:

- ensin opettajan ja rehtorin puhuttelu.

- sitten vanhempien (kummatkin) juttelu rehtorin kansliassa

- ja aina eteenpäin niin pitkälle kunnes kiusaus loppuu..

Jäi tuohon ekaan puhutteluun tuo kiusaaminen. Kerrasta poikki.

Vierailija
2/12 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän pomon pompotuksiin ei lähtisi mukaan. Ehkä nelikon muutkin pompotellut,/ yksinjätetyt voisivat olla mukana vanhempiensa tuella, niin ettei ketään jätetä yksin leikistä pois. Tyyliin jos Mari ei voi leikkii meidän kaa, niin mää meen leikkii sen kaa. Kukaan ei jätä yhtä yksin ulkopuolelle, (äiti-tytär sopimuksella). Luulisi tämän tehoavan jos kaikki muut kolme ovat mukana. Eli kukaan ei lähde mukaan pompottamaan, koska se ei ole kivaa eikä reilua.

Ehkä muiden käytöksellä ja mallilla, pomokin alkaa ymmärtää mitä ryhmä sallii ja mitä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemään ja kertonut, että menenkin leikkimään eri porukan tytön kanssa. Silloin pomo oli huutanut perään, että suostuukin siihen, että tyttöni tulee mukaan leikkimään. Tyttöni oli sanonut, että ei voi leikkiä enää pomon kanssa, koska oli jo luvannut toiselle tytölle. VÄHÄN OLEN HEI YLPEÄ!!!! Kyllä kehuin tyttöni ja sanoin myös, että on hienoa, että on oivaltanut, että on muitakin kavereita, että ei kaikkea vaan tarvitse sietää :DDD

Vierailija
4/12 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku sössii mun koneella :)

Tänään pomo oli taas sulkenut tyttöni pois ja tyttöni kertoi, että oli lähtenyt menemään ja kertonut, että menenkin leikkimään eri porukan tytön kanssa. Silloin pomo oli huutanut perään, että suostuukin siihen, että tyttöni tulee mukaan leikkimään. Tyttöni oli sanonut, että ei voi leikkiä enää pomon kanssa, koska oli jo luvannut toiselle tytölle. VÄHÄN OLEN HEI YLPEÄ!!!! Kyllä kehuin tyttöni ja sanoin myös, että on hienoa, että on oivaltanut, että on muitakin kavereita, että ei kaikkea vaan tarvitse sietää :DDD

Vierailija
5/12 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla se aina aidin sydanta riipii tuollainen.

Vierailija
6/12 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja voi puhuttaa ja koulupsykologi/koulukuraattori voi keskustella asian osaisten kanssa yhdessä ja erikseen.

Teko ei välttämättä ole tahallinen, mutta tekijä ei tajua, mitä hallaa tekee. Se on vaan saatava loppumaan. Kokemusta on ja se voi onnistuakin :)

Vierailija
7/12 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksi oli hirveä pomottaja. Sillä oli aina hienoja kumeja ja kyniä, ja niitä katsottiin porukalla nurkan takana, kun minä ja yksi toinen tyttö ei saatu tulla. Sanoi suoraan, että "menkää pois, ette saa tulla". Seistiin kahdestaan sitten vähän matkan päässä. Onneksi meitä oli kaksi...:) Meistä tuli hyvät ystävät kyllä myöhemmin. Jostain syystä tämä pomottaja yhtäkkiä alkoi kaveerata mun kanssa ykkösen keväällä ja salavihasin sitä kovasti. Inhosin sitä tyttöä edelleen, mutta alistuin kaveriporukkaan, koska en uskaltanut ilmaista tunteitani. Kakkosella muutti pois ja tunsin mielihyvää siitä, salaa tietysti.

Vierailija
8/12 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia tilanteita tulee enemmän tai vähemmän jokaiselle vastaan, ja ei aikuiset niitä kaikkia voi mitenkään ryhtyä selvittelemään. Antakaa lastenne hoitaa itse kaveruussuhteensa kun ei tuon kummemmasta ongelmasta kyse.

Vierailija
9/12 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkeja?

Vierailija
10/12 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi tukea tyttöäsi, ap, ja opettaa hänelle, miten voisi käyttäytyä noissa tilanteissa, joissa joku pompottaa. Selitä, että kaikkiin juttuihin ei ole pakko lähteä mukaan ja pompottajalle voi sanoa EI. Jos Pomo jättää jonkun ulkopuolelle, eikö tyttösi voisi olla se, joka sanoo, että otetaan se ulkopuolelle jätetty mukaan ja jos tämä ei käy Pomolle, hän voi etsiä muuta seuraa. Jos vanhemmat käyvät lasten kanssa asiaa läpi, he voivat hyvin yhteistuumin uskaltaa vastustaa Pomoa.

Vierailija
11/12 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uunituore tutkintalautakunnan raportti Jokelan ampumisista. Sen perusteella koulukiusaaminen on vaikuttanut tekijän toimiin. Vaikka kiusaamisesta selviää suurin osa ihmisiä ihan tervejärkiseksi aikuiseksi, kaikille ei käy niin. Etukäteen ei voi tietää, kuka kestää ja kuinka paljon. Kiusaamisessa pitää aina olla nollatoleranssi.

Vierailija
12/12 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän pomon pompotuksiin ei lähtisi mukaan. Ehkä nelikon muutkin pompotellut,/ yksinjätetyt voisivat olla mukana vanhempiensa tuella, niin ettei ketään jätetä yksin leikistä pois. Tyyliin jos Mari ei voi leikkii meidän kaa, niin mää meen leikkii sen kaa. Kukaan ei jätä yhtä yksin ulkopuolelle, (äiti-tytär sopimuksella). Luulisi tämän tehoavan jos kaikki muut kolme ovat mukana. Eli kukaan ei lähde mukaan pompottamaan, koska se ei ole kivaa eikä reilua.

Ehkä muiden käytöksellä ja mallilla, pomokin alkaa ymmärtää mitä ryhmä sallii ja mitä ei.

Ongelmana minusta tuossa tilanteessa ei ole vain pomottava lapsi, vaan myös nämä mukaan lähtevät lapset, jotka pitäisi saada ymmärtämään ettei kaikkeen tarvitse lähteä mukaan. Tilannehan tuossa on valitettavasti niin, että tyttösi on paitsi kiusattuna myös kiusaajana silloin kun joku toinen on porukasta jätetty pois. Niin kauan kun hän itse hyväksyy jonkun toisen sulkemisen porukasta täytyy hänen hyväksyä myös oma ulkopuolelle jäämisensä! Ongelma ei siis todellakaan ole pelkän pomottajan ja hänen vanhempiensa, vaan teidän kaikkien. Pomottajahan ei pysty mitään jos nämä kolme muuta eivät lähde mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän