Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin säästää kummilapselleni rahaa ilman että vanhemmat pääsevät niihin käsiksi?

Vierailija
30.11.2007 |

Tahtoisin avata pojalle tilin ja säästää sinne hieman rahaa, jonka hän saisi käyttöönsä 18-vuotiaana.

Ongelma on kuitenkin vanhemmat... Molemmilta on luottotiedot menneet erilaisten pikavippien ym. takia, eikä kummallakaan ole mitään hajua rahankäytöstä. Yrittävät lainailla joka puolelta rahaa, ja epäilemättä käyttäisivät myös pojan säästöt, tarkoituksenaan maksaa takaisin " sitten joskus" .

Pystynkö minä avaamaan pojalle tilin, johon vanhemmilla ei ole käyttöoikeutta? Tai onko jotain muuta mahdollisuutta rahan säästämiseen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään tulee mieleen, että et oikein mitenkään... Mut kannattaa varmaan kysyä pankista asiaa.

Periaatteessa jos otat tilin lapselle, niin vaikka alunperin huoltajilla ei olisi siihen nosto-oikeutta, niin eiköhän se yhdellä pankissakäynnillä irtoaisi alaikäisen lapsen kanssa.

Toinen vaihtoehto on tietty avata sulle yksi tili, johon otat lapselle nosto-oikeuden, mutta mitäs sitten jos lapsi raahataan sinne vanhempien kanssa nostamaan rahoja, kun tilitieto on?

Kuinka paljon oikein ajattelit säästää lapselle? Jos et meinaa yli 3400 euroa säästää, niin sitten suosittelen keräämään ihan vaan omalle tilillesi rahaa ja antamaan sen kun on 18. Tällöin ei mene lahjaveroakaan.

Vierailija
2/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko verottomasti saa lahjoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolta rahaa ei siis saa pois ennen määräajan umpeutumista, esim sitten kun lapsi on 21.

Vierailija
4/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pystyt. Avaat pojan nimellä tilin (tarvitaan molempien vanhempien suostumus) ja määrität tilin käyttöoikeuden itsellesi.

Vierailija
5/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin toisen lapsen kummi on avannut lapselle tilin ja siihen ei ole kellään oikeutta.

Tilin ehdoksi on laitettu että vasta kun lapsi täyttää 18-v saa lapsi siihen oikeuden. Tilin avaamiseen kummi tarvitsi meidän vanhempien suostumuksen ja allekirjoitukset, mutta tilin käyttöoikeutta ei ole.

Meillä ei ole edes tiedosssa tilin tilinumeroo, eikä kiinnosta, lapsi saa sen sitten kun on sen 18-v. Pankin tiedämme kyllä että missä.

Vierailija
6/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa paljonko ehtisin hänelle säästämään. Tämänhetkisillä tuloilla en varmasti ylitä tuota 3400 mutta tietysti vuosia on vielä reilusti jäljellä ja olen työelämään palaamassa piakkoin.

Vierailija
7/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se niin mene, että lapsi raahataan pankkiin. Normaalisti vanhemmilla on käyttöoikeus alaikäisen lapsen tiliin ja todisteeksi vanhemmuudesta riittää virkatodistus.

Vierailija
8/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pojalle kasvamassa rahasto jonka hän saa

sitten täysi-ikäisenä, olemme edunvalvojia muttei ole oikeutta nostaa rahaa. Vain sisälle päin liikkuu raha. Ei se nosto-oikeus tuosta vain tule jos on kielto päällä. Kysy ap pankista onko jokin mahdollisuus avata tili ja varmistaa että käsiksi ei pääse.

Vierailija
9/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tili oli minun nimissäni,

vain minulla oli oikeus nostaa sieltä, mutta rahat sai nostaa vasta kun 18v

Vierailija
10/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse emme voi nostaa tililtä ja lapsi saa sen omaan käyttöönsä, kun täyttää 18v. Olisi kyllä ollut ihan kiva, jos ko. tili olisi voinut olla samassa pankissa kuin muutkin tilimme, sillä korko olisi ollut parempi. Ihan kiva idea meistä vanhemmistakin, mutta " makuja on monia" kuten tätä palstaa lukiessa huomaa: toiset käyttävät lapsiensa rahoja tarvittaessa koko perheen menoihin ja toiset muuten vaan. Itse säästämme lapsen tilille ja käytämme vain harvoin sitä lapsen tavaroiden esim. huonekalujen maksuihin.

Vierailija
11/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa kummi halusi avata tilin pojalleni. Pyysin että avaa sellaisen, johon en missään nimessä pääse käsiksi. Ettei vaan tule joskus hätäpäissäni " lainattua" . Kummi kävi pankissa, ja sanoi että siellä ei ollut mahdollisuutta tiliin, jossa en pääsisi rahoihin käsiksi. Hän avasin tilin kumminkin. Laitamme molemmat sinne rahaa, ja poika saa sen sitten 18-vuotiaana.

Vierailija
12/12 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpaisi myös jos joku säästäisi mulle rahaa. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi