Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nytin sosiaaliluokkia koskeva juttu - siinä on virhe, kuka keksii mikä.

Vierailija
30.11.2007 |

Lehdessä annetaan ymmärtää että melekein 20% tulonsaajista tienaa alle 800e kuussa, 60% alle 2000e kuussa ja 85% tulot jäävät alle 3000e kuussa. Lähteenä on Tilastokeskuksen tulonjaon keskustilasto 2007.

Artikkelissa jaetaan Suomen tulonsaajat viiteen luokkaan ja mainitaan siis että kuukausittaiset tulot ovat

luokassa 5. 0-800e kuussa

luokassa 4. 800-2000e kuussa

luokassa 3. 2000-3000e kuussa

luokassa 2. 3000-7000e kuussa

luokassa 1. yli 7000e kuussa

Jokaiseen ryhmästä on yksi esimerkki, jonka kuukausipalkka mainitaan.

Juttu mättää ja pahasti. Kuka kesii missä mennään vikaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuossa mukana nyt työttömät ja opiskelijat ja kotiäidit, eläkeläiset, ja lapset, tukien varassa olevat vai onko tuo nyt palkkatuloa pelkästään?

Ja sitten toisaalta osinkotulot, ja muut pääomatulot?

Sosiaaliluokkia tuosta nyt ei voi mitenkään kaivaa esille.

Tulon saajat eivät ole koko kansa.

Vierailija
2/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itselle tuli mieleen, että perheet pitäisi huomioida yhtenä kokonaisuutena. Esim. meillä minä kuulun luokkaan 5 (opiskelija) ja mies luokkaan 2 (akateeminen valkokaulustyöläinen). Entäs lapset sitten...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selviää paremmin yllä antamastani lyhestä kuvauksesta, jos harrastaa vähän lähteiden tarkistamista ja lukee tulonjaon kokonaistilaston aineistokuvauksen. Tätä toimittaja ei ilmeisesti ole tehnyt tai ymmärtänyt.

Siinä sanotaan seuraavaa:

" Tilastossa kuvataan käytettävissä olevien tulojen määrää ja muodostumista eri tulolähteistä, verotus ja tulonsiirrot huomioiden."

ap

Vierailija
4/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten se ei ole virhe. Ne on vertailuprosentteja.

Vierailija
5/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen en jaksa lukea sitä juttua

Vierailija
6/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluatko meidän ratkovan ongelmasi? Vai oletko itse sen ratkonut ja yrität selostaa meille? Vai haluatko vain kritisoida toimittajaa?

Vierailija
7/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä mitä ihmiset suomessa tienaa ja mitä niillä on käytettävissään.

Tuloluokitus siis perustuu käytettävissä oleviin nettotuloihin, jolloin ajatus siitä että 60% suomalaisista on alle 2000e kuussa handussa onkin jo ihan uskottava. Mutta esimerkkinä on lähihoitaja, josta mainitaan että sen peruspalkka on 1600e kuussa.

jne.

Toimittaja on siis ollut niiden tilastoaineistojensa kanssa ihan pihalla ja ainakin minä häpeäisin sekä toimittajana että lehtenä silmät päästäni.

Vierailija
8/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lukematta NYTin juttua, en usko että kyse on netto- ja bruttotuloista, mutta en jaksa vaivautua enempää tästä keskustelusta, koska ei ole tarkkoja lähteitä saatavilla, enkä ymmärrä mitä AP hakee.

t. 3

Jos jotakuta kiinnostaa niin saapi lukea itse sen jutun tai mennä surffaileen Tilastokeskuksen sivuille. Anyway, 16.3 % on pienituloisia (tulot pienempi kuin mediaani) ja kun verrataan eri maihin ja sosiaaliluokkia aletaan määrittään, niin pitää ottaa huomioon erilaset verotukset ja etuudet kuten asuntoetu, autoetu jne..

Vierailija
9/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta esimerkkinä on lähihoitaja, josta mainitaan että sen peruspalkka on 1600e kuussa.

Vierailija
10/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tilastossa kuvataan käytettävissä olevien tulojen määrää ja muodostumista eri tulolähteistä, verotus ja tulonsiirrot huomioiden."

Kuvauksesta ei käy ilmi, ovatko autoedut siinä, mutta jos perustuu verotustietoihin, niin niiden kaiketi pitäisi olla siinä.

Jos lähde on tuo niin kyse on käytettävissä olevista tuloista eli nettotuloista.

Ja jo ihan näppituntumallakin NYTin prosentit olisivat bruttotuloina epäuskottavat, sillä niiden mukaan

85% suomalaisita tienaisi alle 3000 euroa kuussa.

Kritiikki kohdistuu juttuun, minähän sanoin se jo heti, jos ylipäänsä luit avauksen.

Vierailija
11/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja jo ihan näppituntumallakin NYTin prosentit olisivat bruttotuloina epäuskottavat, sillä niiden mukaan

85% suomalaisita tienaisi alle 3000 euroa kuussa.

Vierailija
12/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anyway Tilastoskeuksen keskustilaston aineistokuvauksessa jokatapauksessa sanotaan että kyse on käytettävissä olevista tuloista eli nettotuloista väljästi määriteltynä.

Vierailija
13/13 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut sielä muitakin tutkimuksia jotka ovat tehty hyvin arveluttavilla otoksilla ja menetelmillä. Sen takia tiesin heti mistä on kyse ap. Harmi vaan, kun itse olen jo jättänyt television pois ja tukeudun aika paljon hesariin...

Onneksi sentään osaan itse lukea ja tarkistella kriittisesti lukemaani, mutta olisihan se luotettava media ihan kiva saada kerran päivässä kotiin.

10 se lähäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi