Miten usein suositellaan papassa käymistä. Olen nelikymppinen. Pitäisikö mennä
jo papaan, kun edellisestä käynnistä on puolitoista vuotta. Toisaalta yritän raskautta ja en haluaisi. (Koska keskenmenoja on jo 5 ja en halua häiritä asiaa mitenkään.)
Mutta siis: miten usein papa on suositeltava ottaa, ellei ole ollut aiemmin mitään hälyyttävää.
Kommentit (15)
Minä olen kovin laiska itse tarkastamaan, vaikka kuinka tiedän että pitäisi! Gynelläkin tulee käytyä liian harvoin!
Mun oma tarkastaa pyytämättä, jouduin pari vuotta sitten käymään vieraalla, joka ei tarkistanu. Olisi pitäny kai pyytä erikseen mut en tajunnu siinä, kun kierukka vaihdettiin ja sattui niin h***sti. Nyt kun kävin taas omalla, sain lähetteen mammografiaan ja ultraan, koska ikää kohta 40v. Ruotsissa seulotaan ilmaiseksi jo 40 vuotiaat, Suomessa vasta 50v ylöspäin.
Jännittää ja pelottaa mennä! Sattuuko se rinnan litistäminen???
En ole käynyt neljään vuoteen =(
Tyhmää, mutta minkä pelolle voi. En pelkää gyneä niinkään vaan jos jotain löytyy.
Ei siinä oikeasti kova vaiva ole. Kirvely ei tietenkään ole mukavaa, mutta silti... Ap, mäkin suosittelen, että käy nyt ja heti kuukautisten jälkeen.
Mulla oli 3v papan välissä (aina puhtaat) ja löytyi kohdunkaulan syövän vaikein esiaste, ihan sillä rajalla ettei ollut jo pahanlaatuinen.
Nyt käyn puolen vuoden välein ja jos kaikki vielä 2v päästä ok käyn jatkossa joka vuosi (vähintään) vaikka suosittelisivat mitä.
koska raskausaikana sitä ei suositella otettavaksi ja vähintään parin vuoden välein pitäisi tehdä.
Mene papaan heti kuukautisten loputtua, tuskinpa se silloin vaikuttaa mitään raskaaksituloon.
näytteenotosta, kun sen jälkeen jostain syystä aina kirvelee viikon verran jostain kumman syystä.
((Kaikenlaista ongelmaa on, kun miehelläni on valkojäkälä-tauti (bxo), jonka aiheuttaja tuntematon, ei pitäisi tarttua kumminkaan. Joskus on epäilty sen aiheuttajaksi jopa samaa, joka aiheuttaa niitä kohdunkaulan muutoksia, enimmäkseen niin kai ei ajatella. Siis papilloomaa. Ilmeisesti se ei ole se. Pelkään tartuntaa kuitenkin papan jälkeen, kun kudoksia papassa rikotaan hiukan. Toisaalta taas raskausyritystä ei tässä iässä millään voisi jättää väliinkään. Siksi tämä voimakas miettiminen.))
Onko teillä lisää mielipiteitä papanottosuosituksista.
ap
Ja laakari on myos teettanyt kaksi kertaa (siis kumpaakin raskautta ennen) pap-testin kun ollaan aletuu sunnittelemaan raskautta/jatetty ehkaisy pois, mutta se onkin mekein sopinut siihen samaan vuosirytmiin kummallakin kerralla.
Toista odottaessani minulta otettiin se testi myos raskauden aikan, mutta se johtui siita etta olin yhden viruksen takia erikoistarkkailussa.
Kirveleekö teillä muilla papan jälkeen ja jos niin miten kauan. Mulla siis viikon.
Käyvätkö tosiaan monet vuoden parin välein. Rankkaa.
ap
Marc Dutroux eli ne belgialaiset nyt tiedetään...
maksuttomaan joukkopapaan ja solumuutoksia oli, otettiin koepalat ja löytyi kohdunkaulan pintasyöpä. Olin kohdunpoistoleikkauksesssa huhutikuussa. Käy siis ihmeessä mieluummin "liian usein" kuin harvoin.
Vakuutukseni korvaa yhden gynekäynnin tutkimuksineen / vuosi. Viimeksi löytyi jotain pientä muutosta, kohta siitä vuosi ja katsotaan uudelleen mihin suuntaan on mennyt. Aiemmin ei mitään.
vaikka oli käynyt sentään parin vuoden välein. Näköjään on hyödyllistä käydä aika usein. Olisi kätevämpää olla mies. Ei olisi papoja eikä mammografioita hankaluutena.
ap
Se julkinen papahan on 5 vuoden välein. Ilmeisesti on järkevää sitten käydä useammin. En vaan millään haluaisi mennä.
ap