Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholiongelmako mummilla?

27.11.2007 |

Olenkohan nipottaja vai onko äidilläni alkoholinkäyttö karannut käsistä...? Tai viinin lipittely. Olimme seitsemän päivää vanhempieni kanssa lomalla ja pienin päiväannos hänellä oli neljä lasillista viiniä. Laskin (kyttäsin juu) että useampana iltana meni yli litrakin viiniä. Hyväksyn päivittäisen viininkäytön ruokajuomana täysin, mutta mielestäni se tarkoittaa sitten yksi lasillinen ja tosiaankin ruuan kanssa. Jo kesällä kiinnitin huomiota asiaan kun olimme samaan aikaan mökillä, eli tämä ei ollut mikään erityinen yksittäinen kerta. Lapsia en ole halunnut heille jättää viikonloppuhoitoon aikoihin, koska en ole voinut luottaa siihen että hän on edes lähestulkoon selvinpäin.

Mitä tällaisessa tilanteessa tehdä, vai olenko tosiaan turhaan näreissäni? Hän ei aiheuta muille juomisella ongelmia enkä tiedä aiheuttaako itselleenkään, eli onko mitään syytä puuttuakaan asiaan? Ja miten sen edes tekisi... Emme ole erityisen läheisiä. Joulu ottaa päähän jo etukäteen, koska en jaksa katsoa äitiäni humalassa ja nyt myös kyttään sitä juomista koko ajan, mihin aikaan päivästä ensimmäinen lasi on kourassa...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että äitisi juominen on pikkuhiljaa ajautunut liikakäyttöön. On oikein, että et jätä lapsiasi mummille, koska et voi olla varma hänen selväpäisyydestään. Se voisikin olla kanava jonka avulla voisit keskustella asiasta äitisi kanssa. Jos (ja toivottavasti kun) mummi ihmettelee miksi lapset eivät voi tulla hänen luokseen yökylään, kerro suoraan, että et halua, että mummi juo ja lapset näkevät hänet humalassa. Jos lapset ovat hänelle tärkeitä, luulisi juominen vähenevän. Toisaalta jos juominen on jo alkoholismia (=sairaus), juomisesta eroonpääsemiseksi saatetaan tarvita asiantuntian apua tai vertaistukea. Onko sinulla sisaruksia? mitä mieltä he tai muut sukulaiset ovat juomisesta?

Joulu onkin monimutkaisempi juttu. Olet ilmeisesti menossa äitisi luokse. Mitäpä jos kutsut äitisi teille? Tarjoat ruualla vain alkoholitonta juomaa tai jos uskallat 2 lasia viiniä ja jätät muut väkevät pois ja piiloon. Muuten paljon lasten kanssa oloa, ulkoilua, leikkiä jne. Jos äitisi teille tulo on mahdotonta, mieti sitten tarkkaan, onko parempi viettää joulua erikseen, koska lasten ei todellakaan tarvitse nähdä jouluna humalaista mummia. Äitisi lupaukseen pitää juominen kohtuudessa jouluna, en uskoili.

Löysin netistä tälläisen sivun, olisiko siitä sinulle apua?

Oma alkoholinkäyttö ja alkoholinkäytön arvioiminen

http://www.kaapiitk.fi/paihde/itse.html

Mukavaa joulunodotusta kuitenkin sinulle

Vierailija
2/10 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juomista alkoholin väärinkäytöksi, vaikka määrät olisivat litroja päivässä. Yleensä ihmiset ajattelevat, että alkoholisteja ovat vain ne jotka juovat suuria määriä väkeviä. Faktahan on, että pienistä puroista syntyy suurempi joki, ja kaikilla alkoholisteilla käyttö on ensin pientä ja sivistynyttä, viininkin maistelua, kunnes yhtenä päivänä huomataan että nyt maistuukin jo useampi pullo päivässä ja asiasta on kehittynyt ongelma.

Mielestäni et ole ollenkaan turhaan huolissasi, melkein voisin jo kirjoituksen perusteella sanoa että jonkinasteisesta ongelmasta on kyse. Itse olen sitä mieltä, että alkoholin ei tarvitse olla osa arkipäivää, edes ruoan kanssa. Voi hyvin syödä ja olla juomatta viiniä, ja jos välttämättä haluaa viiniä juoda, on se lasi maksimissaan kaksi. Suosittelen, että otat asian reippaasti puheeksi ja kuuntelet mitä äidilläsi on sanottavaa. Asiahan on jo osittainen ongelma, jos olet siihen kiinnittänyt huomiota. Sillä ei ole merkitystä, onko äitisi käytöksestä alkoholin vaikutuksen alaisena haittaa muille, sehän on alkoholistien tunnetuin klisee jota käyttävät puolustellakseen alkoholinkäyttöään ja voidakseen jatkaa juomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olet tehnyt järkevän päätöksen siinä, että et anna lapsiasi viikonloppuhoitoon äidillesi. Kyllä lasten kanssa pitäisi olla aina yksi täysin selvä aikuinen, joka pystyy esimerkiksi mahdollisessa hätätilanteessa toimimaan.

Juominen jouluna tuntuu olevan valitettavan yleinen harmi suomalaisissa perheissä, itse olen monena vuotena harmitellut äitini miehen juomista, koska hänen käyttäytymisensä muuttuu jotenkin ärsyttäväksi, vaikka ei olekaan uhkaava tai väkivaltainen.

Uskaltaisitko ottaa äitisi kanssa etukäteen puheeksi, että haluaisit lapsillesi raittiin joulun? Jos et uskalla puhua hänen ongelmastaan, niin kerro yleisellä tasolla, että sinusta olisi mukava, jos lapset saisivat kaikilta aikuisilta sellaisen mallin, että viiniä juodaan vain yksi lasi ruuan kanssa.

Vierailija
4/10 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oikein voi äitisi juomiselle mitään koska on aikuinen ihminen ja saa tehdä mitä lystää, mutta sinä voit olla viemättä lapsia mummolaan hoitoon ja yrittää keskustella äitisi kanssa asiasta. Jos on sisaruksia juttelisin niiden kanssa äidin juomisesta ja siitä mitä mieltä ne on asiasta. Mä tiedän että se harmittaa kovasti ettei mummille voi luottaa lapsia hoitoon. Mä en itse viettäis joulua ollenkaa mummin kanssa mikäli ei voi olla juomatta ja jos se on varsinkin runsasta se juominen sanoisin sen kyllä sitten ihan suoraan mummille että nyt on näin etten kestä katsoa sun juomista parempi niin ku olla hermot kireenä jouluna. Tsemppiä sulle ja lapsille! Toivotaan että mummi viisastuis ja tajuais lopettaa juomisen. Henna

5/10 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä tuttavuuksia, jotka ovat pikku hiljaa lipsahtaneet viinin nauttimisessa ihan siihen, että harva se ilta ollaan hiprakassa. Mä olen itse jotenkin ajatellut, että joillakin se kai on vähän sitä sellaista elämän sisällöttömyyden paikkaamista. Jos on tyytymätön elämäänsä, niin viini auttaa iloisesti olemaan kohtaamatta omia ongelmia (jotka voivat tuntua suuremmilta kuin ovatkaan).

Ne ongelmat voivat olla ihan elämänkaarivaiheeseen kuuluvia (ikääntymiseen). Pettymyksen tunteita siitä, ettei ole saavuttanut mitä olisi toivonut, että ei olekaan enää nuori ja hehkeä, pettymys avioliittoon (?), itseensä. Ei hyväksy itseään sellaisena kuin on, tavallisena kuolevaisena, joka kohtaa vaihdevuodet ja rypistymiset siinä missä muutkin.

Alkoholi vie vähän terää pois inhottavilta ajatuksilta, ellei sitten satu olemaan sitä tyyppiä, joka tulee pikemminkin kiukkuiseksi.

Mitäs sitten äidin kanssa pitäisi tehdä? Yksi lähestymistapa voi olla sanoa suoraan ja asiallisesti siitä, että vaikka hänen alkoholin käyttönsä ei johdakaan riitoihin eikä sitä kautta epämieluisiin seurauksiin, niin se silti vaurioittaa maksaa. Nainen kestää huomattavasti huonommin alkoholia kuin mies. Alkoholin käyttö näkyy myös nopeammin, ja tekee naisesta - jos ei lihavan, niin turvonneen näköisen.

Itse en kovin hyvin ottaisi vastaan mitään raittiusaatteesta tai raittiista joulusta puhumista, kuittaisin sen lähinnä sellaisena " turmiolan tommi" -saarnana. Lapsetkaan siitä nyt automaattisesti eivät pilalle mene, että mummo tissuttelee, kun tämä juominen ei heidän hoitoonsa vaikuta.

Jos itse kutsuisin hörpyttelevän mummon jouluksi, pitäisin huolta lähinnä siitä, että tarjolla ei sitten olisi mitään viiniä 3l hanapakkauksessa. Neljälle aikuiselle voisi hyvin sopia se yksi pullo ruoan kanssa, max 2.

Tässä nyt oli jotain ajatuksia...

Vierailija
6/10 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velmutin:

Olenkohan nipottaja vai onko äidilläni alkoholinkäyttö karannut käsistä...? Tai viinin lipittely. Olimme seitsemän päivää vanhempieni kanssa lomalla ja pienin päiväannos hänellä oli neljä lasillista viiniä. Laskin (kyttäsin juu) että useampana iltana meni yli litrakin viiniä. Hyväksyn päivittäisen viininkäytön ruokajuomana täysin, mutta mielestäni se tarkoittaa sitten yksi lasillinen ja tosiaankin ruuan kanssa. Jo kesällä kiinnitin huomiota asiaan kun olimme samaan aikaan mökillä, eli tämä ei ollut mikään erityinen yksittäinen kerta. Lapsia en ole halunnut heille jättää viikonloppuhoitoon aikoihin, koska en ole voinut luottaa siihen että hän on edes lähestulkoon selvinpäin.

Mitä tällaisessa tilanteessa tehdä, vai olenko tosiaan turhaan näreissäni? Hän ei aiheuta muille juomisella ongelmia enkä tiedä aiheuttaako itselleenkään, eli onko mitään syytä puuttuakaan asiaan? Ja miten sen edes tekisi... Emme ole erityisen läheisiä. Joulu ottaa päähän jo etukäteen, koska en jaksa katsoa äitiäni humalassa ja nyt myös kyttään sitä juomista koko ajan, mihin aikaan päivästä ensimmäinen lasi on kourassa...

Lomaillessanne, yrittikö äitisi juoda muilta salassa? Vai juoko ihan reteesti muiden edessä? Tuntuuko, että tiedostaa itse, että naukkailee liiallisesti?

Voithan ottaa asian suoraan puheeksi toteamalla, mitä olet huomioinut. Mikä luulet hänen reaktion olevan?

Se on ikävää, että ette esim. voi jättää lapsia tämän takia hoitoon heille. En kyllä itsekään jättäisi tuossa tilanteessa, vaikka tarvetta olisikin. Meillä lähinnä tämä ongelma anopin kanssa :( . Eikä itse halua ymmärtää tilannettaan.

Voisitteko viettää joulun miehen vanhemmilla, niin ei tarvitsisi stressata äitisi ongelmasta? Se on kuitenkin ongelma, jolle vain hän itse voi lopujen lopuksi tehdä jotain, jos motivaatiota löytyy.

Vierailija
7/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on jäänyt eläkkeelle tässä viimeisen vuoden aikana, kai tämä liittyy siihenkin. On lisäksi sairastellut ja masentunutkin, varmaan siksi ainakaan isäni ei halua kiinnittää asiaan huomiota. Äitini on myös huomattavasti helpompi ihminen hänelle kun on pienessä hiprakassa. Mua ihmetyttää tämä tilanne erityisesti sen vuoksi, että äiti on itse kärsinyt oman isänsä juomisesta lapsena. Hän on lisäksi ollut aina tarkka ulkonäöstään ja linjoistaan ja on nyt mielestäni myös pöhöttynyt ja rupsahtanut lyhyessä ajassa. Eikö ihminen herää tällaisista merkeistä itse?? Luulen että äitini myös tiedostaa miksi en halua antaa lapsia yökylään, asiasta ei ole koskaan puhuttu, mutta olen aina kiertänyt hänen pyyntönsä jollakin verukkeella. Ei hän juurikaan enää pyydä lapsia hoitoon. Ehkä ne lapsenlapset eivät sitten olekaan niin tärkeitä kuin olen halunnut uskoa... Viinikin menee edelle.

Joulu on peruuttamaton, vietämme sen heidän ja myös muiden sukulaisten kanssa. Perinteiset juhlajuomat kuuluvat asiaan. Odotan siis seuraavaa joulua, kun olemme oman perheen kesken.

Sisarusteni kanssa olen ajatellut ottaa asian puheeksi jossain sopivassa kohdassa, mutta äidin kanssa se on vaikeaa koska uskon että välit menisivät kokonaan. Sitä en kuitenkaan halua. En usko että muut sisarukset ovat asiaa huomanneet koska eivät vietä tällaisia pidempiä jaksoja vanhempieni kanssa. Mutta ehkä ovatkin ja heillekin olisi helpotus puhua siitä?

Hyvää joulunodotusta teille kaikille, minä kai yritän jotenkin sulkea silmäni tältä asialta joulun ajaksi.

8/10 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kun on tuntenut olevansa jotenkin yhteiskuntakelpoinen ja esillä. Eläkkeelle siirtyminen on sitten vienyt tavallaan sen kaiken motivaation, " kun ei ole enää syytä" . Kun se oma itse ei kuitenkaan riitä kaikille (syyksi), eikä oma perhekään (se on vain perhe).

Entä isä? Voisiko hänelle sanoa?

Vierailija
9/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isovanhemmilla sama meininki kesämökillä. Olen joskus laskenut anopin juomaa viinimäärää, ja siinä tosiaan litra menee nopsasti. Tämä rajoittaa heidän elämäänsä sillä tavoin, että mökillä ei voi olla mitään tekemistä tai ohjelmaa, koska illat on pyhitetty " ruokailulle" . Eli juominen alkaa saunajuomista, joskus napataan sen jälkeen vielä epritiivi, sitten viiniä isoja maitolasillisia ruoan kanssa ja sitten jatketaan vielä ruoan jälkeen viinillä ja appiukko väkevillä. Lapsia ei siis voi jättää heille illalla hetkeksikään ja tulee vaivaannuttavia tilanteita, kun anoppi yrittää väkisin mennä esim nukuttamaan lapsia makuuhuoneeseen täydessä kännissä.

Olen huomannut myös talviaikaan, että he eivät halua tulla kylään illalla, koska silloin joutuvat jättämään viinit litkimättä. Ja itse asiassa he eivät enää autoile meillepäin oikein viikonloppuisinkaan, ovat alkaneet ilmestyä kylään viikolla päivällä, jolloin meillä ei kyllä olla kotonakaan :)

Olen muutaman kerran vihjaissut asiasta tyyliin, että me emme voi juoda paria lasia enempää, koska lapsia hoitaessa täytyy olla skarppina jne, mutta sillä ei ole vaikutusta. Molemmilla on myös elämäntapasairauksia, diabetesta, ylipainoa, sydänongelmaa. Mutta ilmeisesti liian vähän sisältöä elämässään. Matkustelu kiinnostaa, mutta sekin painottuu juhlapuolelle. Ikävää, mutta sille ei ulkopuoliset voi mitään, jos eivät itse piittaa. On kuitenkin hyvä että kertoo avoimesti, että lapset ei voi tästä syystä tulla yökylään.

Vierailija
10/10 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet linjoilla, niin kerrotko, kuinka joulunne meni? Aiheuttivatko juhlajuomat ongelmaa? Ja saitko puhuttua äitisi kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi