Miten kukaan voi olla pomon/auktoriteettinsa kanssa YSTÄVÄ?
Täälläkin jotkut kehuvat pomonsa kuuluvan ystäväpiiriin. Eihän tuollaisessa suhteessa olla tasa-arvoisia. Eikö ystävyys perustu tasa-arvoisuuteen? Mä en edes haluisi olla pomoni ystävä.
Kommentit (7)
Syy tähän on se, että työskentelimme vuosia samassa tehtävässä josta sitten ylenin esimiestehtäviin. Näiden yhdessä työskenneltyjen vuosien aikana ystävystyimme ja samantapaiset elämäntilanteetkin vaikuttivat että tulimme läheisiksi. Olemme esim matkustelleet paljon kimpassa ja viettäneet hulvattomat sinkkuajat yhdessä. Olisiko pitänyt lyödä ystävyys katkolle kun joitakin vuosia sitten ylenin ystäväni pomoksi? Tietenkään työssä emme ole ensisijaisesti ystävät vaan esimies ja alainen, tämän kumpikin tiedostamme eikä ole ollut ongelmia. En myöskään koskaan ole saanut muilta alaisilta (20 hlöä) palautetta että ystävyytemme jotenkin näkyisi työssä vaikka sen kaikki toki tietävät. Sehän on tietysti selvä että suhteen laatu tulee tiedostaa ja työssä ei voi tunteilla eikä antaa ystävyyden vaikuttaa työhön. Mutta sehän on selvä asia ammatti-ihmisille.
Mun molemmat pomot on aivan ihania, mies ja nainen. Käydään viihteellä, chattaillaan, kerrotaan salaisuudet toisillemme. Toinen pomoni on 26 v ja toinen 33, itse olen siltä väliltä.
Me olemme tasa-arvoisin ihmisinä ja pomoni kunnioittavat minua tosi paljon ja luottavat. Mutta he ovat pomojani, antavat mulle työtehtävät ja maksavat palkkani. Muuten luottavat arvioihini töistä ja keskustelemme mikä olisi järkevää minkäkin homma kanssa. Työajalla lähinnä puhutaan työasioista, joskus hairahtuu keskustelut muualle.
Pomo-alainen suhteissa on aina pelaamista mukana. Kukaan ei voi olla pomonsa kanssa oma itsensä. Tällaiseen suhteeseen perustuva ystävyys ei ole oikeaa ystävyyttä. Hyvänpäiväntuttu/läheinen TYÖkaveri voi pomon kanssa toki olla.
Miten sä voit sanoa ettei kukaan voi olla pomonsa kanssa muuta kun hyvänpäivänystävä?
Pomoni on itse perustanut firmansa miehensä kanssa ja todellakin me ollaan ystäviä, parhaimpia sellaisia. Ei heidän firmansa vaikuta meidän ystävyyteen. Sellanen ihminen on kyllä aivan naurettavan heikko, joka ei pysty olemaan ystävä itseään korkeammassa asemassa olevan kanssa.
Mun pomoni ei todellakaan pompota mua, vaan auttaa kaikin tavoin ja on sanonut, että olen monissa asioissa fiksumpi kuin hän.
se on.
Me ystävystyimme oikeasti vasta kun esimieheni ei ollut enää esimieheni.
ja niisäkin olemme melko tasa-arvoisia, koska olemme molemmat alamme parhaita asiantuntijoita. Hänellä nyt vain sattuu olemaan korkeampi virkanimike kuin minulla.