G: Joululahjabudjettisi?
Minkä verran suunnilleen olet valmis laittamaan rahaa joululahjoihin? Kuinka monelle aikuiselle ja lapselle niitä hankit?
Meillä lahjotaan vain lapset (tehty sopimus sukulaisten kanssa, joiden kanssa joulu vietetään), toki ostamme mieheni kanssa pari lahjaa toisillemme. Lasten kummit, joita on 8 kpl muistetaan jollain itsetekoisella, eli lahjat ovat suht edullisia. Kummilapsia ja sukulaislapsia on monta, heidän lahjansa maksavat n. 30e/kpl. Omille lapsille ostamme yhden isomman lahjan ja muutaman pienemmän. Minä vaihdan lahjat lisäksi muutaman ystäväni kanssa. Lasten hoitajille viemme jotkin pienet muistamiset myös, samoin pariin paikkaan tuliaiset (joitain syötävää/juotavaa), missä syömme joulun aikaan. Kaikki lahjat ja tuliaiset tekevät yhteensä n. 700e. Aika hurja summa, kun kuitenkin tuntuu, että varsinaisia lahjoja ostetaan hyvin maltillisesti eikä omillekaan hankita kaikkea kivaa, mitä mieleen tulee!
Miten teillä muilla?
- tiukkis
Kommentit (13)
mutta ehkäpä nyt rohkaistun
oma poika 12-v: pari-kolme lahjaa, yhteensä max 200 euroa (pakko ostaa uusi kännykkää, vanhan näppiksestä ei äy numeroita ja kirjaimia, myöskään hälytysääni ei aina kuulu)
oma tyttö 2-vee: pari-kolme lahjaa (pehmeitä pakettaja eli tarpeellisia vaatteita) n 50 eur
2 kummilasta: yht 40 eur
lähipiirin lapset (miehen siskontytöt, yhden hyvän ystävän poika) yht 60 eur
mun vanhemmat, sisko, siskontyttö (4 aikuista) n 120 eur
mies ostaa kimpassa siskonsa kanssa äidilleen jotain tarpeellista, en puutu tähän ostokseen (esim kännykän ovat joskus ostaneet).
itse ostan miehelle jotain tarpeellista, ei ole kiinnii hinnasta vaan tarpeesta. viime vuonna kalvosin-napit ja solmioneula yht 80, toissavuonna pyjama ja taskumatti, yht 50 eur.
Nyt meille n tammikuussa tulossa keittiöremppa, ja ensi kesänä kok operheen 2-viikon italian matka. Yritetään säästää niihinkin rahaa, joten eiköhän me puolisot olla ihan tyytyväisiä vaikke lahjotakkaan toisiamme.
Ollaan kyllä selkeästi pyritty vähentämään lahjojen ostoa, ja panostetaan ruokailuun ja yhdessäoloon. Mihinkään krääsään ei törsätä vaan aikuiset vaihtavat toivomuksia (myös lasten puolesta) puolin ja toisin. Itse olen toivonut itselleni ja miehelleni mun äidiltä lakanoita, ja äiti on toivonut meiltä verenpainemittaria. Sen saa jo huomenna, ja on siis puoliksi syntymäpäivälahja. Tosin kuusenkin alle joku pieni paketti laitetaan :-)
Omien lasten lisäksi ei osteta muille lapsille lahjoja, koska lapsilla ei ole serkkuja, eikä meillä miehen kanssa kummilapsia. Kavereiden lapsille ei olla koskaan lahjoja ostettu.
Eli lahjat ostetaan omille lapsillemme (2 kpl) ja rahaa menee heidän joululahjoihin ehkä 20-40 ¿/nuppi. Lisäksi ostetaan lahjat isovanhemmille (mun vanhemmat eronneet eli 3 porukkaa), isoisovanhemmille (3 porukkaa), mun ja miehen sisaruksille (3 perheetöntä 25-30-vuotiasta) ja kahdelle suvun ulkopuoleisella lasten kummille. Noille kummeille, meidän sisaruksille ja isoisovanhemmille ostetaan/annetaan n. 20 ¿ arvoiset lahjat ja meidän vanhemmille sitten n. 20-30 ¿ arvoiset lahjat. Myös sisaruksillamme on aika sama budjetti. Eli ehkä 300 ¿ menee lahjoihin yhteensä ja siihen päälle sitten mun lahja miehelle ja miehen lahja mulle (mikä voi olla jotain 5 ¿-50 ¿ välillä).
Lahjoja noin 35-40 ihmiselle, 1v-82v iät. Rahaa menee ainakin 1000 euroa, koska joku saa aina jotain isompaa ja kaikki lapset (myös serkut) pari lahjaa. Toisaalt osa lahjoja on ostettu vuoden aikana alesta tai jotain teen itsekin, joten osa lahjoista 10 euroa luokkaa. Kovin tarkkaa en suunnittelee etukäteen, lahjoja tykkään tehdä ja esimerkiksi omille vanhemmille teen mielelläni jotain oikein kivaa, joihin heillä ei ole itsellään varaa (meillä se on niinpäin).
näin päätimme omien siskojeni ja äidin kanssa sekä myös miehen perheen kanssa. Siskon tytölle ostettiin lahjat, maksoivat n. 35¿ yhteensä, lokakuussa syntyneelle vauvalle jotain vielä hankittava n. 20¿. Omalle pojalle joko joku lego-juttu tai joku muu isompi lelu n. 50¿, kummipojan lahjamaksoi 30¿. Siinä meidän lahjat, yhteensä siis n. 150¿ kun laskee, että jotain tulee varmaan vielä ostettua ylimääräistä. Halvalla siis selvitään, ihanaa!
Omien lasten lahjoihin menee noin 150e. Ostettiin tarpeellista ja kestävää sekä kummallekin yksi toivelelu. Leluja tulee muilta ihan tarpeeksi.
Kummilapsien (4) lahjoihin meni noin 120e. Isovanhempien lahjaan 20e. Parin läheisen sukulaisen lahjoihin n.30e. Yleensä ei olla miehen kanssa ostettu toisillemme lahjaa, vaan kotiin jotain isompaa. Tänä vuonna ei ole mitään erityistä hankittavaa, joten olen uskaltanut toivoa mieheltäni uuden kylpytakin :) Minä ostan miehelle varmaan jotain vaatetta. Mummulle vien varmaan joulukukan kun siellä käydään, siihen menee joku parikymppiä.
Meillä on myös sopimus että ostetaan vaan lapsille. Oikeastaan vaan kummilapsille, koska kummiudet menee just sopivasti ristiin.
Voi kyllä tuo budjetti vielä ylittyäkin, jos löydän vielä omille lapsille jotain sopivaa.
Omat lapset 2kpl, Kummilapset 4kpl, isovanhemmat 3kpl, kummit 4 kpl + yhdet lahjat toisillemme eli 15 henkekä Max 350e koko hoito. Lahjat on hinnaltaan n.20e/ hlö.
Eli omien lasten lahjoihin mennyt 250 euroa, kummilasten (2kpl) 60 euroa, oman äitini 35 euroa, miehelle 70 euroa, lisäksi lapsista valokuvat kummille, isovanhemmille ja isoisovanhemmille 70 euroa ja lisäksi leivotaan lasten kanssa jotkut kuivakakut kummeille ja isovanhemmille sekä isoisovanhemmille :)
Kyllähän tuota rahaa menee. Tosiaankin päiväkodissa oli juuri valokuvaus ja siitä sainkin antaa idean joululahjaksi nuo valokuvat. Vähän niinkuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla ;)
- aviomies 50 e
- omat lapset 150 e pitäisi riittää
- veljen lapset 30 e
- omat vanhemmat 50 e
- kummilapset (4 kpl) 120 e
- kummitäti (perinteisesti hänelle aina hankittu lahja) 10 e
- esikoisen tarhan hoitajat: 20 e
Eli yhteensä 430 e. Toivottavasti riittää!
Mitähän sitä heittäisi
Omat lapset 60¿ ( 3 lasta, kaksi pienintä ei joulusta perusta... )
Kummilapsi n.30¿ riippuu mitä ostetaan
Vanhemmat 100-150¿ yhteensä kaikki
Tarhat tädit n.30¿
pahimmillaan siis 270¿. Aiemmin on mennyt hirveesti lahjoihin, mutta nyt on alkanut tökkiä tää kulutusjuhla. Itänaapurin lapsille menee kyllä lisäksi ainakin 100¿ lahjoituksena
Sovittu, ettei osteta mitään itse lapsille paitsi luistimet, kun romua tulee muutenkin. Miehestä en tosin mene takuuseen, kun yleensä " innostuu" ennen joulua *huoh* Meillä annetaan tänä vuonna lahjarahaa muiden maiden vähäosaisille lapsille.
- Omille lapsille (2 kpl) noin 4-5 heidän toivomaansa lahjaa (hintahaarukka noin 15-60 euroa kpl)
- kummilapsille (2 kpl) lahjat noin 30-40 euroa/kpl
- yhdelle sukulaislapselle noin 30 euroa
Syy, miksi en kovasti stressaa näiden lahjojen budjetista on se, että helpottavinta on se että emme osta lahjoja aikuisille (eivätkä muut meille), eli kaikki todella turha jää pois!
Mutta pääsääntöisesesti ostan lapsille jokaiselle yhden isomman lahjan ja sitten 4-5 pienempää Eli menisiköhän noin 100e per lapsi. Kummilapsille 20-30e per lapsi, miehelle 70-100e. Sen lisäksi en ostakkaan kuin lasten kummeille ja omille vanhemmille. Mitähän se tekisi yhteensä..ehkä noin 1000e
ostettiin yhteinen lahja 50 eurolla (ovat tosin pieniä vielä etteivät joulusta juuri kauheasti ymmärrä). Miehen kanssa sovittiin, että ei osteta toisille mitään. Panostetaan muihin yhteisiin hankintoihin. Sitten parille kummilapselle n.20e lahjat sekä omille vanhemmille myös n.20 eurolla lahjat. Miehen sisarelle ja hänen vanhemmilleen ja tädille n.10-20 eurolla lahjat. Eli voi sanoa, että melkein 200 eurolla selviää. Tuntuu jotenkin hurjalle, että jotkut ostavat 4 tai 5 lahjaa omalle lapselleen. Itse pyrin siihen, että asunto ei pursuaisi tavaran määrästä. Mutta kukin tekee, kuinka parhaaksi näkee...
Meiltä lähtee noin 20 perheeseen lahja (sisarukset, kummit, mummit) ja kaikkinensa menee ehkä noin 600 euroa lahjoihin. Ostan kuitenkin hyvin paljon alesta tavaroita jo ennakkoon, joten noiden ovh arvo ylittäisi kyllä varmaan 1000 euroa (esim. pojan kaukoputki on ostettu puoleen hintaan viime tammikuussa) ja yritän panostaa ideoihin lahjoissa. Mä nautin hirveästi jouluna muistamisesta ja koen sen todella iloksi, että saan muistaa ihmisiä, vaikka sitten pienelläkin muistamisella.