7 kk vauvalle " parempi" rytmi
Kaipaan vinkkejä uuteen rytmiin. Meillä siis vauva 7 kk ja taapero 2.5 v.
Taaperon rytmi: 7 herätys, 12-14 ( 13-15) päikkärit, 21.(21.30)-7 unet.
Vauva 5.30 (6.00) herätys, unet yleensä vaunuissa 8-11, 13-14, 16-17, (ja joskus vielä 19-20!) ja yöunillle 21-22--5.30, syö pari kertaa yössä, 1 ja klo 4. Siinä välissä sitten pullotellaan ja syödään muutamia lusikallisia kiinteitä.
Eli, miten saisin vauvan yöunia pidennettyä. Siis oikeesti, mua raivostuttaa laittaa vauvaa päikkäreille silloin kun muualla vasta herätään!
Ihanteellinen olisi jos vauva nukkuisi aamulla pienet unet, ehkä tunnin, sitten puolenpäivän aikoihin pitemmät unet ulkona vaunuissa ja sitten iltapäivällä vielä yhdet pienemmät unet.
Meillä kiinteitä vasta maistellaan joten siitä ei vielä ole tulossa apua. Voiko vauvaa " pakottaa" tiettyyn rytmiin, siten että systemaattisesti vaan antaa ruokaa tiettyihin aikoihin ja nukuttaa tiettyyn aikaan.
Ja toinen kysymys, vauva syö yöllä kaksi kertaa, 90 ml kerrallaan. Onko kyse nälästä vai onko vaan imetyksestä jäänyt tapa, meillä nimittäin imetys lopui vastikään ja silloin kun imetin, niin silloin syötiin mooooonta kerta yössä.
Kommentit (2)
Enpä tiedä voiko tuolle aamuherätykselle tehdä mitään. Itse olen tyytynyt kohtaloon, ja ajatellut että kyse on vaiheesta. Aamu-unet meillä nukkuu 9-11 ulkona, silloin voi itse syödä aamiaista jne... Mielestäni ihan ok.
Meillä poika vasta 5kk, mutta 4kk jälkeen en ole antanut nukkua päiväunia klo 17 jälkeen. Jos nukkuu iltaunet klo 17 jälkeen menee iltarytmi ihan sekaisin. Voisitko ajatella että illan vikat päikkärit muutettaisiin jo yöuneksi? Omaan sänkyyn, ei enää mitään ohjelmaa kun herää jne, voisiko se onnistua? Ei kannata pelätä että aikainen nukkumaanmeno tarkoittaa aikaisempaa heräämistä, meillä se ei ainakaan sitä tarkoittanut.
17jälkeen en antaisi enää nukkua,itselläni on samanikäinen poika..ja herää viim.17viimisiltä unilta,nukkuu kahdet päikkärit.
Itekkin lopetin yöimetyksen kun oli kanssa koko ajan tissillä..joskus mies antaa pullosta kerran tuttelia,mutta suurimman osan nukkunut koko yön..poika kiljuu ja karjuukin välillä,mutta nukkuu omas huoneessaan,niin jatkaa sitten unia ilman maitoa.Nukahtaa yöunille 20-21..ja herää 6-8maissa..maitoa emme tarjoa jos herää esim. 22.00-01.Mutta jos nukkunut vaikka 20.30-4.00 niin herää selkeesti nälkäsenä,ja annettu pullo.
Kokeile tarjota vauvalle vettä maidon sijaan,niin jos pääsisi paullosta pois.
Illat on välillä rankkoja jos poika herää vaix 15.30 maissa viimisiltä unilta,ja valvotetaan 20.00 asti ja sit nukahtaa kyllä heti.Lähetään usein tuossa 18maissa puistoon(isompia lapsiakin talossa),kauppaan tai kylään,niin ilta sujuu ihan hyvin=)
Olipa sekavaa.Jokainen vauva on yksilö,ja ne mitkä toimii meillä ei välttämättä käy teille!!mutta toivotan parempia unia teille!!