Mikä biisi saa silmät vuotamaan? :)
Elikkä mikä biisi avaa hanat. Ei väliä onko kotimainen tai ulkomainen.
Kommentit (27)
Kate Bushin Wuthering heights ja Tori Amosin Winter.
Sitä kuuntelin itku silmässä silloin ja yhä vielä tulee vedet silmiin.
Tulee mieleen kerttunen häkissä Italiassa, joka kaiholla muistelee Suomen kesää. Surulliseksi sen tekee se, että linnut usein sokaistaan, jotta ne jaksaisivat laulaa. Itku tulee, kun ajattelen ihmisen pahuutta pientä lintua kohtaan :(
minut saa murheisiin vanha virsi Taalainmaan karjamajoilta. Ei ole siellläkään ihmisillä helppoa ollut; kylmissä majoissa kyyristellä.
Sanat menee: Niinkaunis on maa, niin korkea taivas, soi lintujen laulussa kukkiva kunnas ja varjoisat veet..niin varjoisat veet.
Aina itkettää, kun kuulee ja kappaleen syntytarina hyvin koskettava...
Sä lähdit pois siis olkoon niin...
ENKÄ TIIÄ MIKS, MUT TOI SAA MUT AINA KYYNELEHTIMÄÄN!
se, missä pikkuveli syntyi junassa yms. Olen kuullut sen myös eräissä evakkokarjalaisten juhlissa pienen tytön upeasti laulamana, ja voin kertoa, että salissa ei kuivaa silmää näkynyt. Itse vollotin melkein ääneen.
Vierailija:
" mä tunnen sinut pikkusisko, vaikka vasta kohdattiin..." en muista biisin nimeä mutta saa isooot kyyneleet aikaan
samoin Evakon laulu, jonka opettelin runsaan kymmenen vuoden iässä ulkoa ja soittamaankin, kun kaverit kuuntelivat ties mitä räminää.
Cherbourgin sateenvarjot... En tiedä kirjoitinko tuon nyt oikein, mutta se myös. Tulee mieleen ihana kesäinen yö, tai sen olisi pitänyt olla ihana. Menen taksilla synnytyssairaalaan puskemaan ulos kuolleen 15+ viikoilla olevan lapsen. Taksissa radio soitti tuota kappaletta. Tapauksesta on liki 8 vuotta, mutta kieltämättä jäi mieleen.
' Illan rauha kun syliin maan sulkee...'
eli bryan adams ja have you ever really loved a woman. juuri biisin tuo kohta saa aina tipan vierähtämään!
kuin myös Lapsuuden usko ja J.Kuoppamäen Pieni mies
Vielä kun ajattelee syytä miksi biisi on tehty :(
Ajatus perheen hitaasta kuolemasta pistää kieltämättä vähän niiskauttamaan.
" Kohta ryntäät maailman ruuhkaan, näet varjoja ja aurinkoa./ Tee mitä teet, mut älä sielullesi vahinkoa./ Sillä haavat nuo ei parane, vaik isi kuinka puhaltais..."
Aki Sirkesalo:´Pikkuihminen
ja nuo jo mainitut Maaritin lainaa van ja Yön ihmisen poika on ihan itkettäviä myös.
" Minä olen vasta seitsemän mutta silti mä jotain jo ymmärrän
Kun tv on mykkä ja radiossa kuulin uutisten lukijan itkevän.
Ne puhuu jostain pilvestä joka matkalla on vielä tänne päin.
Pikkusisko kysyi: " montako päivää jouluun?"
Ja isän silmiään pyyhkivän näin, silmiään pyyhkivän näin.."
*niisk*