Kokenut kätilö paikalla klo 17.30 saakka
Kommentit (22)
Vierailija:
Tikkaus kesti 50 min ja kätilö ei suostunut kertomaan montako laitettiin. Kivut oli sietämättömät, näin vähän väliä välkkyviä valoja ja päässä kilisi. Epiduraali ei auttanut lainkaan. Synnytys käynnistettiin oksitosiinitipalla, kun lapsivesi tuli. Yhtään omaa supistusta ei tullut. Vielä 10 kk synnytyksen jälkeen paikat hiukan arat. Mikä ennuste seuraavassa synnytyksessä?
Tikkejä ei koskaan lasketa, koska ovat itsestään sulavia, eikä niitä tarvitse poistaa. 50 min ompeluaika on keskimääräistä pitempi, mutta ei tavaton. Epiduraali ei auta ompeluvaiheeseen ja silloin puudutetaan paikallisesti ennen ompelua. Jos haava parani ilman infektiota ja avautumista, ei siitä pitäisi enää haittaa olla.
Seuraavassa synnytyksessä kudokset ovat jo myötäävämmät ja selviät todennäköisesti pienemmällä repeämällä tai episiotomialla.
klö
Eli siis ennenkuin supistaa yhtään. Mulla on kaikilla kolmella kerralla käynyt näin että ensin menneet vedet ja vasta vuorokauden-kahden päästä vauva syntynyt, eka käynnistettiin lopulta ja vesi jo vihreää. Onko siis yleistä että jos kerran menee vedet ensin niin niin käy joka kerralla?
Vierailija:
Eli siis ennenkuin supistaa yhtään. Mulla on kaikilla kolmella kerralla käynyt näin että ensin menneet vedet ja vasta vuorokauden-kahden päästä vauva syntynyt, eka käynnistettiin lopulta ja vesi jo vihreää. Onko siis yleistä että jos kerran menee vedet ensin niin niin käy joka kerralla?
Asian ei tarvitse toistua saman henkilön kohdalla, mutta kyllä kuvaamasi asia melko yleistä on, ehkä vajaa puolet synnytyksistä alkaa lapsivedenmenolla ja usein supistuksia joutuu odottelemaan,
klö
Oma synnytykseni päättyi hätäsektioon kun vauvan syke laski. Syynä oli kuulema liian vähäinen lapsivesi. Mitä tekemistä lapsiveden vähyydellä on asian kanssa? Istukka oli kalkkinen.
Kun toivoo esim. epiduraalia. Mielestäni voimakasta puudutetta käytetään tosi usein kun katsoo tilastoja, mikä on Erja Halmesmäen mukaan ainakin lisännyt imukuppisynnytysten määrää.
Valitettavasti yhtään ei voi ennustaa, sillä kuvaamasi kohdunsuuntilanne on hyvin tavallinen uudelleensynnyttäjällä tässä vaiheessa. Malttia odotteluun ja onnea sitten synnytykseen.
klö
Siis hedelmöityshoidoilla alkunsa saanut vauva?
johon synnytyksessä mennään jos vauvan sydänäänet heikkenevät? Ihan uteliaisuuttani kysyn, koska olen kuullut vain kontalleen komentamisesta. Mihin kontausasento muuten perustuu?
Jos on dieettihoitoinen raskausdiabetes, synnytys hoidetaan ihan kuten muutkin synnytykset. Synnytyksen jälkeen lapsen verensokereita seurataan pari vuorokautta. Jos insuliinihoitoinen, sitten on insuliini- ja ravintotipat synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen äidinkin verensokeriseuranta jatkuu.
klö
tappelemalla saada se jakkara saliin. No viimeisin kätilö ei niin vastaan laittanut. Toisessakin synnytyksessä kätilö sanoi, että kokeile makuulla. Sanoin, että en todellakaan pysty kun selkä oli todella kipeä. Ja yritti vaan olla hakematta, mutta toinen kätilö haki.
Foolihappoa käytetään tietyissä raudabn ja vitamiininpuutostiloissa sekä silloin, jos raskaana olevalla on epilepsialääkitys. Tarkkaa mekanismia sen vaikutuksista en tiedä.
klö
Vähentynyt veden määrä kertoo istukan toiminnan heikkenemisestä kuten istukan kalkkeutuminenkin. Tarkkaa rajaa veden määrälle ei ole, kokonaistilanne vaikuttaa l myös sikiön sykekäyrä ja kasvu, napaveren virtaus ym jotka selviävät ultraäänessä.
klö
Kyllä jotain kerrotaan, mutta aina ei ehdi. Valmennuksissa ja etukäteen jaettavassa materiaalissa ne on kyllä kerrottuna.
klö
Työskentelen myyntitehtävissä/asiakaspalvelussa. Työ on seisoma/liikkuvaa työtä. Teen 6 tuntisia päiviä, jolloin minulla on vain yksi 12 minuutin tauko, kun pääsen istumaan. Työmatkoihin menee yhteensä 3 tuntia päivässä, kun vien ja haen esikoisen päiväkodista kävellen ja jatkan siitä bussilla töihin.
Viimeviikot olen ollut todella väsynyt. Työpanokseni on heikentynyt. Unohtelen tärkeitäkin asioita. Kohdunsuun tilanne on hyvä. Se tarkistettiin juuri tänään. Ahdistavia supistuksia on päivittäin varsinkin, kun olen kävellyt tai seissyt kauan tai kävellyt hieman nopeammin. Joka päivä kotiin tullessani selkäni on todella kipeä ja olen niin väsynyt, että olisi pakko ottaa päiväunet, mutta harvemmin se onnistuu, koska mieheni on töissä ja esikoinen on nukkunut jo päiväkodissa. Vatsa painaa jo sen verran, että kävelyni on hidasta vaikka työni vaatisi välillä nopeampaakin menoa. Hengittäminen on vaikeutunut, kun vatsa painaa keuhkoja ja nenä on aina tukossa..
Onko järkeä yrittää vielä jatkaa työssäkäymistä, kun se tuntuu niin väkinäiseltä. Ihanasta työstä on väsymyksen takia tullut kamalan raskasta. Työmotivaationi on nollassa.
Mielestäni emme suhtaudu eri tavalla.
klö
Kontalleen tai kyljelleen pääpuoli alaspäin, jalat ylöspäin. Perustuu siihen, että jos sä lasku johtuu napanuoran puristumisesta johonkin, se vapautusi asennon vaihdolla. Istukan paikka ei vaikuta asiaan.
klö
Yksilöllisiä. En ole koskaan kuullut, että liittyisi sisaruuteen.
klö
Jakkarasynnytyksessä kätilön työasento on erittäin hankala. Monet meistä ovat jo muutenkin selkä- ja polvivaivaisia ja jakkarasynnytyksen hoito pahentaa asiaa. Itse hoidan, jos potilas niin haluaa, mutta lähipäivät mennään sitten särkylääkkeitten voimalla ellei peräti joudu sairauslomalle ja siihen ei työvoimapulan aikana olisi varaa.
klö
Aikaisemmissa raskauksissa olen oksentanut. Esikoisen kanssa 4kk koko ajan pää pöntössä. Toisen kanssa oksensin muutamia kertoja. Nyt kolmas raskaus vkolla 9+, eikä pahoinvoinnista ole tietoakaan. Lievää kuvotusta ja ruokaisia röyhtäisyjä on ollut vähän ja aaltoilevasti. Muina oireina nyt on: tissit kipeät ja kasvaneet, yöllä joutuu käydä pissalla, väsymys, tunteiden heilahtelu, hajuaistin herkistyminen. ja voimakas palelu. Minulla on ollut alusta saakka tunne, ettei kaikki ole hyvin. Neuvolassa kävin pari päivää sitten eikä terveydenhoitaja sanonut mitään mihinkään suuntaan.
Ultra on vasta 3 vkon kuluttua. Kuinka huolissaan pitäisi olla?
Tikkaus kesti 50 min ja kätilö ei suostunut kertomaan montako laitettiin. Kivut oli sietämättömät, näin vähän väliä välkkyviä valoja ja päässä kilisi. Epiduraali ei auttanut lainkaan. Synnytys käynnistettiin oksitosiinitipalla, kun lapsivesi tuli. Yhtään omaa supistusta ei tullut. Vielä 10 kk synnytyksen jälkeen paikat hiukan arat. Mikä ennuste seuraavassa synnytyksessä?