Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huoltajuustestamentti

13.11.2007 |

Gallup:

Oletko esittämässä toivettasi huoltajuustestamentilla?

Minkä hintainen testamentti oli/on?

Liitätkö mukaan esimerkiksi kirjettä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös pohtinut tätä.

Mikä mahtaisi olla oikea sanamuoto ja/tai mistä löytyisi malli

Vierailija
2/10 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajuustestamentin sanamuodolla ei liene suurta merkitystä, je sen voi tehdä ihan itsekkin vapain sanoin.

Paperissa tulee selvitä mikä on vanhempien toive lapsen sijoittamisesta.

Tiedustelin aikanaa asiasta lakimiehemme kanssa ja hän sanoi että asiasta voi tietysti tehdä paperin, mutta sosiaalityöntekijä loppujenlopuksi päättää mihin lapsi sijoitetaan.

Testamentti maksaa noin 200 ¿ molemminpuoliin 185-250 ¿välissä.

Riippuen tietysti asianajotoimistosta.

aa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on puolisonsa kanssa tehnyt paperin käsittääkseni lakimiehen kanssa ja alkuperäistä paperia säilytetään pankissa, meillä on kopio. Se kuuluu näin (nimet olen tietty poistanut;)):

" Mikäli meille xxxx(siskoni nimi ja sotu) ja xxx (hänen puolisonsa nimi ja sotu) sattuisi niin että emme pystyisi huolehtimaan lapsistamme xxx (lapsen nimi ja sotu) ja xxx (lapsen nimi ja sotu) esim.kuolemantapaus, toivomuksenamme on että xxx (minä ja mun sotu) yhdessä puolisonsa xxx (mun mies ja sen sotu) kanssa ottaisi lapset kasvatettavakseen. Mikäli tämä ei jostain syystä toteudu, lapsien toissijainen sijoituspaikka on isovanhempien luona xxx ja xxx (meidän vanhempien nimet). Lapsia ei saa missään tapauksessa erottaa toisistaan." Ja sit päiväys, paikka ja allekirjoitukset nimenselvennyksineen.

Tämä siksi, että siskoni puolison äiti on kuollut, isä alkoholisti ja siskon käsiin eivät luottaisi edes marsua, mutta pelkäävät, että saattaisi alkaa tapella lapsista ihan periaatteen vuoksi, vaikkei niitä haluaisikaan. On hyvä, että eläessä on ilmaistu toivomus, vanhempien sana on kuitenkin tosi painava.

Olisko tästä apua?

Vierailija
4/10 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielipiteenne, olisiko paperi hyvä olla asianajajan laatima vai kirjoittaisitteko itse...

Kinkkisiä juttuja...

Hirvittävän kallis paperi! Mutta kovin tärkeä!!!

Vierailija
5/10 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen oikeusjärjestelmä ei tunne huoltajuustestamenttia. Lapsia ei voi testamentata kenellekään. Toki toiveen voi esittää, mutta sosiaaliviranomaiset asian päättävät. Sukulaisijoitus ei aina ole lapsen edun mukaista, eikä sitä siksi välttämättä tehdä. Ei ole mikään oletus, että edesmenneiden vanhempien omat vanhemmat/sisarukset kasvattaisivat orvoiksi jääneet lapset. Toki näin voi käydä, mutta se ei ole mikään lähtökohta, että jäljelle jääneistä sukulaisista joku lapset " saa" .

Vierailija
6/10 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..juu, meillä ainakin tiedetään, mutta on haluttu kuitenkin ilmaista kanta, kyllä vanhempien toive aina painaa jonkin verran.Kyllä mekin omasta lapsestamme teemme samanlaisen, onpahan ainakin tiedossa mitä me ollaan haluttu eläessämme.

Vierailija
7/10 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi että paperi on virallinen paperi, sen tarkoitus on k-e-r-t-o-a vanhempien t-o-i-v-e, jonka päättävä taho myös ottaa huomioon, vaikkei sitä toivetta täyttäisikään. Nimikin on virallinen, mutta ehkä harhaanjohtava, ei suinkaan itsekeksitty :)

Kiitos asiallisista vastauksista! Niistä oli apua...ja kiva tietää että muutkin pohtivat samaa...

Vierailija
8/10 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen. Jos tuo paperi maksaa n200¿ ja siitä kuitenkin katsotaan vain toive..Onko sama jos kirjoittaa paperin,ottaa todistajien nimet,kopiot ja säilyttää itse. Näkyyhän se toive noinkin??

Vierailija
9/10 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo aiemmin mainitsin, paperista ei välttämättä ole hyötyä.

Voitte aivan hyvin tehdä paperin itse ja pyytää siihen todistajien allekirjoitukset, paprerin laatijalla ei ole merkitystä !!!

AA

Vierailija
10/10 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näidenhän pitää olla tietynlaisia, jotta olisivat päteviä. Molemmat otsikon asiakirjat ovat myös sitovia: asiat hoidetaan siten, kun niissä lukee. Huoltajuustestamentti ei tätä ole, se on vain todellakin toive, sitä ei mainita lainsäädännössä (kuten avioehto ja testamentti mainitaan) eikä sille ole mitään virallista kaavaa olemassa. On siis se ja sama, kuka sen laatii. Se on itse tehntynä ja todistajien allekirjoittamana ihan yhtä pätevä tai epäpätevä kuin kalliin asianajan laatimana.

Aivan hyvin siis voi tahtonsa ja toiveensa ilmaista ilman lakimiestä ja isoa laskua.

toukopouko:

Tiedoksi että paperi on virallinen paperi, sen tarkoitus on k-e-r-t-o-a vanhempien t-o-i-v-e, jonka päättävä taho myös ottaa huomioon, vaikkei sitä toivetta täyttäisikään. Nimikin on virallinen, mutta ehkä harhaanjohtava, ei suinkaan itsekeksitty :)

Kiitos asiallisista vastauksista! Niistä oli apua...ja kiva tietää että muutkin pohtivat samaa...