Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitsematon rahankäyttö

Vierailija
13.11.2007 |

On meidän perheen ongelma, joka kyllä tietyllä tasolla tiedostetaan, mutta jolle olemme kykenemättömiä tekemään mitään. Ja juuri kun taloutta on saatu pitkän yrityksen jälkeen kutakuinkin tasapainoon...

Sovimme esim. että viikon ruokaostoksiin menee 100e. Ok, siinä ehkä pysytäänkin, mutta sitten jonain toisena päivänä mies käy lasten kanssa marketissa ja pistää 80e lasten leluihin ja kaikenlaisiin herkkuihin, pelaa Kenoa, ostelee raha-arpoja. Itse taas lankean tilaamaan netistä vaatteita lapsille ja itselleni, ostelen kirpparilta muka jotain tarpeellista, haalaan kynttilöitä ja koristetyynyjä ym. krääsää.

Mikä neuvoksi?! En jaksa taas sitä, että rahat on loppu ja laskupino leviää käsiin. Auttaisiko, jos ottaisi kuun alussa selvän ruokarahan eri tilille ja se olisi se, millä pitäisi elää?

Neuvoton Ap

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina mietin, kun olen jotain ostamassa, että TARVITSENKO minä tätä? Yleensä aina huomaan, että ei, en tarvitse.

Vierailija
2/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään kädestä suuhun + jätetään osa laskuista roikkumaan kun tili on aina miinuksen puolella.

Onneksi, ONNEKSI, sain tarpeekseni vyön kiristelystä lapsena ja olen omannut järkevämmän rahankäyttötaidon, vaikka itsekin lapsena tuhlasin kaikki säästöt turhuuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, hyi meitä! Mutta se ei paljon auta. Mikä neuvoksi?

Ap

Vierailija
4/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun palkka tulee. Ja pidät kirjaa, milloin laskut tulevat, joten osaat nekin rahat ottaa erilleen heti palkan tultua. Vain ylimääräiset jäävät käyttötilille.

Vierailija
5/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkaatko ostamalla turvattomuuden tunnetta? Onko masennusta, jonka lievennykseen tarvitset mielihyvää ostamisesta?

Mulla on ajoittain pakkoshoppaamista. Olen ratkaissut sen niin, että ostelen silloin sellaisia asioita, joita on muutenkin pakko ostaa. Esim, kuivamuonaa kaappeihin, kauheet kasat wc -paperia ja talouspaperia, ym. Lapsille vaatteita, joita pakko hankkia muutenkin.

Vierailija
6/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pidän tällä viikolla " Älä osta mitään-viikon" ja jatkan samaa rataa ensi viikolla. Vähän turhauttavaa tyhjentää mieheltäkin käyttövarat, mutta pakko. tekee reissutyötä, joten jonkin verran tarvitsee ruokarahaa, mutta pakko pistää muut manit " piiloon" . Kuitenkin 6-henkinen perhe elätettävänä... Kiitos!

Ap

Vierailija
7/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän perheessä on kaksi shopaholicia löytänyt toisensa.

Menkää hakemaan apua.

Vierailija
8/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljon yksin lasten kanssa ja miehen työn vuoksi en pääse harrastamaan mitään säännöllisesti, enkä juuri edes esim. lenkillekään. Mies taas kärsii masennuksesta (lääkitys) ja hänellä tuo esim. herkkujen ostelu liittyy varmastikin siihen. Suklaankulutus on hänellä ollut huipussaan tämän pimeän ajan! Ennen liikuin hurjasti ja sain siitä mielihyvää. lapsuudenkodin taloudenhoito oli retuperällä (on muuten edelleenkin), joten en kai ole saanut tervettä mallia, miten taloutta hoidetaan hyvin. Alamme olla kuitenkin jo kolmekymppisiä, joten kai meillä pitäisi jo olla kykyä ottaa vastuuta elämästämme! Raivostuttavaa!

Ap

Vierailija
9/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei meillä todellakaan olisi varaa tuhlata ylenmäärin! Tulot ovat ihan hyvät, mutta menoja on paljon tämän kokoisessa pesueessa. Kiitos teille kaikille kommenteista! Tarvitsen potkujakin, ja moitteita.

Ap

Vierailija
10/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulisin, että kannattaa tehdä niinpäin, että siirrätte palkoista sivuun (ja jopa maksatte heti) kaiken mikä liittyy normaalikulutukseen (ruoat, vakuutukset, asumiskulut, uusittavat vaattteet jne). Ja sen jälkeen saatte kumpikin törsäilyrahaa ylijäämästä. Sillä voi tehdä sitten mitä kumpikin haluaa.

Samoin yksi kohtuullisen helppo tapaa säästää ruokalaskussa on se, että käy ruokakaupassa mahdollisimman harvoin. Jos ruokakauppalaskuun kuuluu naistenlehti ja ässäarpa on parempi ostaa ne vain kerran viikossa kuin joka toinen päivä.

Tuo totaalilakko kulutuksen suhteen on paljon vaikeampi pitää yllä jos kuitenkin on jotain rahaa käytettävissä.

Vierailija
11/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma tuhoutuu, kun teollisuus saastuttaa maapallon ja luonnonvaroja käytetään kaikkeen järjettömään!! Ihminen tulee toimeen hyvin vähällä. Muista tämä joka kerta kun aiot ostaa jotakin.

Vierailija
12/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos siirrytte käteisen käyttöön? Ainakin harjoitteluvaiheen ajaksi.

Antaisi ehkä konkreettisemman kuvan siitä, miten paljon rahaa on todella käytettävissä.

Lakse, paljon päivässä saa käyttää (käyttörahaa, siis pakollisten kiinteiden menojen lisäksi esim. ruokaan). Nostat käteistä ja kauppaan mennessä otat mukaan vain ne setelit, ei mitään kortteja. Silloin ei voi ostaa enempää kuin rahaa on. Ja nettikaupat kokonaan kieltoon.

Jos nostat koko viikon summan kerralla, jaa se klemmareilla päivän kokoisiin summiin. Jos et eilen ostanut mitään, saat ottaa kauppaan mennessä mukaan eilisenkin nipun.

Ja osta seuraavan viikon ruuat " edellisen viikon rahoilla" , eli vain silloin voi ostaa kun on käteistä kädessä. Ei niin, että heti pistät sileäksi juuri nostamasi setelit eikä loppuviikoksi jää mitään.

Vierailija
13/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdenkin heti maksamaan laskuja - ettei käy niin, ettei siellä kohta ole mitään, mistä maksaa... Mutta yritän nyt todenteolla pitää järjen matkassa tässä hommassa!!

Ap

Vierailija
14/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhuin miehen kanssa puhelimessa, että nyt pistetään rahahanat tiukasti kiinni, ettei homma karkaa. Hän oli ehdottomasti samaa mieltä. Kuulostaisiko järkevältä, että siirrämme tilipäivänä kuukauden ruokarahat (esim. 550e) S-tilille (käytämme aina Prismaa) ja sinne tulevat bonusrahat (n. 50-60e/kk) olisivat sitten ikäänkuin ekstraa ylimääräisiin menoihin?

Ap

Vierailija
15/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä prismasta kun saa muutakin kuin ruokaa! Mutta Tsemppiä.

Vierailija
16/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriltä) makeanhimon hillitsemiseksi ja lisäksi hedelmiä. Esim satsumat ovat tällä hetkellä maukkaita ja helppoja ottaa mukaan.

Sinä voisit tuunata jo olemassa olevia koriste-esineitä. Siinä menisi aikaa kivasti. Entäs neulominen tai jouluaskartelut?

Vierailija
17/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi esimmäinen asia jonka käskee perheen tehdä, on pitää kirjanpitoa kuukauden ajan mihin rahaa kuluu. Aika monelle tämä riittää jo herätykseksi kun näkee miten paljon kuluttaa turhuuteen. Ja sitten vielä kauheuden maksimoimiseksi, voitte kertoa summat kahdellatoista jollon saatte selvitettyä paljonko tuhlaatte vuodessa.

Ja sitten toinen neuvo on juuri se, että viikon ruokalista tehdään etukäteen ja ostetaan siihen tarvittavat ruuat kerralla ja sen jälkeen kauppaan ei mennä. Koska aina kaupasta tulee ostettua kaikkea muutakin, kuin sitä mitä oikeasti tarvitsee.

Vierailija
18/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme pyrkineet käymään vain kerran viikossa kaupassa (lauantaina), vain jotain maitoa pitää hakea viikolla. Silti sinne välillä eksyy turhaan ja tulee kotiin kynttilöiden, kosmetiikkaSARJOJEN ym. kanssa... Esim. lokakuussa uusimme lapsille KERRALLA kaksi kirjoituspöytää, kaksi kirjahyllyä ja yhden sängyn sekä tv-tason. Ei mitään säästämistä tätä ennen, vaan kaikki kertarysäyksellä. Joulukuussa on tulossa veronpalautuksia n. 1700e. Pidän kyllä huolen, etteivät ne rahat katoa sen sileäntien..!! Olen äärettömän kiitollinen asiallisesta palautteestanne! :)

Ap

Vierailija
19/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen kanssa melkoinen shoppaholic, mutta olen tietoisesti kouluttanut itseäni siitä pois. Nykyään mua lähinnä ärsyttää shoppailu, tulee vaan sellainen olo esim. jossain tavaratalossa että pitää päästä pois. Ja rahaa säästyy.

Yhden lisäisin vielä: siirrä joka kuussa tilipäivänä jollekin tilille mille teillä ei ole korttia edes pieni summa JOHON EI KOSKETA. Vaikka edes 20 e jos on tiukkaa. Vuoden päästä siellä on jo aika paljon enemmän. Helpottaa huomattavasti oloa jos on edes jonkun verran säästöjä jos sattuu jotain yllättävä tarve. (Ja uusien kenkien osto EI ole sitten tällainen yllättävä tarve...)

Vierailija
20/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon laitamme muutaman kymmenen euroa kuussa. Tuo idea voisi silti olla meille ihan käypä, että säästäisin jollekin tilille pesämunaa vaikka sen 20e kuussa. Vaikka ihan miehen tietämättäkin, sillä ei hän sellaista summaa osaa kaipailla. Kaikkea rahaa ei todellakaan tarvitse laittaa heti siinä ja nyt haisemaan!

Voisikohan vakuutusmaksut rätnätä yhteen ja sitten jakaa sen 12:lla ja pistää tämän summan kuukausittain vaikka sille ruokatilille (tai ns. pakollisiin juokseviin kuluihin), niin ei tule vakuutuksetkaan yllärinä. Niitä on tosiaan vaikea ennakoida, milloin tulevat. pitäisi oikeastikin laittaa vihkoon ylös, milloin niitä postista tipahtelee. Tuntuu että tiuhaan kuitenkin!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi