Miksi lasta ei saisi nukuttaa vieresse istuen/ maaten
Miksi lapsen pitää huutaa itsensä uneen, mä en niinku ymmärrä tota, pauhataan että pitää imettää että lapsi saa läheisyyttä mutta sitten nukkumaan mentessä pitää jäädä yksin :( en tajuu.
Kommentit (8)
maltaita, että suostuisin luopumaan meidän yhteisestä illan juttutuokiosta, iltasadun lukemisesta ja kun istun hetken rauhottuen itsekin hämärässä hiljaisessa huoneessa maailman menoa miettien ja kuunnellen rauhallista lapsen hengitystä ja sitten hiivin pois. Meidän kahden iltarutiinia tämä.
Jutelen lapsen kanssa tai lueskelen vieressä hetken. Ja monet kerrat ollaan juteltu asioita joista ei muuten tulis puhuttua päivän häslingissä. Lapsen peloista jne. Eikä myöskään ole käynyt niin kuin pelotellaan, ettei suostu muka nukahtamaan enää yksin tms. Kyllä nukahtaa. Kolmevuotiaasta on nukahtanut omaan huoneeseen, joko minä vieressä tai ilman.
Vierailija:
maltaita, että suostuisin luopumaan meidän yhteisestä illan juttutuokiosta, iltasadun lukemisesta ja kun istun hetken rauhottuen itsekin hämärässä hiljaisessa huoneessa maailman menoa miettien ja kuunnellen rauhallista lapsen hengitystä ja sitten hiivin pois. Meidän kahden iltarutiinia tämä.
kaikkien on noudatettava jotta nämä vanhemmat tuntisivat tekevänsä oikein. Näitä neuvoja tyrkytetään milloin missäkin lastenhoitoon liittyvässä asiassa. Kannattaa tehdä niin miten itseltä tuntuu hyvältä ja unohtaa muu.
Minusta on ihan järkevää, että iän kasvaessa palvelua lempeästi vähennetään. Leikki-ikäinen voi hyvin nukahtaa itse omaan sänkyynsä rauhallisen iltasatuhetken jälkeen.
olen alusta asti ollut sitä mieltä etten ala päivystämään lapsen sängyn vieressä kunnes tämä nukahtaa. En silti ole juuri koskaan huudattanut lasta uneen. Siis tyyliin huutakoon siellä kunnes nukahtaa. Vaan vähän väliä käynyt lapsen luona, pinenmpänä useammin ja nyt kun tyttö on jo yli 2v, juttelen hänelle toisesta huonesta ja käväisen välillä katsomassa. Tyttö ollut aina tosi hyvä nukkumaan ja nukahtamaan, joten ihan hyvin meillä toiminut.
Meillä on lapsia nukutettu aina eri tyyleillä niin oppii ettei ole yhtä tapaa. Kun vauvana oppii vaan iltapuuhat mutta nukahtaa voi vaunuun, petiin, syliin, viereeni..
Mutta itse tykkään että ollaan lähellä kun nukahdetaan. Omaan sänkyyn opetettiin niin että oltiin vieressä tukena. Ei otettu syliin. Sitten siitä pikkuhiljaa aletaan ottaan etäisyyttä. Nyt leikki-ikäsinä riittää että luetaan, jutellaan, halitaan. Laitan valoja pois ja lapset simahtaa.
En tykkää että lapsi nukahtaa yksin, jos se tarkottaa että lapsi karkaa pedistä jne.
eli tassutat eli pidät kättä lapsen selällä, kunnes on rauhoittunut (ei nukahtanut). Sit voi ottaa käden pois. Vielä vähän aikaa katselen vieressä ja sit hiivin pois.
en mä ainakaan jätä, koska ei mulle ole mitään haittaa siitä, että luen kymmenen minuuttia kirjaa sängyn vieressä. Samaten kun pidin ns unikoulua vuosi sitten (lapsi nyt 1v10kk) niin tökötin siinä vieressä koko ajan, en vain ottanut pois sängystä ja ohjasin takaisin makaamaan. Kahdessa yössä oppi nukkumaan läpi yön, vaikka neuvolasta kovin ohjattiin huudattamaan kun " oli niin mahdotonta se nukkuminen" . Kyllähän poika huusi, mutta tietäen että äiti ei jätä, vaikka mikä olis.