Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polygystiset munasarjat?

12.11.2007 |

Onko muilla kokemuksia tästä vaivasta? Entä onko vaikuttanut raskaaksi tulemiseen? Aloin vaan miettimään että on varmaan aika suuri vaikutus kun täti ei tule kylään välillä 4kk.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläkin vaivana, diagnosoitiin kesällä. Esikoista ollaan yritetty huhtikuusta 2006 eli 1½ vuotta.

Mun on vaikea sanoa, että johtuuko tämä lapsettomuus juuri monirakkulaisista munasarjoista, vai onko meillä ollut vain huono tuuri. Miestä ei ole tutkittu, mua tutkittiin tuon uä:n lisäksi sen verran, että ainakin siinä kierrossa ovulaatio tapahtui (verikoe).

Kierto myöskin melko säännöllinen, 26-33 pv, muuten ei ole juurikaan oireita kuten ylipainoa, pahaa aknea, hirsutismia tai kipeitä menkkoja. Ei PCO välttämättä estä raskaaksi tuloa, mutta vaikeampaa saattaa olla.

Vierailija
2/3 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrot on heitelleet nuoresta asti tosi paljon. Lyhyimmilläänkin n.35-40pv, pisimmillään (muutamana viime vuotena) 60pv.

Onko sulla ylipainoa? Se on ainakin yksi merkki pco:sta (tai pco syndroomasta, eli pcos:sta), samoin liikakarvaisuus (hirsutismi) jne. Mulla on kyllä ylipainoa, mutta hormonikokeet aina kaikki tasapainossa. MUTTA, olen 2 kertaa tullut raskaaksi heti laihduttuani enemmän! Esikoista yritimme 4kk, sen jälkeen aloin laihduttamaan ja miettimään muita asioita (hääjärjestelymme jne), 2kk siitä tein plussatestin. Toista lasta teimme ½ vuotta jonka jälkeen menin gynelle ja löytyi monirakkulaiset munasarjat. Aloitin syömään Clomifenia ja viidennestä kierrosta tärppäsi. Yritystä oli siis n. vuoden verran. Ennen kolmatta lasta laihdutin ja yhtäkkiä kierrot normalisoituivat (olivat n. 31-35pv!) ja aloin tuntemaan myös ovulaation. Raskauduinkin heti ekasta yrityskierrosta :)

Eli minun kohdallani raskautuminen vaikeutui, koska ovulaatiosta ei ollut tietoa. Verikokeita otettiin, niissä ei ovista näkynyt, mutta siinä pco-löydös-ultrassa löytyi iiiiso keltarauhanen, eli ovis oli ollut joskus kp30 tienoilla.

Eli mun neuvo on, että kannattaa hakeutua yksityiselle gynelle ja kysyä mitä hän on mieltä. Jos on ylipainoa, hänkin todnäk laittaisi laihduttamaan, mutta voivat myös määrätä Clomeja. Mulla ne normalisoivat kierrot, mutta ohensivat limakalvoja aivan hirveästi. Mutta siihen saa taas avuksi myös keltarauhashormonia, ettei limakalvot ohenisi. Kannattaa kysyä gyneltä! Onnea matkaan!

t. Mikaela ja tytöt 2/04, 2/06 ja LA 2/08

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kasvaa leuassa inhottavia karvoja mitä nypin aina pois..mut juu,lääkärissä oon (yksityisellä) käyny muutaman kerran...sano vaan että jos ei rupee nappaamaan niin tuu sit uudestaan ja katotaan..Äitini vaan on joutunut myös vetämään kuureja joskus että saivat minut alkuun.Ylipainoa ei ole,ennemmin alipainoa...