Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta imetyskertaa 9 kk vielä tarvitsee?

12.11.2007 |

Olen alkanut pohtimaan saako 9 kk ikäinen poikani tarpeeksi maitoa. Imetyskertoja on yleensä 4 päivässä, joskus harvoin 5. Nämäkin kerrat ovat usein sellaisia pikaisia " imaisuja" , ja aina poika ei edes rintaa huoli... Ainoastaan aamuisin juo mielestäni hyvin ja pitkään.

Kiinteästä ruuasta tietysti jo saa suurimman osan tarvitsemastaan energiasta, mutta mietityttää kalsiumin saanti ja neste muutenkin. Vettä juo hiukan ruuan päälle ja velliä olen lorauttanut tilkan iltapuuroon.

En millään haluaisi enää tässä vaiheessa alkaa korvikkeita antamaan, mutta pitääkö tuolla maitomäärällä jo ruveta sitä harkitsemaan? Yöllä meillä ei olla enää kolmeen kuukauteen herätty syömään ja kasvukin on ollut viimeaikoina ihan ok, pieni poju kuitenkin on (n. 7 kg ja 68 cm).

Olen siis yrittänyt imettää myös ennen kiinteää ruokaa, muttei siltikään mielestäni juo keskittyneemmin/kauemmin rintaa kuin ruuan jälkeen.

Vähän tuntuu surulliselta, että tähänkö tämä imetys nyt loppuu... Suunnitellut olin imettäväni ainakin vuoden ikään.

Mutta kokemuksia tms. kaipaisin imetyskertojen riittävyydestä ja maitomääristä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon pojan pienen koon vuoksi tulee pohdittua ehkä liikaakin näitä syömis- ja imetysasioita.. Poika on rakenteeltaan siro, joten uskoisin, että vaikka saisi korviketta äidinmaidon tilalla, tuskinpa paino/pituus kovasti nousisi. Mutta silti mietityttää.

Imetystä haluaisin jatkaa vuoden ikään asti. Sitten kun lehmänmaito on kunnolla kuvioissa mukana, tarkoitus olisi imetys lopettaa. Eli taaperoimetystä en ollut enää suunnitellut antavani.

Jos jollakin on vielä kommentteja/neuvoja asiasta, niitä mieluusti ottaisin vastaan!

Vierailija
2/2 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla esikoinen tuossa iässä kävi rinnalla 3-4 krt/vrk ja neuvolassa sanottiin sen riittävän, kun sai kiinteitä jo kunnolla sen 5 ateriaa päivässä. Ja tuossa iässähän se tissittely on niin tehokasta, että imasevat tarvitsemansa maidon muutamassa minuutissa! Itse imettelin silloin kun toinen oli juuri herännyt, maistui silloin paremmin. Kiinteiden kassa hörpättiin vettä. Lisäilin kyllä jonkin verran korvikejauhetta esim iltapuuroon (tosin enemmänkin maun, kuin maidon vuoksi). Kohtahan saat alkaa antaa hapanmaitotuotteita, joten ne tulevat lisäksi sitten. Itse en ainakaan ruokajuomaksi alkaisin korviketta enää antamaan, loppuu se harvempikin rinnalla käynti.

Nyt pikkukakkonen on 8 kk, ja imee parhaiten ennen soseita, imetän 6 krt/vrk, joista yksi kerta on vielä yöllä. Kiinteitä syödään 4 krt/päivä ja välipalan lisään näinä päivinä. Meillä kanssa tätä tyttö on hoikkanen, 7,5 kiloa ja hitusen alle 70 senttiä, joten noita syömiskertoja tulee mietittyä. Mutta uskon, että maitoa ja imetystä piisaa vielä kauan, muistaakseni juuri tässä iässä alkoi taas imetys maistua paremmin kunhan löysi " oikean" imetysajankohdan.

Ainiin, kannattaa miettiä jaksaako vielä kannustaa rinnalle vai alatteko vähentämään päin. Nää mun mielipiteet on siitä näkövinkkelistä, että aion imettää vielä pitkään, jos neidille vaan kelpaa : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla