***MAALIKSET ' 05, se on taas uusi viikko!***
Kommentit (34)
Tänään päästiin aamupäivällä maalistytön kanssa ulos, kun saatiin meille itkuhäläri lainaksi. Mainiosti se toimi, ja ilmoitti myös mulle kännykkään tulevistä puheluista ennen kuin puhelin ehti soimaan:-D
Ihana talvinen keli! Maalisneiti nautti lätäköiden päällä olevien jäiden rikkomisesta ja ihmetteli keinulaudan liukkautta. Valitettavasti ei päästy tekemään lumiukkoja, mutta eiköhän niitäkin vielä keretä.
Nyt rupean taas pengastamaan papereita, kävin tuossa syksyllä kertyneitä papereita läpi, ja huomasin, että mulla verotuspäätöksessä oli merkitty isommat tulot kuin mitä mä olen saanut palkkaa ja kotihoidontukea viime vuonna.
joten--->
korvapuustit
Ei pitäs kai mainostaa tässä, mutta mie linsaan töistä. No, ei nyt ihan, mutta kuitenkin. Miulla oli se kontrolli ja en viitsinyt mennä 15min töihin takaisin, niin tulin kotia. Miten tuostakin ihminen kokee huonoa omaatuntoa, mokomasta muutamasta minuutista.
Kaikki oli hyvin ja kirurgi oli varsin tyytyväinen. Kysyi, olisinko halunnut vielä pienemmät. Vastasin, että nämä on miulle pienet ja just sopivat vaikka D-kuppi onkin. Ihanat vieläkin ja tulee olemaan =)
Ulkona on sitten raaka ilma, vaikka olin kuinka pukenut -> ulkona tuli kylmä, enkä ole vieläkään kunnolla lämminnyt. Kohta menen ulkoiluttamaan koiran ja sitten hakemaan tyttöset kotiin.
Meilläkin viime yö oli vaikea. Mimmi kävi vasta klo 22.20 nukkumaan, vaikka nukkumaan mentiin klo 21. Siinä mie sitten melkein puoltoista tuntia makasin sängyn vieressä. Arvasin, ettei yö tule menemään hyvin ja löysinkin itseni sieltä makaamasta vielä neljä kertaa. Nyt väsyttää.
Kalamamille piti combatista mainita, etten mie päässyt. Tänään ehkä uusi yritys. Tosin nyt ei kyllä huvita mennä, kun väsyttää ja palelee. Joko kohta vaihtuu taas ohjelma? Mie niin tykkäsin tästä.
Lehtovin mietteitä ja kokemuksia luin myös itsekin miettien tuota asiaa. Liikaa ei pidä opettajien vastuulle laittaa, kaikkihan pitäs lähtä kotonta. Ja minkäs teet, jos nuori ei halua apua tai koe sitä tarvitsevansa.
G: Onko teillä minkä verran pikkujouluja? Meiltä täältä lähtee iso kaveriporukka risteilylle, ja meillä sitten arvottiin kumpa sinne pääsee mie vai mies. No, miulla ei ole mahd. saada vapaita, eikä saataisi lapsia hoitoon, niin mies pääsee risteilylle. Kyllä harmittaa. . Huomenna saan sitten tietää millasia työpaikan pikkujouluja on tiedossa. Olisi nyt jotain kivaa.
G: Milloin laitatte jouluverhot? Mie ajattelin tuossa ensi viikonvaihteessa tai sitten next viikonloppunan laitta olkkariin ja keittiöön verhot. Kerkeää sitten hetken aikaa olla ikkunoissa.
G: Ihan toiseen aiheeseen, mutta tuli mieleen, että kuinka kauan aikaisemmin aamulla herätätte lapset, ennen tarhaan viemistä? Meillä herätän jos tarvitsee klo 7, kun klo 8 mennessä ollaan hoidossa. Riittää ihan hyvin.
Nyt mie lähen käyttää tuon koiruuden ja sitten hakemaan kullanmuruja kotiin. Jo onkin ikävä.
Tuulia
meni hankalaksi tämä kotiäitiyden tavoittelu. Soittelin Kelaan ja päiväkotiin ja lopputulos seuraavanlainen. Tarhapaikan saa maksutta katkolle 4 kuukaudeksi. Sitä lyhyemmästä ajasta joutuu maksamaan puolet hoitomaksusta. Kotihoidontukea ei saa, jos ei irtisano tarhapaikkaa ja irtisanomisen pitää kestää 4 kk. Me ei ehdittäisi pitää Kaisaa pois tarhasta kuin max. 3,5 kk ennen 3-vuotispäivää.
Siispä aloitan työnhaun heti ja pidän tarhapaikan osittaisena siihen asti kunnes saan töitä ja Kaisa tulee käymään tarhassa koko sen ajan. Nyt sitten vaan peukut pystyyn, että hyviä töitä löytyy.
Muihin juttuihin - meillä on firman pikkujoulut nyt perjantaina. Osallistun niihin, koska ne on samalla mun kollegan läksiäiset. Muuten jättäisin suosiolla väliin. Me itse pidetään pikkujoulun tyyppisesti glögikutsut joulukuussa. Taitaa olla seitsemäs vuosi, kun niitä järjestetään. Muita kinkereitä ei ole tiedossa.
Joululahjoja olen viime päivinä mietiskellyt. Toisaalta tekisi mieli ostaa vaikka mitä Kaisalle. Mutta taidetaan antaa vain kesän alennusmyynneistä hankittu Muumien Teatteri Emma ja siihen varaväkeä. Ensin täytyy tarkistaa, mitkä hahmot siinä on jo valmiina. Lisäksi olen pyytänyt palapelejä, duploja ja leikkiruokia. Meillä ollaan lahjojen kanssa pysytty viime vuosina kohtuudessa. Siitä olen oikeasti ylpeä!
Ei vaan, kai sinne työpaikkasivuille nyt on mentävä. Ei sitä työtä muuten löydy!
kua ja Kaisa
Me käväistiin aamupäivällä Kättärillä tarkistamassa vauvan kuulo. Silloin synnytysreissulla ei saatu sitä mitattua, vaikka neljä eri hoitajaa kokeili parin tunnin ajan. Nykyään ei ole enää sellaista töräytettävää torvea, vaan tärykalvon liikettä mittaava härdelli, joka tungetaan korvaan. No, kuulo tuli todistettavasti todettua toimivaksi.
Olin juuri päässyt menomatkalla Lahdentielle, kun huomasin, että pissapoika ei toiminut. Lievästi kurassa tuli ajettua Koskelantien Essolle asti. Vähän hirvitti, mutta minkäs olisi voinut tehdä.
Samalla reissulla kävin töissä näyttämässä pienokaista ja kuulemassa uusimmat juorut. Hain myös valokuvia, niin voin mummalle lähettää , että voi tutkia, kenen näköinen tuo vauva nyt sitten oikein onkaan.
Jouluverhoja mulla ei edes ole, olen kyllä viimeiset kymmenen vuotta harkinnut hankkivani sellaiset. Nyt mulla on ompelukoneesta vetohihna rikki, joten eipä tulisi tehtyä, vaikka kangas olisikin. Muuten viritän joulukoristeet yleensä joulukuun alussa ja korjaan ne pois loppiaisena.
Kertokaapa mulle, poikalapsien äidit, mikä mulla on pielessä, kun melkein joka vaipasta vuotaa pissa kyljestä läpi. Vauvan makuasento voi olla kyljellään tai selällään, kolmen tunnin unet jo tietää vaatteidenvaihtokeikkaa. Poika kyllä pissaa kovasti. Tällä hetkellä käytän Liberon 2-4 ja 3-6 kg:n vaippoja, kummastakin tulee yhtä lailla läpi. Maalistytöllä ei ikinä muistaakseni tullut kuin korkeintaan kolikon kokoinen märkä läntti läpi.
Tästäpä muihin hommiin.
korvapuustit
Korvapuustille vastailen...en kyl tiijä onko asialla mitään merkitystä siihen et vaippa valskaa mut kerronpa kuitenkin...
Eli mä vieläkin Juusolle kun yövaippa laitan, ni tarkistan et pippeli jää suoraan alaspäin.Ei siis ylös taikka sivulle sojottaan.Meillä ei nimittäin vauva-aikanakaan vaipat valskanneet vaikka pissaa tulikin ja vieläkin yön jäliltä pissaa voi olla vaipassa paljon.Mut en sit tiijä onko tolla kertomallani asialla merkitystä tollaseen...
Nyt antamaan pojalle ruokaa.
S ja Juuso joka ollut känkkis tuulella koko päivän
Makruloota uunissa ja molemmat likat omissa leikeissään, mikä sauma tulla koneelle!
Kualle pidetään peukkuja pystyssä. Onpas nuo jutut sitten kinkkisiä ja tarkkoja. Kyllä varmasti saat mieleisen työpaikan.
Noihin vaippajuttuihin en osaa auttaa, kun ei ole poikia ;)
Mitäs muuta, eipä kummempaa. Ihana oli olla omassa pk:ssa. Miuta oli selvästikin kaipailtu. Ja pikkujoulutkin on tiedossa, hohtokeilailua ja ravintolaillallista. Vielä kun pääsiskin niihin..
Mie ostin tuohon eteiseen Erisanin käsidesin. Mie oon tosi huono muistamaan pesettämään lasten käsiä kotiin tullessa, joten tuolla huuhdeella sitten kädet heti kuin päässään kotiin. Kaikkee pöpöä liikenteessä, joten ei kai pahaksi.
OTTIKO kukaan lapsille sen influenssa rokotteen? Voi miuta, mie unohdin koko jutun, kun en töissä ollut silloin. Meni siis ohi meidän perheeltä.
Eipä tässä nyt muuta tällä erään.
Tuulia
Ensinnäkin: Uupu, kiva kun kävit kirjoittamassa kuulumisia! Aina piristää, kun " vanhat" käy postailemassa uutisia ;-)
Ja kiitokset Kualle noista kodinhoidontukijutuista... Harkitsen nimittäin nyt kyllä (osin Kuan esimerkin innostamana...) vakavasti minäkin irtisanoutumista. Kaksi viimeisintä työpäivää ovat osoittaneet, että alkaa tulla mitta täyteen... Hirveää härdelliä ollut jo pitkään, mutta nyt tuli vielä pari ikävää juttua eteen, eikä millään jaksaisi taas puljata niiden kanssa. Laskeskelin tuossa jo, että mitä saisi mistäkin, mutta tuo 4 kk " karenssi" kotihoidontuessa on vähän hankala... Ajattelin nimittäin, että jos olisin ollut maaliskuun loppuun kotihoidontuella ja sitten työttömyyspäivärahalla. Mutta samalla ajattelin, että olisin kyllä hakenut töitä. Mutta ei siis ole näköjään mahdollista. No, pitää laskeskella, pärjättäisiinkö työttömyyspäivärahan karenssiaika ilman tuloja... Mietin nyt rauhassa ainakin viikonlopun yli - maanantaina on kehityskeskustelu, jossa kyllä vähintään puran kaikki angstit...
Poikavauvojen pissailusta: Meillä Nuutilta tuli jatkuvasti jostain suunnasta vaipat läpi. Minäkin päättelin kyllä sen johtuvan pippelin asennosta, eli pippeli piti laittaa huolella suoraksi. Lisäksi huomasin, että Liberot pitivät meillä paljon Pampersia paremmin, eli kannattaa myös kokeilla, jos joku toinen vaippamerkki toimisi paremmin.
Influenssarokotetta ei otettu. Mietin kyllä pitkään, mutta en saanut aikaiseksi.
Jouluverhoja meillä ei ole, enkä edes tänä vuonna ainakaan haaveile, sen verran iso homma oli ripustaa nuo tavallisetkin verhot... Koristeita ja joululiinoja ym. on sitten kyllä senkin edestä ;-)
Jahas. Mies tuli kotiin. Meenpä pussaamaan häntä ;-)
Terhi&muksut
Vastailen vähän. Korvapuustille piti sanoa ihan sama neuvo kuin suohomppeli jo kertoi sekä tele. Tosta vaipan valskauksesta meinaan.
Toivottavasti Kua löytää työtä pian.
Tuulia me otettiin Emilialle tuo rokotus viime viikolla ja joulukuussa annetaan toinen. Soitin terkkarille vaan ja se antoi ajan siihen. Alle 3 vuotiaille se on ilmainen. Ainakin täällä.
Meillä tuo pottailu onnistuu nyt niin että istuu siihen mutta tulosta ei ole tullut.
Nyt ei ajatukset juokse.
Niin ei meil oo ku keittiöön jouluverhot ja sit koristeita ja pöytäliinoja laitellaa joulukuun puolivälin jälkeen.
T.S ja E
joten jatkan vielä hetken. Maito ja leikkele loppu, pakko käydä aamuksi hakemassa...
Piti Lehtoville toivotella voimia töihin ja Jokela-tapauksen aiheuttamiin jälkiselvittelyihin ja järkytykseen. Juttelin yhden opettaja-kaverini kanssa, ja hän kommentoi hyvin samaan tyyliin, eli että turvallisuuden tunne kyllä meni.
Sitten Tuulian galluppeihin vielä:
Pikkujouluihin en pääse, olen yhdellä kurssilla meidän yksikön pikkujoulupäivänä. Ja sitten saatte nauraa: Meidän koko firman pikkujoulut ovat yhtenä torstai-iltapäivänä klo 15. Porukka on kutsuttu kirkkoon. Sen jälkeen saa mukillisen glögiä... Ja siinä se. Oikeasti! Aiempina vuosina on juhlittu kunnolla, mutta tänä vuonna siis ei... Arvatkaa, onko meillä oltu käärmeissään... Onneksi yksikönjohtaja sentään pelasti tilanteen ja järjesti omat juhlat...
Ja aamuherätyksistä: Lapset heräävät arkiaamuina klo 7 mennessä. Jos lähdemme klo 7.20, pyrin herättämään 6.45. Jos taas mennään myöhempään, herätään seitsemän pintaan. Mutta vähintään sen puoli tuntia varaan heräämisestä lähtöaikaan.
Ja nyt menen erottamaan nuo riehuvat riiviöt. Ihan älytöntä kohkaamista taas, lienevät sen verran väsyneitä, että mitään järkevää eivät leiki...
Terhitaas
TEL05:
Meidän koko firman pikkujoulut ovat yhtenä torstai-iltapäivänä klo 15. Porukka on kutsuttu kirkkoon. Sen jälkeen saa mukillisen glögiä... Ja siinä se.
Kyllä mä olen sitä piliä mielestäni kääntänyt alaspäin, mutta ehkä pitää olla huolellisempi. Nyt olen muutamana yönä pitänyt kylpypyyhettä nelinkerroin käännettynä pojan alla, kun en ole jaksanut ruveta purkamaan koko petiä kesken yön. Taidan myös kokeilla sitä pampersia, pyykkiä kertyy sitä vauhtia.
Leivoin just appelsiinikakun ja on aivan tajuttoman hyvä tuoksu kotona. Pakko päästä maistamaan heti, kun vähän jäähtyy, vaikka onkin parhaimmillaan parin viikon kuluttua...
korvapuustit
heti pitää kommentoida Terhille, että kannattaa vielä tarkistaa faktat. Päiväkodissa olivat sitä mieltä, että heillä on siellä kaksi lasta, joiden äidit ovat hoitovapaalla 4 kk ja tarhapaikka on vain jäähyllä. Eihän sitä toisten rahoituskuvioista tiedä, mutta kannattaa kuitenkin varmistaa onko se mahdollista. Jos mä olin vaan niin hölmö, että soitin Kelaan. En mä tiedä näkeekö ne mistään, että sitä tarhapaikkaa ei ole irtisanottu.
Pyörii nämä jutut mielessä enimmäkseen. Töistä sen verran, että tänään luovutin viimeisen osaston. Enää kaksi isoa tapahtumaa ja SE ON SIINÄ!! Kolme viikkoa ja kaikki on historiaa. On kertakaikkisen huojentunut olo.
Ollaan just menossa saunaan, joten en tässä enempiä tällä kertaa.
Kuulumisiin, kua
Töissä tässä lintsailen hommista...
Kualle kiitokset lisätiedoista. Mä kyllä siis ihan ajattelin irtisanoa perhepäivähoitopaikan ja ottaa muksut kotiin. Nykyhoitopaikka on ihan jees, mutta ei mikään ihmeellinen... Eli ei niin hyvä, että pitäisi ehdoin tahdoin pitää kiinni... Mutta täytyy selvitellä... Haaveilin jo kotihoidontuen kuntalisästäkin, mutta sehän oli meillä tietysti elokuun alussa muuttunut niin, että sen saa vain alle 2-vuotiaasta. Blääh.
No, tänään töissäkäynti tuntuu taas vähän mukavammalta, joten saattaa olla, että jää toistaiseksi vain puheeksi... Haen kyllä töitä Treen seudulta, eli jossain vaiheessa täältä lähden, mutta nyt mietin siis sitä, lähdenkö " tyhjän päälle" vaiko en.
No joo... Hauskuutin itseäni aamulla junassa lueskelemalla meidän raskausaikaisia pinoja ja oman synnytyspäiväni pinoa. Olen jossain vaiheessa imuroinut niitä omalle koneelleni, ajatuksena koostaa jonkintyyppistä odotus-/synnytyspäiväkirjaa Saanalle jossain vaiheessa. Vitsit, oli hauskaa luettavaa! Se uskomaton v-tus, joka meillä kaikilla oli siinä maaliskuussa, kun porukka paukkasi pikku hiljaa yliajalle, oli ihan hillittömän hauskaa näin jälkeen päin! Silloin ei kyllä naurattanut... Mutta hirtehishuumoria kyllä löytyi ja kielenkäyttö oli niin värikästä, että piti nauruntyrskähdyksiä pidätellä... Oli tosiaan kerrankin hauska junamatka ;-)
Tänään menenkin lasten kanssa vanhemmilleni yöksi, kun mies on yön Hgissä. Pääsen siis hemmoteltavaksi, edessä sauna ja pöytään katettu ruoka... Huomenna pidän vapaapäivän ja lähden äidin kanssa kädentaitomessuille. Siellä oli ainakin viime vuonna kaikkea ihanaa hiplattavaa (onneksi ei ollut juuri käteistä mukana eikä joka paikkaan käynyt kortti, muuten olisi mennyt kyllä kaikki rahat...), joten odotan innolla huomista.
Semmottis tänne. JOs jatkais työntekoa!
Mukavaa päivänjatkoa!
Terhi ja muksut
Miten kauan noi tänne kirjoitetut jutut pysyy jossain tallessa? Millä ne saa kaivettua esiin? Paitsi tietysti sivu kerrallaan. Olen kyllä pitänyt tytölle laiskasti päiväkirjaa noin kerran kuussa, mutta paljon on jäänyt sinne laittamatta.
Influenssarokotuksen kävi mies hakemassa tytölle sillä välin, kun mä olin Kättärillä. Toinen on sitten joulukuun alkupäivinä. Ei kuulemma sattunut kovin paljoa ja laastari pepussa kruunasi kokemuksen. Tarrakin tuli urhoollisuudesta. Tuli muuten mieleen, että mahtavatkohan terveydenhoitajat kuulua Tehyyn ja lähteä pois neuvoloista ensi viikolla. Olen suhteellisen laiskasti jaksanut seurata tuota työtaistelu-uhan kehittymistä.
Tarha-aamuina herätän likan puolitoista tuntia ennen tarhassaoloaikaa. Siinä ehditään ottamaan myös aamupala ja pukemaan rauhassa.
Saatiin eilen tytön tarhakuvat. Niin on totinen torvensoittaja tämä tyttö! Ei hymyn häivää! Otetaan vaan ryhmäkuva ja yksi iso kuva, viime vuonna jaettiin joka mummille, kummille ja tädille.
Tässä olisi vielä läjä silitettävää...
korvapuustit
Terhi, onnistuuko niiden lähettäminen sähköpostilla? Mä ainakin haluaisin lukea niitä..
kua
Minä olisin kans innokas vastaanottamaan noita vanhoja pinoja luettavaksi....minä ite oon onneton tumpelo koneen kans,laskut osaan maksaa ja tietty tänne sivulle osaan! ;)
Juusolla tänään valokuvaus hoidossa,saapas nähä,onko ollut yhtään yhteistyökykyinen kuvaajan kans...
Meille tuli ne kalusteet tänään!!!Olohuone on nyt ihan tynnä kaappeja sun muuta.Nyt sitten vaan paikalleen laittelemaan.
Vaan nyt lähen kaupan kautta ja sit poitsu hakeen hoidosta.Illalla vielä kaheks tuntia töihin.
S ja Juuso
Mäkin haluaisin lukea niitä vanhoja pinoja!
Me käytin tänään poikien kanssa neuvolassa. Oli 5 kk neuvola ja samalla otettiin Henristä mitat kun olen ollut huolissani Henrin painosta. Henri oli nyt 98,3 cm ja 13,4 kg. Kohta on metri rikki ja ei paina edes 14 kiloa. Mutta terkkarin mielestä on ihan hyvä kun kasvaa omalla käyrällään ja kaikki siis hyvin. Paino suhteessa pituuteen on -15%.
Eeli taasen oli 69,5 cm ja 7,250 kg. Painon suhde pituuteen myös
-15%. Pitkiä ja hoikkia poikia molemmat. Mietin vaan et monet on vuoden vanhana vähän yli 70 cm ja meiän poitsu on vasta 5 kk ja nyt jo melkein 70 cm. Hurjaa!
Meillä oli eilen taas aika kaamea päivä Henrin kanssa. Ei totellut sitten mitään ja sain huudattaa häntä olan takaa kun koko ajan piti jotain kieltää ja hän heittäytyy sit lattialle huutamaan. Aikas paha uhmaikä juuri nyt menossa. Neuvolasta sain kanssa tänään kantaa huutavan lapsen ulos kun ei muuten suostunut lähtemään : )
Tarhassa kuitenkin sanovat et Henri on aina niin kiltti ja tottelevainen...Purkaa sit kotona kaiken...
Mutta nyt siivoamaan!
Kalamami, Henri ja Eeli
jos niistä saisi tehtyö jonkuin tiedoston, minkä sitten voisi laittaa sähköpostin kautta. Mie en ymmärrä näistä koneista myöskään tuon taivaallista..etten edes osais koneelle mitään imuroidakaan.
Meillä lapsilla on huomenna vapaa päivä isukin kanssa. Ihan kivaa vaihtelua heille. menevät ostamaan pulkan ja katsastamaan jääkaappeja. Meillä on vanha jääkaappi ja nyt alkaa tiivisteet fuskaamaan eikä ovi pysy kiinni. Sekä se on vähän liian pieni meidän perheelle. Ylimäärästä rahaa ei kyllä ole, mutta jostain se on taas tingittävä ->joululahjoista.
JUosta sitten aasin siltä myös työpaikkoihin. Meillä töissä on jäämässä yksi pienten puolen hoitaja helmikuussa äippälomalle ja mietin hakisinko hänen sijaisuutta. Se olisi pidempi aikainen ja varmempi juttu kuin tämä, sekä 38.15/vko. Joten siksi kiinnostaisi, mutta sitten taas tytöt on sen verran pieniä, niin eikös tämä työ olisi sopivampi kun siitä niin pidän. Toisaalta tämä n.900e/kk ei juuri mieltä lämmitä, niin isompi tili houkuttelisi.
Vai meniskö työkkäriin ja kyselis,mitä työtä sitä osaisi tehdä, mistä saisi oikean tilinkin..
Nyt Mimmi otti pultit, kun haluaa koneelta katsoa joko pellehermannia tai valokuvia..eli tästä pitäneen poistua.
Tuulia
Nopeasti vielä...
Siis minä kaivoin pinot vain hakemalla omaa nimimerkkiäni. Löytyi aika hyvin, jos olin allekirjoittanut nimimerkillä... Tai sitten joku muu siteerasi. Kyllä ainakin vuoden päähän pinoja löytyy.
Mulla ei valitettavasti ole tallessa koko pinoja, lähinnä omia kirjoituksiani ja ihan muutama muu. Sekä synnytyspäivän koko pino. Mutta sen synnytyspäivän pinon voin lähettää kyllä s-postin liitteenä (on ihan Word-tiedosto) vaikka sähköpostiringin kautta tai ihan pyynnöstä erikseen. Sen päivän pinossa olivat mm. Kua, Lehtovi, Tuulia, Vupii, Uupu, Jolla, EliisaKu, Tiikeri82, Elli32, Shande, Coe, Pääsiäisäiti, Vic70, Murmeliitta ja muutama muukin. Pinolla on Word-dokumenttina pituutta 16 sivua...
Mutta tosiaan minulla ei tuosta odotusajasta ole kuin omat tekstini tallella muuten. Olisi kyllä pitänyt pitää kirjaa muistakin. Hitsi, jos olisi tiennyt, että tämä yhteydenpito jatkuu näin pitkään jne., niin olisi sen varmaan tehnytkin...
Nyt lähden junaan ja kotiin!
Terhi
Maalisneiti läksi aamulla tarhaan toimeliaana kuten aina. Iltapäivällä vietettäneen hetki ulkona, jos keli pysyy näin hienona, aurinko paistaa pitkästä aikaa.
Aamupäivällä kävi terkkari punnitsemassa pikkuveikan. Painoa oli tullut synnäriltä lähdön jälkeen 800g, joten hyvin näyttää kasvavan, ihan isonsiskon jalanjäljissä.
Hyvää viikonloppua kaikille!
korvapuustit
Täällä taas aikaa tapan hyppytunneilla. Meillä vaihtui eilen jakso ja lukujärjestys ja nyt on taas keskellä päivää tämmösiä kivoja kahden tunnin vapaita, joiden aikan ei oikein välttämättä keksi mitään kovin kehittävää tekemistä. Ihan tuossa alkusyksystä vielä meni nääkin tunnit töitä tehdessä, kun piti uusien kurssien sisältöjä viimeistellä ja tehdä sekä monistaa materiaalia, mutta nyt kun se työ on jo valmiina, niin eipä olekaan sitten mitään sen kummempa tekemistä. Siksi roikun koneella. :)
Minultakin Ädälle ja Marjulle plussaonnittelut! Sekä Kualle tsemppiä! Varmaan teit aivan oikean päätöksen, kun on ollut niin stressaavaa tuo sun työsi tämän syksyn. Saapahan vähän aikaa miettiä asioita rauhassa.
Täällä meidän koulussa tuo Jokelan-juttu tuli tosi lähelle, kun ihan tässä vieressä olemme. Monella minunkin oppilaallani on sisaruksia, ystäviä tai muita sukulaisia siinä koulukeskuksessa. Varsinkin silloin keskiviikkona osa oppilaista oli suorastaan hysteerisiä ja paniikissa, kun eivät saaneet varmaa tietoa, mitä tapahtuu. Osa tekstaili kännykällä Jokelan koulun sisällä vielä olevien oppilaiden kanssa ja saivat sieltä " ensikäden tieto" . Siis tilanteesta tietämättömiähän nämä luokkiin jumiin jääneetkin oppilaat olivat siitä, mitä koulussa varsinaisesti tapahtui. Totuus kaikille selvisi vasta myöhemmin illalla.
Torstaina monella oli tarve keskustella toistensa tai opettajan kanssa tapahtuneesta ja sille luonnollisesti annettiinkin tilaa. Jotkut tunnit menivät täysin uusiksi eikä varsinaista opiskeltavaa asiaa käsitelty ollenkaan. Kokeita peruttiin jne. Toki myös opettajat olivat järkyttyneitä ja jollakin tapaa se turvallisuuden tunne, mitä koulussa on tottunut pitämään luonnollisena, sai aika pahan kolhaisun. Helposti tulee mieleen, että miksei tämä sama olisi voinut tapahtua meidän koulussamme. Varsinkin, kun tietää miten pahoinvoivia osa tämän ajan nuorista ja meidänkin koulun oppilasta on. Koskaan ei voi tietää. Kun jollain napsahtaa, niin minkäs teet? Pitäisi osata nähdä ennalta, kuka kuuluu vaaravyöhykkeeseen. Kovasti täälläkin nyt mietitään kriisitoimintaohjeita jne. Miten toimitaan, jos jotain tällaista sattuisi meillä? Kun toimintaohjeet on lähinnä tulipalotapauksiin....
Myös koululaitos ja opettajat on nyt suurennuslasin alla. Mielestäni kyllä vähän ehkä syyttäkin. Ihan kuin nuorten hyvinvointi olisi ainoistaan koulun vastuulla. Meidän täällä pitäisi osata nähdä, kuka voi huonosti ja ohjata nämä oppilaat autettavaksi ja toki näin teemmekin, mutta sitten kun resurssit on mitkä on, ei ole koskaan varmaa, milloin ja minkälaista apua nämä nuoret saavat. Ja onko siitä hyötyä. Tämäkin poika, joka päätti ottaa Jokelassa ohjat omiin käsiinsä on varmasti ollut monella opettajalla jo ennen tekoa huolilistalla, mutta eihän sitä kukaan koskaa osaa aavistaa, miten radikaaleihin tekoihin nuori voi päätyä. Esim. se video netissä olisi ollut tosi hyvä varoitus (tosin ihan liian myöhään), mutta varmastikaan sitäkin olisi vain ajatellut jonkun todella huonona huumorina, eikä että se tulisi käymään toteen.
No niin ja muihin aiheisiin. Näkee kyllä, että mulla on vähän liikaa aikaa...
Isänpäivää meillä vietettiin niin, että annettiin iskän nukkua pitempään. Kymmeneltä mentiin sitten herättelemään ja laulettiin Paljon onnea vaan. Sitten annettiin Helmin tarhassa tekemä kortti ja " aarrekartta" . Olin siis ostanut useita pieniä lahjoja, jotak kätkin asuntoomme ja tein miehelle kartan, johon kätköt oli merkitty. Sai sitten aamutoimien lomassa etsiä niitä. Lahjoina oli tosi tyylikkäät hirvikuvioiset pitkät kalsarit ja pääkallokuvioiset boxerit, Quentin Tarantinon Death Proof DVD sekä suklaata eri muodoissa. Aamupalan myös teimme, mutta mies ei halunnut sitä sänkyyn. Muuten päivä menikin sitten vähän väärin päin...Samalla kun minä väänsin lasagnea pyyhki mies pölyt ja imuroi koko asunnon, laittoin pyykinpesukoneen pyörimään ja jopa ripusti pyykit kuivumaan. Ehheh. Mitähän mä joudun tekemään äitienpäivänä?
Eilen illalla kävi vähän hassusti. Helmi kävi nukkumaan tuossa 20.30 maissa ja me vanhemmat syvennyimme sitten katselemaan Täydellisiä naisia. Siinä kymmenen maissa kuului, kun Helmi yskähteli (yskää ja nenän vuotamista on ollut nyt jo varmaan 5 viikkoa, eikä loppua näy). Sitten kuului itkua, joka loppui pian. No sitten TN päätyttä mies oli menossa vessaan, kun näki, että Helmin huoneessa oli valo päällä. Meni sitten katsomaan, niin Helmi istui nojatuolissa yltä päältä oksennuksessa ja sänky oli myös aika kivan näköinen. Sitä oksennusta oli sitten joka paikassa, kun tyttö oli lähtenyt liikkelle sängystään. Jee jee! Tyttö piti laittaa suihkuun ja petivaattett ja muut vaatteet pyykkiin. Oli aikamoinen rumba siihen aikaan illasta.
Tuskin kuitenkaan mitään oksutautia on. Luulen, että johtuu yskimisestä. Yskittää niin, että oksettaa. Aika vähällä me tosin ollaan päästy, kun Helmillä ei ole ollut vielä yhtään oksutautia. Toissa talvena oli se koko perheen petiin kaatanut mahatauti, jonka aikana tosin kukaan meistä ei oksentanut, mutta Helmillä oli paha ripuli. Vointi kaikilla oli kyllä tosi onneton.
Jaapa jaa. Pitäsköhän jo lopetella? Jää pian tulin kuva persuuksiin. Mukavia pakkaspäiviä! Sais jo lumi tulla tänne eteläänkin.
lehtovi ja Helmi