Lastenpsykiatri: vasta 6. luokkalainen voi katsoa tv-uutisia yhdessä vanhempansa kanssa.
Kommentit (13)
Valitettavasti tuolla psykologin neuvolla saadaan aikaiseksi vain tietämättömiä tynnyrissä kasvatettuja lapsia joilla ei ole minkäänlaista käsitystä ympäröivästä maailmasta. Suomessa uutislähetykset eivät edes ole väkivaltaisia ja raakoja toisin kuin esim. Israelissa.
Täälläkin puhuttu saako 5-vuotias katsoa salkkareita, uutisia tms. HALOO! Miten pieni mieli pystyy käsittelemään asioita, jotka ovat AIKUISTEN asioita ja heidän maailmasta??
Pitäisikö aikuisten nyt hieman kasvaa vastuulliseen vanhemmuuteen? Kaupan lööppejä ei voi välttää mutta tarvitseeko asioita ruokkia vielä erilaisilla yksityiskohdilla? Mitä vähemmän tietoa, sen vähemmän ahdistaa. Kyllä sen jo huomaa itsessäänkin. Mitä enemmän lukee Jokelan tragediasta ja ihmiskohtaloista, sen enemmän ahdistaa.
Pyydän vilpittömästi ja ystävällisesti! Älkää antako lastenne katsoa aikuisten ohjelmia vaikka tulisivatkin säädylliseen aikaan. Ei heidän ymmärrys kerta kaikkiaan riitä...
Vierailija:
Valitettavasti tuolla psykologin neuvolla saadaan aikaiseksi vain tietämättömiä tynnyrissä kasvatettuja lapsia joilla ei ole minkäänlaista käsitystä ympäröivästä maailmasta. Suomessa uutislähetykset eivät edes ole väkivaltaisia ja raakoja toisin kuin esim. Israelissa.
Muistan elävästi, koska aina kun tuli puoli ysin uutiset, piti muiden ohjelmien katselu keskeyttää. Yleensä en katsonut, mutta isot poikkeustapaukset kyllä. Vanhempien kanssa asiat sitten puitiin läpi, ei jäänyt traumoja vaikka sen Mikkelin panttivankidraaman ja Tshernobylin aikaan katsoin uutisia vaikka olin 8. Hesarin lukemisen aloitin joskus 5 luokalla.
Riippuu ihan lapsesta miten paljon voi antaa katsoa uutisia. Minulle olisi ollut varmasti paljon pelottavampaa jos olisin kuullut vain koulussa kiertänete villit huhut tapahtuneista (esim. just Tshernobylin aikaan koulussa kiersi niin paljon sontaa ettei tosikaan) tai lööpit.
Itse olen kyllä pienestä asti katsonut uutisia, mutta myös ahdistunut niistä. Muistan tänäkin päivänä kun kahdenksan vanhana näin uutiset Tshenobylistä. Tuskin olen voinut asiasta muuta tajuta, kuin että jotain ihan kamalaa oli sattunut.
Oma esikoiseni on nyt 4-vuotias ja tosi tarkkaan ympäristöään havainnoiva lapsi. Tänä aamuna laitoin kyllä television kiinni, ennen kuin uutiset alkoivat. Ihan tuon ikäisen ei vielä tarvitse tätä asiaa mielestäni surra ja miettiä.
Vierailija:
Täälläkin puhuttu saako 5-vuotias katsoa salkkareita, uutisia tms. HALOO! Miten pieni mieli pystyy käsittelemään asioita, jotka ovat AIKUISTEN asioita ja heidän maailmasta??Pitäisikö aikuisten nyt hieman kasvaa vastuulliseen vanhemmuuteen? Kaupan lööppejä ei voi välttää mutta tarvitseeko asioita ruokkia vielä erilaisilla yksityiskohdilla? Mitä vähemmän tietoa, sen vähemmän ahdistaa. Kyllä sen jo huomaa itsessäänkin. Mitä enemmän lukee Jokelan tragediasta ja ihmiskohtaloista, sen enemmän ahdistaa.
Pyydän vilpittömästi ja ystävällisesti! Älkää antako lastenne katsoa aikuisten ohjelmia vaikka tulisivatkin säädylliseen aikaan. Ei heidän ymmärrys kerta kaikkiaan riitä...
juuri tuon Ylen tiedotteen. Muuta materiaalia emme kotiin hanki luettavaksi. Asiasta keskusteltiin aluksi tunti sen jälkeen vielä palattiin aina jos lapsi halusi vielä kysyä.
Ennen kaikkea MINÄ olen vastuussa kotikasvatuksesta ja arvojen laadusta, minulla on vastuu. Sitä en anna lapsen 20-vuotiaalle sijaiselle ja muille koulukavereille. Halusin myös samalla antaa mediakasvatusta, että VAIN asialliset tiedotteet vakavista asioista on syytä katsoa.
Meillä on telkkari joka on harvoin päällä, eilen oli 30 min.
Mistä lapsen olisi pitänyt psykologin mielestä tieto saada ja miten?
sitten. Ei siis liittynyt tähän Jokelan tapaukseen. Yleinen ohje. Hän tekee työtä lasten kanssa, joilla on psyykkisiä/psykiatrisia ongelmia.
Ei siis psykologi vaan lääkäritaustainen psykiatri.
Tietysti tietoa koululaisille pitää antaa jo muutoin.
t. ap
Sitähän joutuu kyttäämään ja kontrolloimaan ja olemaan ikävä vanhempi, jos rupeaa lapsen telkkarin katsomista säätelemään.
asiaa pitää puida ja luoda lapselle turvallisuuden tunne.
ps. Kyllä ylen uutiset voi lähes poikkeuksetta katsoa vanhempiensa kanssa yli 10v. Kehitystason mukaisesti tietysti, mutta jos lapsi on kiinnostunut yhteiskunnastamme (kuten meidän 11v). Niin kyllä se on vaan yhdessä katsottava ja juteltava.
YKSIN ei saa jättää asioita miettimään.
kyllä jo alle kouluikäiselle pitää opettaa, ettei kaikkiin ihmisiin voi luottaa. Että maailmassa on pahuutta jne. Tietenkin se opetaan mustavalkoistaen (koska lapsi ei ymmärrä tai kestä epävarmuutta ja moniselkoisutta) ja lapsen tasoisesti. esim. satujen kautta.
Että 12-vuotiaaksi asti pitäisi pitää pimennossa??