Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maha-asukki perätilassa

05.11.2007 |

Odotan toista lastani rv28. Viimeisessä ultrassa rv26 hoitaja totesi maha-asukin olevan perätilassa, eikä tuo mihinkään ole parin viikon aikana kääntynyt, koska potkii jo tosi kipeästi alavatsaan ja muljuttelee päätään pallean kohdilla. Jos vauveli ei kuukauden sisällä käänny itsestään, joudun " kääntöoperaatioon" vielä tämän vuoden puolella. Itseäni mietityttää suuresti koko homma. Onko siinä esimerkiksi riski, että synnytys alkaa? Sittenhän lapsi syntyy kuukautta liian aikaisin (la tammikuun lopulla). Haluan synnyttää alateitse eikä perätila lapsen synnytys tunnu miltään peikolta. Hoitajan puheesta kuitenkin paistoi taka-alalla, että " meillä perätilasynnytys tapahtuu mieluiten sektiolla" . Onko alatiedynnytyksessä sitten joitain vaaroja?

Tämä tilanne stressaa minua ihan kamalasti eikä mistään tunnu saavan riittävästi vastauksia. Jos joku kokenut voisi helpottaa oloani. Voihan tässä tietysti vielä käydä niinkin, että vauveli itse kääntyisi raivotarjontaan, mutta nyt se ainakin tuntuu nauttivan oikein päin istuskelusta...

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sellainen aihe, josta saat asiantuntevia neuvoja suuntaan tai toiseen... Jotkut ovat ehdottomasti ulkokäännöstä vastaan. Riskinä pidetään muunmuassa napanuoraan sotkeutumista. Tosin lapsi kääntyilee vatsassa muutenkin... Perätilasynnytyksessä on omat riskinsä ja siksi sitä ei välttämättä kaikissa sairaaloissa tehdä. Sektiokaan ei ole riskitön eli tämä on sellainen aihe, josta on varmin itse tehdä oma päätös mihin on valmis. Kirjastoista kannattaa käydä katsastamassa kirjoja, jotka on tarkoitettu terveydenhuollon ammattilaisille esim. Duodecimin tai sh/th/kätilö opiskelijoiden kirjoja.

Itselläni oli toisen lapsen kanssa tilanne, että hän heitti itsensä perätilaan viikolla 36+6. Me päätimme yrittää ulkokäännöstä. Se kuitenkin tehdään sairaalassa ja lapsen vointia seurataan. Perätilasynnytys kuitenkin mietitytti, vaikka lääkäri oli vakuuttunut vauvan mahtuvan tulemaan peppu edellä. Seuraavana päivänä ulkokäännökseen ryhdyttäessä huomattiin kuitenkin vauvan olevan taas raivotarjonnassa. Ja siinä hän pysyi synnytykseen asti (39+6). Vauvallasi on onneksi hyvästi aikaa vielä kääntyä, joten pidetään peukkuja että hän sen itse tekisi :)

Letti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla