Onko mitään konstia millä sais soseet vauvalle uppoamaan?
Kuukausi maisteltu, 2x päivässä yritän, saldo max puoli dl yhteensä. Ikää 5kk. Kasvu tosi kehnoa imetyksellä, pulloa ei huoli, syö rintaakin tosi vähän eli ilmeisen pieniruokainen. Mutta pitäs saada kasvua lisää mut haluan jatkaa imetystä. En tuputa, siitä seuraa huuto. Öljyäkin jo lisäilen. Jollekin oli sanonut että voita soseeseen, maistuu paremmin, kokeilin sitäkin ei apua. Onko enää mitään vinkkejä? Imetän ennen sosetta koska on tärkeää et maito ei loppuisi, ja kai se kasvulle muutenkin on tärkeämpää, sitn. tunnin tauko ja sose.
Kommentit (10)
Kokeiles porkkana-omenasosetta! Tai sitten annat vuoronperään kasvista ja hedelmää.
...tehnyt jonkin verran itse ja jonkin verran ostanut. Eli molempia kokeiltu. Ei auta. Ei mene hedelmä ei kasvis (ehkä hedelmä pikkuisen helpommin).
No enpä tajunnut, sinistä keijua sinne ihan hiukan laitoin ;)
kiisseli hedelmäsokeriin. Meillä vauva tykkäsi syödä muutes vain lihasoseita, hedelmämössöt eivät kelvanneet. Itse tekemällä voi käyttää yrttejä, jos maistuisi enemmän. Anna korviketta, jos tissimaito ei riitä?
meillä ykkönen oli tosi huono syömään.. ja auttoi vasta se, että lopetin imetyksen.. sen kylläkin vuoden iässä.. Vaikka vieläkin on pieniruokainen - on sellainen siro pieni tyttö..
Onhan tuo vielä aika pieni (5kk) että älä ota stressiä tuosta soseen syöttämisestä.. Imetät vaan.. ja jos tosiaan on sun mielestä parempi ottaa soseita niin syötä eka sosetta ja imetä vasta sitten.. saattaa upota niin enemmän..
Eli vaikka niitä suolattomia ja rasvattomia maissinaksuja lapselle käteen samalla kun yrität tyrkätä sitä sosetta :)
Ja onhan sulla pehmeä silikoninen lusikka (mielellään niitä läpinäkyviä,ultrapehmeitä?)
Meillä kaikki lapset ovat olleet huonoja syömään ja hitaita oppimaan mitään lisäruokia. Kaikki jollakin miinus vaikka mitä käyrillä ja neuvolassa oli joku sijaisesijainen lähettämässä meitä ties minne paniikkitesteihin. Nyt kun jo nelonen kävelee ja samanlainen rimppana kuin sisaruksensa ja kun olen miehen ja omat lapsuus kuviot käynyt läpi, voin todeta että sukuvika, kaikki samanlaisia.
En muuta keksi kuin sitä että tuleeko maitoa? Voisitko vielä elvytellä sitä hommaa enemmän? Jos vauva ei suostu syömään rintaakaan kokeile ennen nukahtamista tai unen ja valveen rajamailla näin: vau¨va rinnalle ja sinä istut tukevasti vaikka vuoteen laidalla jalat maassa. Sitten otat vauvan piettoon kääröön vähän kuin kapaloon ja itse heijaat aika voimakkaasti itseäsi ja pakaralihaksilla puolelta toiselle. Jos vauva vikuroi anna vikuroida, heijaat vaan ja tarjoat rintaa aina välillä. 5 kuinen on tosi pieni vielä. Enne vuoden ikää ei kuitenkaan ole eritistä tarvetta soseille ja muille. Suomessa tämä soseiden tuputtaminen aloitetaan varsin varhain. Sinuna yrittäisin vielä lisätä ihan vaan rintaa. Vaikka sekin voi olla pienelle nirppanokalle likaa, ainakin meillä on ollut. Mutta jos maitoa alkaa tulla kunnolla uskoisin että vauvakin alkaa imeä mieluumin.
siitä saa helpommin maitoa ku rinnasta. miksi pitäs kärsiä nälkää ja väkisin syöttää ruokia, jotka ei vielä vauvalle ees sovi?
Meillä tyttö (nyt reilu 6kk) on maistellut kuukauden soseita. Aika pitkään sain kokeilla ennen kuin mitään maistuvaa löytyi. Ja se on kaalit eli kukka- ja parsakaali maistuu. Hedelmistä/marjoista ainoa vähänkään maistuva on aprikoosi. Lihat kun nyt aloitin tuntuvat ne vähän paremmin maistuvan.
Joka tapauksessa soseet ei ole lihotusravintoa, koska vähemmänhän niissä on energiaa kuin äidinmaidossa.
Esikoisen kanssa oli kiinteiden syönti hankalaa ja niin näyttää olevan tämän toisenkin. Kummallakaan ei näytä olevan sellaista itsesyntyistä kiinnostusta. Onneksi meillä ei ole ollut kiire, koska äidinmaidolla ovat riittävästi kasvaneet.
Teetkö soseet itse vai ostatko?