Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petteri, Olli, Oliver, Lassi, Lauri...

02.11.2007 |

Pojalle pitäisi nimi keksiä, mutta homma tuntuu mahdottomalta!

Näistä nimistä tykkään, mutta...

Petteri - onko liian pitkä, sanotaanko Peteksi

Olli - onko juntti

Oliver - onko liian suosittu, r-loppu liian kova

Topi - liian vanhanaikainen

Tiitus - lapsen nimi

Lassi - ... ja Leevi sarjis

Lauri - sanotaanko Lateksi

Haluaisin, että nimestä ei voisi vääntää lempinimeä.

Sukunimemme alkaa H-kirjaimella ja siinä on ääkkösiä.

Mitä mieltä olette nimistä? Onko ehdotuksia toiseksi ja kolmanneksi nimeksi? Olisiko teillä ehdottaa jotain muita saman tyylisiä nimiä?

Tyttöjän nimiä kyllä keksisin...

T: apua kaipaava Toukomaa

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri - Ei liian pitkä. Pete on hyvä lempinimi. En kuitenkaan pidä Petteri-nimestä.

Olli - Ei juntti. Olle lausuttuna " Olle" on minusta kiva nimi.

Oliver - Ei liian suosittu, eikä kova. Komea nimi.

Topi - liian vanhanaikainen-EI OLE! Hyvä ytimekäs nimi.

Tiitus - Ei kovin miehekäs.

Lassi - ... Hyvä mutta aika pehmeä nimi makuuni.

Lauri - sanotaanko Lateksi. Late on ihan hyvä mutta en pidä nimestä.

Haluaisin, että nimestä ei voisi vääntää lempinimeä. KAIKISTA VOI!

Vierailija
2/10 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi itse keksinyt!

T: Toukomaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olli on mukavan reipas, ei yhtään juntti. Topi on taas tulossa, joten ei se minusta ole vanhanaikainen (miten olisi muuten Topias?). Muutkin nimet ovat minusta kivoja. Tuo Oliver Topi Petteri kuulostaa hauskalta - tunnen sattumalta yhden pojan, jonka nimi on Topi-Petteri :-).

Niin, ja kaikista nimistä voi keksiä lempinimiä.

Vierailija
4/10 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos antaisi nimen, joka kuulostaa valmiiksi lempinimeltä? Siis esim. Aksu, Samu, Saku, Juska, Niku, Vili, Ekku, Jasu...?

Vierailija
5/10 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukomaa:

Pojalle pitäisi nimi keksiä, mutta homma tuntuu mahdottomalta!

Petteri - Sanotaan hyvin todennäköisesti kavereiden keskuudessa peteksi

Olli - Kiva nimi, ei ollenkaan juntti

Oliver - tykkään, riippuu varmaan paljon asuinpaikasta, että tuleeko paljon kaimoja, ruotsinkielisten keskuudessa ilmeisesti suositumpi, suomenkielisillä ehkä enemmän toisena nimenä käytetty. Eli ei minusta liian suosittu.

Topi - en henk.koht. tykkää, tulee koira mieleen

Tiitus - kieltämättä ei kauhean miehekäs nimi

Lassi - tykkään, ei se sarjakuva minusta haittaa mitään, kiva nimi

Lauri - sanotaanko Lateksi: ehkä, muttei niin todennäköisesti kuin Petteriä Peteksi.

Haluaisin, että nimestä ei voisi vääntää lempinimeä.

- Muut ovat kommentoineet, että kaikista nimistä voi vääntää lempinimiä. Tulkitsen kuitenkin, että tarkoitat sitä, ettet halua nimeä, josta on niin vakiintunut lempinimi-muoto, että on hyvin todennäköistä, että lasta kutsutaan lempinimellä. Esim. hyvin suurella todennäköisyydellä Tapiosta tulee koulussa Tapsa, Martista Mara, Eveliinasta Eve, Katariinasta Kata, Akselista Aksu, Timosta Timppa jne. kun taas juuri vaikkapa Olli, Lassi, Jarkko, Ville, Teemu, Jouko ovat sellaisia nimiä, joista on todennäköisempää, että ihmiset käyttävät ihan virallista muotoa (vaikka toki näistäkin saa väännettyä vaikka mitä ja varmasti monia näistä kutsutaan myös lempinimellä).

Vierailija
6/10 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri - Tosi mukava ja reipas nimi. Ei minusta ole liian pitkä. Lienee tällä hetkellä aika harvinainen, eikä varmaan koskaan ole kutsumanimenä yleinen ollut.

Olli - Ei minusta juntti, on tosin mieheni nimi, niin olen vähän jäävi. Itse kyllä laittaisin pojalle vähän reippamman kuuloisen nimen, mutta Ollikin hyvä.

Oliver - On liian suosittu minusta, enkä muutenkaan pidä.

Topi - Ei todellakaan liian vanhanaikainen vaan juuri tämän ajan nimi. Paljon tämäntyylisiä, vanhoja lempinimenomaisia nimiä nyt käytetään. Mukavan reipas tämäkin.

Tiitus - Hyvä tämäkin ja kasvaa varmasti mukana, kun Tiitukset alkaa aikuistua.

Lassi - Reipas ja perinteinen tämäkin, eikä tule sarjikset mieleen.

Lauri - Hyvä ja reipas myös tämä.

Lempinimien muodostumiseen ja käyttöön voivat vanhemmat ja myöhemmin lapsi itse vaikuttaa aika paljon. Varmasti Petteri on joskus Pete ja Lauri Late, mutta ei ne pysyvään käyttöön jää, jos ei niin itse halua. Esimerkiksi itselläni on pitkä yhdysnimi ja käytännössä aina olen koko nimellä kulkenut. Toki välillä käytetty pelkkää ensimmäistä osaakin, mutta itse en sillä koskaan itseäni esittele.

Vierailija
7/10 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri - onko liian pitkä, sanotaanko Peteksi

Olli - onko juntti

Oliver - onko liian suosittu, r-loppu liian kova

Topi - liian vanhanaikainen

Tiitus - lapsen nimi

Lassi - ... ja Leevi sarjis

Lauri - sanotaanko Lateksi

[/quote]

Olen samaa mieltä monen muun kirjoittajan kanssa: kaikesta voi vääntää lempinimen. Miksi ihmeessä Jaria kutsutaan Jaajoksi - kukapa äiti sen olisi voinut aavistaa...? Montaa pitkänimistä kuitenkin kutsutaan koko nimellä.

Kaikki nimet kivoja. Oliver on noussut aika suosituksi ja Petteri ei ole ihan mun lemppareita mutta ei kai tää huutoäänestys ole.

Joku taisi jo ehdottaa Topiasta, jota mäkin olisin Topin vaihtoehdoksi tarjonnut? Pannaan tähän vielä ehdolle Tuomas, Elias, Matias, Konsta, Onni, Aaro?

Tarjotuista pari ehdokasta

Lassi Elias

Olli Matias

Tiitus Oliver

8/10 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri - tykkään, saattaa kyllä lyhentyä Petteksi tms.

Olli - junttiko? No ei ole juntti vaan kiva ja veikeä, myös ulkomailla helppo nimi, josta ei sitäpaitsi välttämättä väännellä samalla tavalla lempinimiä kuin vaikkapa Laurista.

Oliver - on kasvattanut suosiotaan viime aikoina. Melko varmaan vääntyy joksiksikin muuksi nimeksi. Ja on aika " ulkomaalaisen kuuloinen" , joten ei ehkä paras mahdollinen jos sukunimessä ääkkösiä (esim Oliver Hyytiäinen).

Topi - mielestäni sopii paremmin koiralle kuin miehelle

Tiitus - keisarillinen nimi, joka vääntynee lempinimiksi jos on ensimmäisenä. Toiseksi tai kolmanneksi nimeksi laittaisin kyllä.

Lassi - Miksei Lasse? Olis astetta " lämpimämmän" kuuloinen minusta.

Lauri - rakastan tätä nimeä, mutta siitä voi tulla Late, Lassi, Lasse, Lartsa ym.

Olli ja Lasse ovat siis suosikkini.

Ehdotan tässä vähän samantyylisiä nimiä

Paulus

Pauli

Petrus

Pekko

Lari

Larri

Olai

Olli Tiitus Petteri

Lasse Tiitus Petteri

Olli Petteri Oliver

Pekko Paulus Oskari

Vierailija
9/10 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samu Petteri myös

Lassia ja Samua sanottaisiin varmaan omalla nimellä. Lauri on myös hyvä. Luulen, että lapsen lähipiiri voi vaikuttaa siihen aletaanko yleisesti käyttämään lapsen lempinimeä vai omaa nimeä.

Vierailija
10/10 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt Lauria Anna se on melkeen kuin pieru.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän