Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oko 3-vuotiaalla tylsää kotona äidin kanssa?

Vierailija
01.11.2007 |

Mietin vaan kun yksi nainen sanoi voivotteli meidän 3-vuotiaalle kun kuuli että ei ole hoidossa " voi kun tylsää :-(" .

Ei tuo kovin tylsistyneeltä vaikuta, mutta totta on että en jaksa/ehdi sen kanssa kovin usein askartelemaan tai muuta erikoista vaan ihan normiasioita tehdään yhdessä.

Meidän vanhin lapsi on jo koulussa ja keskimmäinen eskarissa ja mulla osa-aikatyö parina iltana viikossa joten ei ole ollut tarvetta laittaa lapsia hoitoon.

Itsellä on myös jo pikkuhiljaa hinku vähän vaativimpiin töihin (mitä ei ole kyllä tiedossa valmiina), mutta ihan täysipitkiä työpäiviä en halua tehdä kun en sentään halua lapsille yli 9 h hoitopäiviä ja tokaluokkalaista yksin moneksi tunniksi iltaisin.

Tähän asti olen siis ajatellut että toimin näin lapsien parasta ajatellen ja mieskin haluaa että lapset ei joudu hoitoon, mutta teenkö kuitenkin väärin???

Jääkö 3 v jostain kivasta paitsi? (Olen ajatellut että ehtii sitten viimeistään eskariin)

Eskarilainen viihtyy hyvin eskarissa enkä usko että kärsisi siellä jos olisi kauemmin. (Mutta erittäin tyytyväinen on nytkin ollut kun haen sen 4 h päästä)

Tokaluokkalainen taas on sitä tyyppiä että ei viihdy pitkiä aikoja (yli 30 min) yksin kotona. (enkä halua että lusmuilee tuolla pihalla tai milloin kenenkin kaverinsa luona nälissään niinkuin niin usea sen kaveri joka on iltapäivät yksin)

Eli lapset eivät siis varsinaisesti " kärsi" kun olen kotona, mutta tuo naisen kommentti ja oma vaatimaton työni sai minut tuntemaan itseni TURHAKSI!

Joten auttakaa ja kertokaa mielipiteitänne ja kokemuksianne please.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsistyy eikä äiti jaksa koko ajan olla leikkimässä... Leikkii kyllä itsekkin, mutta haluaa myös leikkiseuraa.

Väittäisin, että yli 3v:n paras paikka ei ole kotona...

Vierailija
2/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii tekemään kaikkea myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pääsi päiväkerhoon. On ihan innoissaan kun pääsee nyt 2x viikossa ikäistensä seuraan.

Vierailija
4/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole pelkästään siitä viihtyykö vai ei vaan saisiko enemmän " iloa elämään" jos olisi hoidossa?

Mutta jos hoitoon menee tarkoittaa se että minä menen töihin ja silloin päivät hoidossa ovat väkisinkin enemmän kuin " virikehoitoa" ja siitä tuskin tykkää.

T: ap, joka on nyt ahdistunut

Vierailija
5/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään nimenomaan varoitella liiasta viriketulvasta? Lapset on yksilöitä ja niin ovat vanhemmatkin, en voisi esimerkiksi kuvitella vieväni pitkän tarhapäivän jälkeen 3-vuotiasta monta kertaa viikossa harrastuksiinkin, mutta joissain perheissä sekin nähdään tarpeelliseksi.

Jos lapsi viihtyy kotona ja teistä ratkaisu on hyvä, niin eiköhän se ole ihan lapsen parhaaksi.

Vierailija
6/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukavaa, että lapsi saa olla kotona.

Vierailija
7/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lapsia jotka vaativat enemmän seuraa ja tekemistä, mutta ymmärtääkseni joka kunnasta/kaupungista löytyy päiväkerhoja kirkolta ja kaupungin järjestämänä. Minusta on hienoa että lapsi saa olla kotona, ja heti tähänkin ehti jo joku sanomaan että 3-vuotiaan paikka ei ole kotona. Höpönlöpö! Kyllä lapsen paras paikka on kotona. Voihan kotonakin järjetää aina tiettyyn kellon aikaan jotain extra-tekemistä, jos tuntuu ettei ehdi kotitöiltään. Yhteistä kivaa vaikka heti aamusta tai päikkärien jälkeen. Ja minusta on ihana vaan vaikka katsoa lapseni kanssa yhdessä muumeja tai käydä läpi vaatekaappeja, mitä taas heitetäänkään pois. Ei se niin ihmeellistä ole 3-vuotiaan elämä, ettei äiti pystyis tarjoamaan virikkeitä. :)

Vierailija
8/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos vaan äidiltä löytyy halua olla lapsensa kanssa. Tämä lapsen viihtymättömyys kotona on äidille tosi hyvä selitys saada lapsi pois jaloista päiväksi. Ainakin meillä päin kaikki tekevät tätä! Pienempi kotona ja vanhempi hoidossa, kun ei viihdy kotona, tarvitsee virikkeitä. Laiskoja äitejä, sanon minä. Itse ainakin haluan olla läsnä lapselleni ja sitten kun väsyttää niin sanon sen lapsellekin. Itse olin kotona kouluikään asti ja oli ihanaa olla äidin kanssa!

Vierailija
9/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut haluaa antaa virikkeitä ja lapsesta tulee taitava vaikka missä. Kotona oleminen taas voi antaa lapselle turvaa ja psyykkistä tasapainoa.

Vierailija
10/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisen parina päivänä viikossa muutamaksi tunniksi johonkin kerhoon, hyvä on kuitenkin tottua muihin lapsiin ja ohjattuun toimintaan.

Vierailija
11/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä voi jo jotain kevyttä kerhoilua harrastaa myös. Meillä on kolmesti viikossa iltapäiväkerhossa.

Ja onhan hänellä muuten sisarukset seurana.

Hieno hommahan se muuten on, että voi hoitaa kotona. Niin meilläkin hoidetaan.

Vierailija
12/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jotkut haluaa antaa virikkeitä ja lapsesta tulee taitava vaikka missä. Kotona oleminen taas voi antaa lapselle turvaa ja psyykkistä tasapainoa.

kiipeillä, retkeillä ym. ym. En usko, että yhtä yksilöllistä huomiota saa päiväkodissa. Tietysti riippuu paljon siitä, mitä kotona tehdään ja kuinka motivoitunut vanhempi kotona on.

Toisaalta päiväkodissa ja kerhoryhmissä saa sosiaalisia kontakteja ja ei välttämättä koe sen enempää turvattomuutta kuin kotonakaan.

Vierailija
13/13 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3vee käy kerhossa 3x3h/vkk, ulkoillaan pari tuntia päivässä ja enemmänkin jos muita lapsia ulkona (harvoin on ). Kotona tehdään tavallisia asioita, ei edes harrasteta mitään.

En ole huomannut, että lapsi olisi tylsistynyt. Enneminkin se olen minä, jota rutiinit tympii, mutta sitten onkin aika keksiä jotain vaikka askartelua. Välillä mietin, että kuinka kauan olen kotona, mutta uskon lapsen pärjäävän myös hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi