Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hankalat yöt kohta nelivuotiaalla

29.10.2007 |

Tammikuussa neljä täyttävä kuopuksemme on kehitellyt nukkumisestaan todellisia hankaluuksia. Tilanne huononi selvästi pari viikkoa sitten yöllä alkaneen vatsataudin jälkeen.

Tähän asti lapsi aina halutessaan on päässyt vanhempien makkariin patjalle nukkumaan: tarve on nyt muuttunut jokaöiseksi. Erilaisia turvaleluja, riepuja ja tavaroita pitää raahata mukana tusinakaupalla, täytyy päästä pissalle...jne. Pimeässä huoneessa yritetään selvitä isosiskoa herättämättä, mutta jos yöpuuhissa yksikin askel menee pieleen (äiti ei taluta kädestä, pikkunalle, unirätti tmv. turvalelu puuttuu, tyyny on huonosti...) alkaa valtaisan itkun siivittämä väsyraivari.

Yöt ovat todella hankalia. Olen itse huonouninen ja herätessäni enemmän kuin ärtyisä: lapselle tulee äyskittyä ja tiuskittua turhasta ja turhan äkäisesti, itseinho ja masennus sekä valvominen painavat jo päivissäkin.

Olemme yrittäneet asettaa illat järjestykseen: ennen sänkyynmenoa on käytävä vessassa, on otettava vesihörppy ja sen jälkeen kun hyvät yöt on sanottu, pitäisi lapsen rauhoittua - tämä onnistuu vaihtelevasti. Yleensä väsynyttä päivää seuraa erityisen huono yö.

Mitä tehdä yöllä - kun tavoitteena kuitenkin on että saisimme koko perhe nukkua, ettei yhden väärällä puolella patjaa oleva uninalle herättäisi koko perhettä?

Millä saadaan yöt tasaantumaan edes suunnilleen siedettäviksi? Ja millä voi itse raivoisan ärtyisä äiti-ihminen oppia uusia lähestymistapoja?

Jossain vaiheessa palkitsimme omassa sängyssä nukkumisesta tarralla, mutta nyt se ei tunnu riittävän porkkanaksi parempaan uneen. Isosiskollaan oli erityisen vaikea painajaisunikausi juuri 4-5 vuotiaana - miten saadaan yöt kuntoon ennen kuin samanlainen ikäkausirumba alkaa tälläkin?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä kolmivuotias heräili känkkäilemään yöllä jne. ja kiukkuili siitä onko nalle oikeassa asennossa jne. Meillä syyllisiksi paljastui että poika oli allergisoitunut monille ruuille. Eli känkkä johtui oikeasti huonosta olosta eikä siitä että olisi halunnut olla " ilkeä" tai olisi ollut kyseessä huono tapa.

Kävi vaan mielessä että mahatautihan saattaa heikentää vatsan tilannetta aikalailla. Siis vaikka ei oikeasti allergisoituisi millekkään sen jälkeen niin maha on vähän herkkä kunnes toipuu kunnolla.

Kannattaisiko antaa maitohappobakteereita ja miettiä että ei antaisi kovin huonosti sulavaa ruokaa tai voimakkaita mausteita ym. hetkeen. Tai ainakin seuraisi onko jollain ruualla vaikutusta känkkäämisten määrään.

t. kahden allergikon äiti

Vierailija
2/2 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä neiti, juuri 5v täytti, alkoi heräillä öisin (aina nukkunut tosi hyvin) ja itse sanoi vain aina nähneensä pahaa unta. unilelukaarti alkoi öisin olemaan valtaisa sängyssä, hyvä että tyttö itse sekaan mahtui. kovasti ihmeteltiin tuota heräilyä kunnes selvisi että neidillä onkin astma! ei ihme että pelotti kun henkeä ahdisti öisin :( ja heti samana iltana kun lääkitys aloitettiin alkoi neiti taas nukkua hyvää, katkeamatonta yöunta ja iltaisin nukkumaanmeno olikin taas mukavaa puuhaa :)

tällä nyt haluan vaan sanoa sitä, että uniongelmien takana voi olla jokin sairaus (ei välttämättä ole mutta kun ei koskaan tiedä) eli ota neuvolassa puheeksi.

ja tiedän tasan kuinka " raivostuttavaa" voi homma olla kun yöllä heräillään. itsekkin olen herkkä uninen ja herään pienimpäänkin ääneen ja uudestaan nukahtaminen ei ole helppoa. kovin ärtyisä olen myös jos ja kun kesken unien joudun heräämään (nykyään meillä herättää enää vain vuoden vanha neiti jolla sen sata eri allergiaa...). mitään poppaskonstia minulla tuohon ärtyisyyteen ei ole. itse olen kyllä antanut itselleni luvan ottaa päiväunia että jaksan vähän paremmin lasten kanssa.

tsemppiä unitaisteluun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla